Utæthed i hydrauliksystemet...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Jeg er ved at få min lille Lupo "up to date" og i den forbindelse har jeg konstateret at jeg har en utæthed i mit hydrauliksystem og bilen "snurrer" ofte for at lave tryk nok - bilen mister altså væske og skal efterfyldes fra tid til anden og jeg er selvfølgelig bange for at det pludselig går helt i stykker :? - jeg har snakket med et værksted og de har beskrevet proceduren for mig - og det lyder dyrt - meget dyrt! :shock:

Så vil høre om der er nogen herinde der har kendskab/mulighed/interesse/lyst til at undersøge min lille bil på bugen og se om de kan konstatere hvor fejlen ligger - betaler selvfølgelig gerne for det :)

OG skulle det være muligt at der er nogen der også vil udbedre vil det(mod betaling) selvfølgelig bliver taget imod med kyshånd!

Kontakt mig gerne på 29381564 :)

Vh - Kenny
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Søren »

Har selv prøvet det , min var muligvis defekt allerede da jeg købte den. Men kørte 140.000km før jeg fik den skiftet. Fik så en brugt i som havde gået 80.000km og den er der så 6 måneders garanti på. Mener den kostede små 3500kr hos Jp Auto plus montering
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Søren - Hvad viste sig at være defekt på din bil?

Min mister væske så håber det er noget så simpelt som et rør/slang - men det er jo ikke til at vide :?

Min er meget lav og efter sidste års vinterkaos blev mit plastskjold under motoren revet af - tænker at der i den forbindelse kan være sket skade på systemet :(
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Lars Larsen »

Hvor dyrt det er kommer an på hvor utætheden sidder - og hvilket værksted du har spurgt.....
Gangsteller og koblings-cylinder kan blive utætte over tid, men skal ikke ubetinget skiftes med det samme. - Kun hvis det mal-funktionerer.
Slangekoblinger og O-ringe mellem hydraulikpumpen og gangsteller og koblingscylinger kan også blive utætte med det er bagateller at få det lavet.
Trykkuglen på pumpen kan blive træt og så kører pumpen også ofte, men har du konstateret at du taber hydraulikolie er det det mindste problem.

På min gik kontraventilen i pumpen i udu fordi jeg ikke var opmærksom på at den tabte olie. Jeg mener jeg gav omkring 2kkr for en anden pumpe hos VAGtech for to - tre år siden, men det kan vist variere lidt.
Idag har jeg en gangsteller der "sveder lidt" og vænnet mig til at have en flaske olie og en stor skruenøgle med i bilen og efterfylde hvad der svarer til et snapseglas engang hver eller hveranden måned.

/Lars
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Søren »

På min var det gummi ringe inde i selve "pumpen" der var trætte, og til at starte med tvivler mekanikerne på at den kunne komme til Paris.
Som den sku 2 dage senere, men den har så været i Paris og Amsterdam 2 gange i mellem tiden.

Men da de 2 mekanikere kom og så nu var det sku kun et spørgsmål om tid, før den gav op.
Jeg undre mig stadig over man ik har lavet den, så de 2 O-ringe bare kunne skiftes, da resten af pumpen vist var fin endnu.

Skal så sige at min turbo lader os var "træt" idet , som Jesper sagde jeg sku være bedre til at give den noget at leve af. Der er vist en arm på denne turbo som havde sat sig.

Men fik turbo og pumpe lavet inkl service for 11.500kr så jeg er sku fin tilfreds :)
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Jeg har også fast en flaske væske til at ligge i bilen - men den er efterhånden ved at være brugt (nok over en periode på et lille års tid)
Har et par gange oplevet at den ikke vil gå i gear eller at den sætter sig fast i et gear - dette på grund af for lidt væske i systemet = ikke nok tryk i systemet til at den kan skifte...

Men tænker bare at det nok ville være rart at få fejlene identificeret og ud bedret inden der sker seriøs skade på de dyre dele... :?

Samtidig ville jeg også være lidt ærgerlig over at skulle bruge 1.000-2.000 kr bare på at få konstateret hvor fejlen ligger... Så tænkte at der måske ved en i dette forum der ville dele sin viden og garage og hjælpe mig med at finde frem til fejlen... :)

Ellers har jeg hørt folk anbefale JP i Havdrup eller Autopit i Herlev... Hvad med Lupoværkstedet i Herlev?
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Søren »

Jeg er fast til service i Havdrup hver 3 måned, så mig kender de som cykel myggen. Men har aldrig været hos Autopit i Herlev, Men har hørt fra flere at de er ligeså hamrende dygtige til Lupoen. Men det er vist fordi Jesper fra Havdrup og Morten fra Herlev, var sammen om det tidligere 3L værksted.

Men i og med jeg kun besøger dem i Havdrup, og de er dygtige til 3L bilerne..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Ikke nogen :geek: herinde som kan/vil undersøge sådan et system for utætheder :?: :?:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg vil da gerne hjælpe med at kigge den igennem, men der er da godt nok et stykke vej :lol: mon ikke der er en tættere på der kan hjælpe :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af sussi »

Sjælland er et vidt begreb, hvad med at præcisere det lidt nærmere :roll:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Kim Olsen - Det ville ikke være utænkeligt at jeg tog dig op på det tilbud - mine forældre bor i Brovst og er jævnligt deroppe :) Jeg vil gerne have dig i baghånden hvis det er ok med dig? :) Du må gerne sende dit nummer hvis det er...

Sussi - Jeg retter lige min profil - men i sådan en lille sparegris har jeg ikke noget imod at trille et par kilometer for at få lidt kyndig hjælp :lol:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af sussi »

Du kunne jo prøve at svinge forbi Morten (Autopit.dk) med en sixpack Coca cola, så vil han nok kunne fortælle dig hvad der er galt, og evt. give en pris på at udbedre det.
Vh. Sussi
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af doktorfrank »

Du kan da osse svinge forbi Ringsted - dog helst uden colaer - jeg har alligevel snavsede fingre, fordi min starter stod af igår. ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kim B Olesen »

Kny skrev:Kim Olsen - Det ville ikke være utænkeligt at jeg tog dig op på det tilbud - mine forældre bor i Brovst og er jævnligt deroppe :) Jeg vil gerne have dig i baghånden hvis det er ok med dig? :) Du må gerne sende dit nummer hvis det er...
Ja der kan man bare se :lol: jamen du skal være velkommen hvis det passer ind at du skal herop :)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af 2a2 »

men hvor er den utæt?
er det bare slangerne? så kan du nok selv fikse det på en 1/2 time eller deromkring.
min a2er her fik lige nye oringe på slangerne da jeg skiftede koblings-cylinderen - samt en ny kugle - gik fra 30 sekunders kørsel med pumpen til 10-12 sekunder meget sjældent (kunne rent faktisk holde trykket i et døgn de første par uger - var lige ved at mistænke den for at være gået i stykker)
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

2a2 - Mit problem er at jeg ikke ved hvor den er utæt :?

Det kunne jeg godt bruge en hjælpende hånd til at finde ud af :)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af 2a2 »

ja ja men hvis du nu lige gør alt det svineri omkring pumpe og gangstelle rent så kan du som regel godt se hvor det er værst
Lidt utætte er de altid men man kan godt holde det nede på et minimum - hvis det sviner meget fra slangerne nede ved gangstellen ku det være slidte oringe og slidt låse-clips - det er det nemmeste at kontrollere - eller slangerne op til pumpen.
prøv at begynde der
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Jeg må lige ud og give det hele en omgang motorrens og så se om der er nogen steder hvor der er tegn på utætheder... Selvom gangsteller ikke lige er noget jeg har kendskab til :mrgreen:

Men det kan man vel finde billeder/guide af herinde :) Og så få udvidet sin horisont lidt :lol:

Og så kunne man måske svinge forbi autopit efterfælgende, hvis der ikke lige er en der melder sig herinde :lol:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Atjuh 3L »

Hej Kny.

Jeg er selv ret ny udi dette vidunderlige univers, og da jeg samtidig har for meget tid, ynder jeg at "finde" ting jeg kan prøve at lave på en af mine små A2ere.

Den ene af dem svedte ret så kraftigt da jeg købte den, så efter at have pillet bundpladen af og tørret af her og der og lidt til, kunne jeg efter kort tids kørsel konstatere at der lå en god slat vædske under motor/gearkasse igen.
Fat i en af de bedre3 lommelygter, og så et hovedspring ned i motorrummet.
Efter kort tids søgen fandt jeg hovedsynderen: Udluftningsskruen på koblingsaktuatoren!

Den var tydeligvis blevet tvunget skævt i, og det havde medført at der kom vædske ud ved gevindet.

Efter at have tætnet denne skrue, (på meget intermistisk vis), gentog jeg øvelsen og vupti, nu kører det bare og har fungeret fint i 6 måneder :-)

Den anden lille bil kørte jeg en tur til Jesper i Havdrup, på min tur hjem fra ham jeg havde købt den af, og så spurgte jeg om de kunne finde tid til at løbe den igennem for at se om der var noget der var helt galt.

Diagnosen blev en grundindstilling, og udskiftning af en hydraulikslange.

Nemt og ret så billigt, og siden har den bare kørt og kørt.

Så som tidligere nævnt, prøv at lokalisere hvor den er utæt, vewd den ganske simple metode: Tør og kig.

mvh,

Atjuh
Kny
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 22. jul 2010 13:57
Geografisk sted: Vanløse

Re: Utæthed i hydrauliksystemet...

Indlæg af Kny »

Jeg må lige se hvilke udfordringer det giver mig at ligge nede på fortovet at rode :lol:

En af "fordelene" ved at bo i lejlighed :roll:
Besvar