Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Alt vedrørende teknikken på 3L
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
VAGtech.dk skrev:udfra årgang / fejlkode, så er det stop til venstre.
Der er ingen kommunikation med de "gamle" kulisser :)

Du har som sædvanlig helt ret... Stop til venstre når der er CAN-bus indblandet i gearskiftegrebet.



/Claus
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af MortenK »

Takker først og fremmest for gode bud ;)

@VAGtech.dk
Drikker hverken kaffe eller cola :D Heller ikke faldet andre spændende ting ned fra kopholderen i de 4 år vi har haft bilen. Forrude sidst skiftet før vi købte den....så nok heller ikke det mest oplagte, og som sagt aldrig haft fugtproblemer (altså ikke siden vi havde en golf 2 :P)

@Claus
Kan godt se at jeg tidligere ikke fik svaret tydeligt. STOP er til venstre (men den har I jo selv fået resoneret jer frem til, ikke dårligt!)
Den med defekt microswitch blev vel udelukket da den nye skiftekulisse fejlede (har nu nr. 2 nye skiftekulisse, men tænker det blot er et spørgsmål om tid inden gearkassen svigter igen).
Læste dit seneste indlæg inden jeg kørte på arbejde i nat, ventede dog lige med at kigge på sikringer til i eftermiddag....den ramte du LIGE på sømmet!! :P :D

Altså et stk. defekt sikring (var ikke sort eller noget), men bilen kører jo og skifter gear (for det meste) alligevel!?!

Er spændingsstabilisatoren måske skyld i den afbrændte sikring?

Skal jeg skifte sikringen og forvente problemet løst, eller skal jeg have målt på/skiftet den spændingsstabilisator?

Er min gamle skiftekulisse måske slet ikke defekt?

Her mangler den tekniske indsigt/forståelse, men rigtig fedt at I gider dele ud af jeres viden.... ;)

/Morten

P.S. Er det mon normalt at det "synger" lidt fra gearkassen!? når man sætter tænding på bilen. Overvejede lige i nat om det mon altid havde været sådan!? Spænding?!
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (61.79 KiB) Vist 3650 gange
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af MortenK »

Hmm, har nu prøvet med ny sikring.....flere gange!

Har kun én enkelt gang haft gearproblemer siden nummer 2 nye skiftekulisse kom i, men sikring nummer 26 er gået hver gang bilen har været ude at køre :(

Giver jo ikke det store indblik at kigge på "sikringsoversigten", desværre! Min Lupo er helt standard, så hverken aircon, centrallås eller el-ruder der har forbindelse til sikring 26 jf. billede.

Den gamle skiftekulisse har også været i igen, men det kunne Lupo'en ikke lide, så vurderer at den er "brændt af".

Har andet end skiftekulissen forbindelse til sikring 26?

Med en sikring der konstant brændes af må det vel være et spørgsmål om tid før den nye skiftekulisse også står af :(

Nogle bud?

@HamSjelv: Har du evt flere guldkorn?

/Morten
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (105.26 KiB) Vist 3614 gange
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
MortenK skrev:@HamSjelv: Har du evt flere guldkorn?
Muligheder:

1.
Sikring 26 overstrømssikrer luft-recirkulationsflap og lampen for denne. Hertil, køleblæse-styringen hvilken er placeret helt ude foran venstre forhjul, bag kofangeren. Denne styreenhed er om muligt kun repræsenteret hvis Lupoen er udstyret med A/C. Jeg kan anbefale at kigge styreenheden efter for eventuelle defekter (hvis den findes).

2.
Ledninger, hvor isoleringen er slidt af


3.
Virker lampe og motor for luft-recirkulation i din Lupo?


Jeg tror ikke på det oprindeligt monterede skiftegreb er defekt.



/Claus
MortenK
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 10:24
Geografisk sted: Padborg

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af MortenK »

NU tror jeg, at jeg fandt synderen!

Takket være vældigt gode tips fra Claus (HamSjelv), begyndte jeg at afmontere plastic for at komme ind bag panelet til styring af luft. Fik afmonteret noget mere end egentlig nødvendigt, men kom da frem til ledningerne og fandt et styk blå/sort ledning der med tiden havde mistet en del isolering! (Se billede, gætter på at metalbøjlen bagved luftpanelet har gnavet)

Ledningen har fået en gang tape, og nu kan jeg pludselig starte bilen uden at sikring 26 brænder af.....og som Claus rigtigt gættede....nu virker den gamle skiftekulisse sørme igen! Næste skridt er en længere tur inden plastic og panel skrues på plads igen :)

....og så til den lidt ærgerlige/dumme del af historien. I min iver for at få plastic afmonteret knækkede den hvide plasticstang inde i gearskiftegrebet (sætter fremover ALTID grebet på igen når skiftekulissen er afmonteret! :oops: ) Er der evt. nogen der har skiftet denne? Virker i øvrigt fortrinligt selvom plasticstangen nu er i 2 dele indeni grebet....heldigvis :P

Desuden står jeg så nu med en ny skiftekulisse (har været monteret én måned og kostede 1500kr :cry: ), som mekanikeren ikke kan/vil tage retur :( Ja, bilen meldte fejl på skiftekulissen.....men var jo ikke der problemet var!

Såfremt nogen måtte mangle en skiftekulisse (med stop til venstre) har jeg altså én til salg!

-Morten
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (82.77 KiB) Vist 3579 gange
Lupo 3L 04/2002

408.000km (købt 06/2010 med 240.000km)
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det er topklasse det der!

Du er tildelt 5 minutter på skulderklappermaskinen og to kolde fra kassen :D



Gad nok vide om det ikke er den der netop nytilkomne 'trykstang i gearvælger..' til 89 kr. på VAGTech's shop du mangler...?



/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Periodisk fejl på gearkasse og fejlkode?

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan - dejligt at problemet er løst :)
Besvar