Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Dexter
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 29. sep 2013 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Dexter »

Nogle der har skiftet bremsecaliper+skiver for og bag?
Lupo FSI 256mm skiver/caliper foran, Lupo GTI 232mm skiver/caliper bagpå...

Spørger med hensyn til hvad siger Skat? og hvad siger synshallen?
Der er sikkert en helvedes masse dokumentation :cry:
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Andreas K »

er bremseåg ikke en integreret del af spindlen ? fordi så smider man ikke bare lige større skiver på :)
Men har hørt af de lidt tykkere fra Lupo 1.4 TDI passer på, hvis det er fordi dine bliver hurtigt skæve ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Kim B Olesen »

Jo det er integreret i for, så du skal nok ud og finde andre spindler også ;)
Dexter
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 29. sep 2013 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Dexter »

Har komplet FSI front hubs m. caliper, skiver, lejer og komplet GTI bagaxel m. caliper und alles :lol:

Samme problem som de fleste af os. Skæve skiver, og færdige tromler bagpå :|

Det jeg er i tvivl om er SKAT og synshallen :roll:
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af runepost »

Har hørt af en synsmand at der sidder en stålring i alu tromlerne??? Er det rigtigt??? For så kan man da bare lave en ny ring og presse i :)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Kim B Olesen »

Dexter skrev:Har komplet FSI front hubs m. caliper, skiver, lejer og komplet GTI bagaxel m. caliper und alles :lol:

Samme problem som de fleste af os. Skæve skiver, og færdige tromler bagpå :|

Det jeg er i tvivl om er SKAT og synshallen :roll:
Det er helt sikkert afgiftspligtigt hvis man skal følge loven, men det kommer jo an på om der er nogen(synsmand) der tænker ved det :? Det kan ok ikke gøre det bare med dokumentation ;)
runepost skrev:Har hørt af en synsmand at der sidder en stålring i alu tromlerne??? Er det rigtigt??? For så kan man da bare lave en ny ring og presse i :)
Det passer ikke, tromlerne er lavet i en eller anden temmelig hård alulegering hele vejen igennem ;) som er lidt svær at dreje i, hvis du skal til det, skal du ikke bruge de billigste platter ;)
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Andreas K »

Jeg tror der er lidt blandede ting der har indflydelse her.
Fordi den er så ekstrem lettet for vægt som en 3L'er jo er. og man måske derfor fra skat's side kan stille spørgsmålstegn ved om den så stadig går 33 km/l.

men udover det, så er der intet galt i det. det er ikke et identitetsskifte blot at skifte bremser, dog skal ALLE forskelle skiftes, så hele bremsesystemet er identisk med en GTI.
Jeg kørte en Seat Leon Cupra fra 2009 før. der var forskiverne 345x30mm. og dem ville folk gerne have på modellen mindre, som kun kørte 312mm. og bagbremserne er ens.
Der kender jeg flere der har fået svar fra skat om at det ikke var noget problem, blot at alt skal skiftes til den store model, så der ikke ændres i fordelingen osv.
men ingen afgift, og ingen problemer med syn, netop fordi at karossen jo er godkendt med de dele på.

Jeg har selv engang haft undersøgt med en Golf 4 1.8 20V 125HK, den måtte jeg godt lægge GTI motoren i med turbo som har 150hk. fordi selve modellen (golf 4) jo er lavet med den motor, og det holder sig præcis på 20%. så ingen afgift, og ingen problemer til syn, og så ville jeg spare 500,- i grøn afgift fordi turbo motoren går længere på literen.
dog skal det indberettes til forsikring.

Så mulighederne er der jo ? spørgsmålet er vel egentlig kun om de vil øffe over at den så skulle gå kortere på literen :?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af runepost »

Er der nogen der har et sæt gamle alu tromler til at ligge og flyde... Jeg vil gerne til at lege lidt :) :)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Dexter
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 29. sep 2013 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Dexter »

Ok..google hjalp mig en smule ;)

Det lader til jeg skal indhente en dokumentation fra VW i DK.
Noget i den her stil...
http://www.hi-speed.dk/Godkendelser/Dron/206brems.html
http://www.hi-speed.dk/Godkendelser/Henrik306/306.html

ud over det fandt jeg lidt info her...
http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?t=48077

Med hensyn til at skifte hele bremsesystemet. Så burde det ikke være nødvendig ud fra det jeg har læst mig frem til. Alle lupo`er skulle gerne køre med samme bremseforstærker osv.

Så er næste spørgsmål jo! hvem ved VW i Danmark skal jeg have pomfritterne i!?? Hjælp modtages gerne her :?

Tror umidelbart ikke det vil blive beskattiget, med mindre de går ind og siger der er tale om et identitets skifte...

Skyd gerne løs med brugbar input. Alt hjælper...
Senest rettet af Dexter lør 22. feb 2014 21:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af sussi »

runepost skrev:Har hørt af en synsmand at der sidder en stålring i alu tromlerne??? Er det rigtigt??? For så kan man da bare lave en ny ring og presse i :)
NEJ her er den rigtige forklaring:
Trummorna är gjorda av ett speciellt material som kallas MMC, Metal Matrix Composite. Det är hårdare än stål. Vad som händer när man sätter dit bromsbackar som är gjorda för ståltrummor är att de käkas upp på ett par hundra mil. Orginal bromsbackar har speciella metallsintrade belägg som är gjorda enbart för dessa MMC-trummor. De är nitade fast på backarna och dessutom är de sistnämnda lättborrade.

Många (alla ??) bildelsfirmor har inte uppmärksammat detta och säljer vanliga backar för ståltrummor till Lupo 3L. Alltså: KÖP ENDAST ORGINAL! På VW kostar backarna ca 1000:- för ett komplett set med fjädrar och allt monterat. Det är dessutom bytesdel så du måste lämna tillbaka dina gamla bromsbackar. Reservdelsnummer är 6E0 698 520 X.

Venlig hilsen Sussi

Hurtig oversættelse:
Tromlerne er lavet af et specielt materiale kaldet MMC, Metal Matrix Composite. der er hårdere end stål. Hvad sker der, når du påsætter bakker lavet til ståltromler er, at de slides ned på et par tusinde km.. Originale bremsebakker har særlig metallsintrade belægninger, og de er lavet udelukkende for disse MMC tromler. De er nittet på.

Mange (alle?) reservedelsfirmaer har ikke bemærket dette og sælger de sædvanlige bakker til ståltromler til Lupo 3L. Altså: KØB KUN ORIGINAL! På VW koster bakker omkring 1000: - for et komplet sæt med fjedre og alt monteret. Desuden er der returseddel, så du nødt til at returnere dine gamle bremsebakker. Part nummer er 6E0 698 520 X.

Hugget fra vores svenske søsterklub:
http://www.lupo3lclub.se/topic.asp?TOPI ... NFORMATION!
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af runepost »

Fedt!!!! Lige hvad jeg søgte...
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Bandit »

Dexter skrev:Tror umidelbart ikke det vil blive beskattiget, med mindre de går ind og siger der er tale om et identitets skifte...

Skyd gerne løs med brugbar input. Alt hjælper...
Hvis der skal være tale om identitets skift, skal bilen bygges helt om så den fremstår som en anden model. Det vil sige at man skal kunne se, hvad den oprindelige bil har været.
Dermed ikke sagt at SKAT ikke vil kræve ekstra afgift for konstruktive ændringer, hvis du smider GTI bremser på.
Ulven kommer, ulven kommer
Dexter
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 29. sep 2013 16:14
Geografisk sted: Sjælland

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Dexter »

Bandit skrev: Hvis der skal være tale om identitets skift, skal bilen bygges helt om så den fremstår som en anden model. Det vil sige at man skal kunne se, hvad den oprindelige bil har været.
Dermed ikke sagt at SKAT ikke vil kræve ekstra afgift for konstruktive ændringer, hvis du smider GTI bremser på.
Helt enig ;) Tvivler der vil blive beskattiget noget her.

Har Thomas Lindgaard fra VW Type approval & Technical Regulations i tale. Får forhåbentligt udført dokumentation for ombygningen.
Ved at Runepost også er intereseret :lol:
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Andreas K »

Bandit skrev:
Dexter skrev:Tror umidelbart ikke det vil blive beskattiget, med mindre de går ind og siger der er tale om et identitets skifte...

Skyd gerne løs med brugbar input. Alt hjælper...
Hvis der skal være tale om identitets skift, skal bilen bygges helt om så den fremstår som en anden model. Det vil sige at man skal kunne se, hvad den oprindelige bil har været.
Dermed ikke sagt at SKAT ikke vil kræve ekstra afgift for konstruktive ændringer, hvis du smider GTI bremser på.

Ikke enig. både synshal og skat oplyste mig mht. min gamle Golf 4 1.8 125hk uden turbo, at jeg godt måtte skifte til GTI motoren, 1.8 turbo med 150 HK. kvit og frit, ingen afgift osv osv.
MEN, hvis jeg også monterede de større bremser fra GTI modellen, så jeg pludselig både havde motor og undervogn fra GTI, så var det en helt anden snak, så sagde både skat og synshal det resulterede i et identitets skifte.
Så det behøver formentlig ikke have noget med udseende at gøre.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Thore J »

Man kan godt ændre en del på bl.a. bremser og den slags uden at det interesserer skat - læs evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=1947435.206519


Men man skal ikke betragte SKAT og syns-myndigheder i sammenhæng... Det er muligt at en ændring medfører en interesse fra begge myndigheder, men...

SKAT interesserer sig udelukkende for penge

Synsmyndigheder interesserer sig udelukkende for færdselssikkerhed
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:Man kan godt ændre en del på bl.a. bremser og den slags uden at det interesserer skat - læs evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=1947435.206519
Det link er allerede historisk = ikke gældende :D
Men det er måske kun småting, der er ændret ;)
M.v.h. Sussi
Her er det sidste nye:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=1947435.209219
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af sussi »

Et lille klip:

En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.

Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.

Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:

Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
Udstødnings- og indsugningmanifold
Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
Andre indsprøjtningsdyser
Motorstyring

SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Opgradering bremser, FSI 256mm for, GTI 232mm bag

Indlæg af Andreas K »

Det tror jeg tit skyldes at der ikke er noget at forholde sig til mht identitet og hvad der skal kræves afgift af.
For der findes ikke en S3 med gt30 turbo jo.

Min kammerat har en 250 hestes golf, den har fået brev fra skat om at ingen af ændringerne udløser ekstra afgift.
Og den er skønnet til 500 heste med turbo ombygning, bremser fra Audi R8/Lamborghini Gallardo.
Og lidt andet gøgl.

Men her kommer delene fra en org Lupo, blot en anden variant.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Besvar