Utæt airconditionanlæg

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Jeg har for en månedstid siden købt en rigtig 3L'er, der er udstyret med aircondition.

Denne virker dog ikke og den tidligere ejer, sagde at det var en af aircon slangerne der var utæt.
Er dette et kendt problem/svaghed på dem? Jeg har dog ikke selv begyndt at fejlsøge på det, så det kan jo i realiteten være det hele.

Når jeg trykker AC knappen ind, burde den så ikke også begynde at lyse, også selvom den ikke virker/har for lidt kølemiddel på? Eller er det bare fordi det har været under 5 grader, indtil videre at der intet sker.

(Har været vant til biler med klimaanlæg, derfor jeg ikke lige er så skarp her her. :) )

På forhånd tak for hjælpen.
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

Hep!

Min har også original AC..
AC-lampen skal begynde at lyse når den er trykket ind og bilens motor kører, uanset temperatur mv.

Med bilen i tomgang bør du også kunne høre tomgangen ændrer sig, idet du trykker på knappen.
Hvis ikke den går i gang/knappen ikke lyser, er det fordi den har registreret for lavt/intet tryk.

Mit anlæg er også utæt - det er på todo her til foråret.. :)
Kig evt. under højre forlygte, lige ude for enden af vangen - der går et AC-rør forbi og lige under et beslag der holder det, er røret knækket på min bil.

Det kan godt ses uden at fjerne forlygten.
Se evt. noget billedværk her; viewtopic.php?f=13&t=4013

Derudover var... tørfiltret, tror jeg det blev kaldt, utæt på min også.
Det gode ved AC er, at der typisk er grønt sporstof i kølemidlet, så det er relativt nemt at se hvor det er gået galt ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Ja okay, jeg må lige prøve at kigge efter det tørfilter engang og så nærstuderer samtlige slanger engang og så se om jeg kan se noget sporstof nogle steder. :)

Skal alligevel have skiftet genaratorrem og remstrammerleje, så det må jeg kigge efter der også. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

Hov vent - ikke at jeg skal blande mig, men er det Mikes Lupo fra Ørbæk (altså, manden er fra Ørbæk, Lupo'en er nok bygget i Tyskland) du har købt?
Den var vist til salg for en måneds tid siden.. En sølvgrå en?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Andreasf skrev:Hov vent - ikke at jeg skal blande mig, men er det Mikes Lupo fra Ørbæk (altså, manden er fra Ørbæk, Lupo'en er nok bygget i Tyskland) du har købt?
Den var vist til salg for en måneds tid siden.. En sølvgrå en?
You damn right, det er lige den. :)

Ringer det en klokke hos dig?
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

Kboesen skrev:You damn right, det er lige den. :)
Ringer det en klokke hos dig?
Fuck jeg er sej ;-)
Jeg grundjusterede den i efteråret.. Det var helt ligetil og gik uden problemer - og den blev en helt anden bil af det.
Hvis du har fået et sæt vinter-stål-fælge med, så kommer de fra vores blå Lupo :)

Starteren var dog tydeligt defekt på det tidspunkt - den gav et ordentligt brøl hver gang motoren startede.
Det håber jeg er fikset - ellers ved du i hvert fald hvorfor den brøler ;-)

Vi kiggede en del på AC'en - og jeg blev enig med mig selv om at den er eftermonteret - eller i hvert fald repareret på en noget underlig måde.
Tingene sad ganske enkelt ikke hvor "de plejer" på en Lupo med AC - og AC-knappen i betjeningspanelet, havde også en markant anden skrifttype end de øvrige knapper i bilen.

AC'en fungerede heller ikke på det tidspunkt - men det var ikke noget vi kiggede nærmere på, dog.

Det bedste vil nok være at kigge efter grønne spor efter kølemiddel - evt. få trykprøvet systemet og se om det lækker et eller flere steder.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Ja okay, nice nok. Han snakkede godt om, at han havde fået det gjort. :)
Og ja, det er de stålfælge den står på lige nu. ;)

Så er den højst sandsynligt det stadig, for den kommer stadig med noget af et brøl, men hiver svinet igang med det samme. :)

Tænkte nok der var noget der, for undrede mig også godt over, at der var en separat instrukstionsbog med til airconditionen...
Men må have fat i vores lokale mekker, så han kan prøve at trykprøve det engang. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

Kboesen skrev:Så er den højst sandsynligt det stadig, for den kommer stadig med noget af et brøl, men hiver svinet igang med det samme. :)
Overvej at skifte den - en starter der siger så voldsomt som den, holder ikke evigt - og det vil være nederen hvis den tager noget med sig i faldet..

Go' fornøjelse med AC'en - jeg skal selv i gang på et tidspunkt ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Andreasf skrev:
Kboesen skrev:Så er den højst sandsynligt det stadig, for den kommer stadig med noget af et brøl, men hiver svinet igang med det samme. :)
Overvej at skifte den - en starter der siger så voldsomt som den, holder ikke evigt - og det vil være nederen hvis den tager noget med sig i faldet..

Go' fornøjelse med AC'en - jeg skal selv i gang på et tidspunkt ;-)
Hvad mener du med, at den tager andet med sig i faldet? :P Enten starter den ellers gør den ikke? :?

Lige over da! :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

Kboesen skrev:Hvad mener du med, at den tager andet med sig i faldet? :P Enten starter den ellers gør den ikke? :?
Starteren skal gå ud af indgreb, så snart motoren er startet.
Ellers kommer den med det her brøl, du hører - indtil den går ud af indgreb.
Lige nu kører den trægt, hvilket betyder den må være pænt træt.

Hvis den giver helt op, risikerer du enten at motoren trækker starteren rundt til den går fuldstændig fra hinanden, eller at tænderne på det stakkels tandhjul bliver høvlet fuldstændig af - på motorsiden - og så har du nogle ret træls følgeskader..

Derudover er det pænt nederen at holde et sted og ikke kunne starte.. :)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af sussi »

Kboesen skrev:Hvad mener du med, at den tager andet med sig i faldet? :P Enten starter den ellers gør den ikke? :?
Den kan f.eks. ødelægge tandkransen på svinghjulet :evil: (det er det Andreas mener ;) )
Vh. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Andreasf »

sussi skrev:Den kan f.eks. ødelægge tandkransen på svinghjulet :evil: (det er det Andreas mener ;)
Tak Sussi - det er lige præcis det ;-)

Godt jeg har en mekaniker til at rode med vores biler - mine fejlbeskrivelser er ofte lidt hen ad "der er sådan en lyd…" ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Det var nok også det jeg tænkte der kunne ske, selvom det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Men har lige haft fat i Riis og lyder som om han har nogle brugte startere til fornuftige penge, så tror jeg nøjes med sådan en, til at starte med. ;)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af 2a2 »

du kan altså få en ny på eBay for omkring en 5-600 kr - leveret til døren.
har skiftet på begge mine a2
og de virker nu på 2. henholdsvis 3. år
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Sv: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

2a2 skrev:du kan altså få en ny på eBay for omkring en 5-600 kr - leveret til døren.
har skiftet på begge mine a2
og de virker nu på 2. henholdsvis 3. år
mvh 2a2
Kan du smide et link til en i den prisklasse?
For jeg kan kun finde nogle der koster fra 1200,- og op efter. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af 2a2 »

mener det er den her jeg har købt et par gange:

http://www.ebay.de/itm/Anlasser-VW-Lupo ... 2c7cabc223

Hvis jeg husker ret er hullet til boltene lige ½ mm for små - skal lige bores op - kan ikke huske om det er 11 eller 12 mm men det er det eneste kiks der er her. På A2'er tager det ~ 1 times tid at af og på montere.

mvh 2A2

ps: kan se at min pris ikke holder helt - de 5-600 kr er uden levering - 690 så er den leveret til døren
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

En lille update på projektet. ;)

Efter at have splittet hele bilen ad, er det hermed konstateret at en af slangerne til køleren var fuldstændig revnet over samt at der var spormiddel ud over hele køleren, så den er i hvert fald også færdig.

Er der nogle der kender nogle der sælger airconelementer? :P
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Vyffe »

Vagtech vel..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Endnu en lille update

Skal på næste tirsdag d. 29 april ned til Aabenraa Kølerservice og have smidt en ny kondersere, tørfilter, ny slange og så noget nyt kølemiddel på.
Så satser vi på, at det hele kommer til at fungere igen, men er lidt mistroisk overfor den kompressor, eftersom den jo højst sandsynligt ikke har været igang de sidste par år.

Men jeg skal nok følge op på emnet, når jeg har været dernede en tur. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Utæt airconditionanlæg

Indlæg af Kboesen »

Så blev aircon delen til dels fikset. Anlægget er i hvert fald blevet tæt, og det virker, dog er klimapanel/betjeningen fuldstændigt dødt, altså der intet sker der, når man trykker på AC knappen, så har en skarp mistanke om at knappen/panelet er færdigt.

Så hvis nogle skulle ligge inde med sådan en panel til rimelige penge, hører jeg gerne fra jer.

Men anlægget er tæt, kompressoeren kører(når den får lidt hjælp med noget 12 volt) og blæseren begynder også at køre som den skal, så så langt er jeg tilfreds. ;)
Unavngivet 01.jpg
Unavngivet 01.jpg (29.17 KiB) Vist 7700 gange
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Besvar