Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Alt vedrørende teknikken på 3L
TommyA2
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 21. okt 2013 13:46
Geografisk sted: Østjylland

Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af TommyA2 »

Hej
Er der nogen der ligger inde med nogle priser på tandremsskifte incl. vandpumpe, svingnings-dæmper og profil-rem ??
Hvad må det koste ? (overvejer om det skal være en DIY opgave eller værksteds opgave)


Delene koster vel ca. 2.000,-
Alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af KMDTHY »

VAGtech.dk
Tandrem skift Lupo 3L. Tandrem, Remstrammer, Medløberhjul, Vandpumpe & svingningsdæmper = 4998,-
Tænker prisen på Lupo og A2 ligger tæt på hinanden.

http://vagtech.dk/lupo-3l-audi-a2-3l/



3liter.dk
Stort service med Dieselfilter Og Tandrem kr. 6.070,- minus stort service = 2812,-
Tillæg for udskiftning af Vandpumpe Kr. 953,-
Dertil nok yderlig 500,- for svingningsdæmper ?

Så er det vel omkring 4300,- Det er et gæt....

http://3liter.dk/ProdukterVAG3L.htm

Giv dem da et kald og få en pris......... ?? Så har du noget at gå efter.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
TommyA2
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 21. okt 2013 13:46
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af TommyA2 »

Jo tak, men det skal være i Østjylland.... eller Flensburg
Alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Vyffe »

nsauto.dk i Horsens
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af runepost »

Hvad er en svingningsdæmper????
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af KMDTHY »

runepost skrev:Hvad er en svingningsdæmper????
Til at dæmpe svinginger af tandremmen 8-) Sidder på strammerhjulet....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af runepost »

Roger.... :)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Thore J »

ift at det billigste jeg har set er 3899, så tænker jeg klart at det er DIY.. Ved 4 fire timer (meget god tid - det kan gøres på det halve!..), så er det 2000 eller 500 i timen EFTER skat :-)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af 2a2 »

tja - vore tyske medlidende har en lille guide her - http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=21101 - her har de et postulat at en lidt øvet mekaniker kan gøre det på en time - hmmm - der er altså ikke plads til at dumme sig så...

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Thore J »

2a2 skrev: - her har de et postulat at en lidt øvet mekaniker kan gøre det på en time - hmmm - der er altså ikke plads til at dumme sig så...
mvh 2a2
Jeg tror ikke at det er helt skævt.
Til trods for at det skræmmer de fleste er det jo i virkeligheden en forholdsvist enkel operation, men så er det nok også kun for tandremsskiftet - ikke noget flimmer med bil ind-og-ud, værktøj frem og tilbage osv...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af 2a2 »

har du set hvor lidt plads der er i maskinrummet på en a2? alt skal simpelthen lirkes ind og ud - en lupo er jo ligefrem service venlig...
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kommer også lidt an på om det er med vandpumpe også ;)
Men der er godt nok ikke meget plads i en A2 :)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af batmann67 »

Hej

Efter og have studeret guiden for tandremskifte så har jeg besluttet at det ville være en overkommelig opgave hvis man investerer i de anbefalet låseværktøjer.
Så jeg er på jagt efter et tandremsæt til Audi A2 2001 1.2L ANY.
Jeg har kig på dette sæt CONTINENTAL CT1090K2 fra mister-auto.dk til 1117 kr. +79 i forsendelse...
http://www.mister-auto.dk/da/tandremssk ... _g307.html

Der står at det er til en AYZ motor.
Bruger ANY OG AYZ motorer samme tandremsæt?

Jeg kan se der efter flere producenter af tandremsæt, er der nogen man absolut bør holdes sig fra.
Og er CT1090K1 eller CT1090K2 det rigtig sæt til en Audi A2 2001 1.2L (UR 53 144) med ANY motor...
CONTINENTAL CONTITECH CT1090K2 AYZ.JPG
CONTINENTAL CONTITECH CT1090K2 AYZ.JPG (46.38 KiB) Vist 7749 gange
CONTINENTAL CONTITECH CT1090K2.JPG
CONTINENTAL CONTITECH CT1090K2.JPG (109.17 KiB) Vist 7749 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er kun vandpumpen der er forskel på, og jeg tror faktisk det eneste der er forskel er selve skovlhjulet :? Måske andre er klogere :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af 383CI »

Følger lige med her, der er ikke længe til jeg skal have skiftet snor.

Kim B

Ikke at jeg er klogere, tænker faktisk det samme uden at have noget at have det I.
Lidt som med supermarkedernes egne mærker der er mærkevare i andet tøj, men i tilfældet du har ret er det her jo et oplagt valg:

http://www.mister-auto.dk/da/tandremssk ... g3096.html
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Vyffe »

Forskellen på CT1090K1 og CT1090K2 er, om det er med eller uden svingningsdæmper...

I øvrigt er det vist Continental der bruges på værkstederne ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja okay - der fik jeg ikke helt formuleret mig så godt som jeg forestillede mig :oops:
Det sæt 383CI linker til er der så vidt jeg kan se stadig ikke svingningsdæmper med i :?
Det er Contitech de bruger OE bare med et VW mærke ved siden af ;)
Jeg mener lige på selve tandremssættet er der ingen forskel så længe der står det samme (fx contitech) derpå - der er to forskellige vandpumper, som jeg tror passer sammen alligevel :?
Som Vyffe skriver så er det helt korrekt med og uden hydraulikspændeanordning !
Husk lige at det sæt du linker til er uden vandpumpe - jeg ville aldrig spare den vandpumpe væk, men sådan er vi så forskellige, jeg skifter den hver gang :) resultatet om vandpumpen står af eller remmen springer er det samme, så jeg gider ikke spare de 3-500 kr :)
Med den prisforskel der er mellem contitech og de andre ville jeg heller ikke være i tvivl om hvad jeg ville købe ;)
Jeg kan huske KMDTHY linkede en gang til et rigtigt billigt Goodyear sæt m vandpumpe - det kunne jeg godt finde på at købe :)
Jeg har et værktøjssæt du kan låne, hvis jeg får det rimeligt hurtigt tilbage igen ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af batmann67 »

Kim B Olesen skrev:Ja okay - der fik jeg ikke helt formuleret mig så godt som jeg forestillede mig :oops:
Det sæt 383CI linker til er der så vidt jeg kan se stadig ikke svingningsdæmper med i :?
Det er Contitech de bruger OE bare med et VW mærke ved siden af ;)
Jeg mener lige på selve tandremssættet er der ingen forskel så længe der står det samme (fx contitech) derpå - der er to forskellige vandpumper, som jeg tror passer sammen alligevel :?
Som Vyffe skriver så er det helt korrekt med og uden hydraulikspændeanordning !
Husk lige at det sæt du linker til er uden vandpumpe - jeg ville aldrig spare den vandpumpe væk, men sådan er vi så forskellige, jeg skifter den hver gang :) resultatet om vandpumpen står af eller remmen springer er det samme, så jeg gider ikke spare de 3-500 kr :)
Med den prisforskel der er mellem contitech og de andre ville jeg heller ikke være i tvivl om hvad jeg ville købe ;)
Jeg kan huske KMDTHY linkede en gang til et rigtigt billigt Goodyear sæt m vandpumpe - det kunne jeg godt finde på at købe :)
Jeg har et værktøjssæt du kan låne, hvis jeg får det rimeligt hurtigt tilbage igen ;)
Hej Kim
Har du begge disse værktøjer?
Speciel værktøj tandrem.JPG
Speciel værktøj tandrem.JPG (30.63 KiB) Vist 7677 gange
Dorn VAG.JPG
Dorn VAG.JPG (27.08 KiB) Vist 7677 gange
//Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Ikke den nederste, det er til remstrammeren på generatoren, der bruger jeg en rustfri murbinder :lol: det virker fint ;)
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tandremsskift på ANY 3L motor i A2

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Det der mister-auto Dayco tandremssæt ville jeg ikke have udpræget tillid til - ukendt navn.

Contitech CT1090K2 indeholder svingningsdæmper, der kun anbefales skiftet når der er _synlige_ revner i vulkaniseringen. Engang udgjorde prisen for svingningsdæmperen alene ca. 1000kr., så....

Noget andet:
Jo, der ER forskel på et OE Contitech tandremskit og tilsvarende Contitech eftermarkeds kit. Der er forskel på tykkelsen af løbebanen på det lille medløberhjul, hvilket så igen kan betyde forskellige leverandører på det indre leje i det hjul.


Noget tredje:
Alle tandremme der er monteret på biler idag er livstidsremme, ca. 240tkm. VW har for ganske nyeligt skrevet på deres hjemmeside at tandremme ikke længere er en sliddel der skal udskiftes med jævne intervaller.
Det er, ganske naturligt, ikke gjort RIGTIGT synligt af VW med de nye livstidsintervaller på tandremme; Værkstedsforretning er jo også forretning.


/Claus
Besvar