ideer til afmontering af bærekugle?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

hej
har et irriterende problem - ville lige skifte forhjulslejet men løb ind i problem med at kunne få bærekuglen af - jeg har ikke en vw 3287a kompatibel aftrækker - købte biltema's til 60 kr men det kniber at den kan gå ind imellem ordentlig og nu var den ved at kvadre det øverste af bolten fra bærekuglen da den er hul til unbrako nøglen så inden jeg bliver alt for voldsom vil jeg lige høre om nogen har nogen gode ideer

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Vyffe »

Tag og løsne de andre to bolte til bærearmen. Meget nemmere

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Thore J »

Det kan sidde satans fast på 3L'erne..

Gaffelaftrækker... og en passende mængde vold og varme
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

naturligvis - lyder som en fornuftig ide - takker
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

sad lige og kiggede på elsawin - på A2 sidder den der alu bære-arm jo kun med en bolt bagpå - foran er den stukket ind i et gummiophæng - skal man ikke have hele alu-bundpladen ned for at få den ud?
Vedhæftede filer
A40-0425.PNG
A40-0425.PNG (32.46 KiB) Vist 7694 gange
A40-0406.PNG
A40-0406.PNG (33.96 KiB) Vist 7694 gange
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Vyffe »

Var ikke klar over at det var anderledes. Pas herfra!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af doktorfrank »

Det hører til de mere tricky operationer. Det med varme ser jeg ikke for mig - det ødelægger vel både gummimanchet og bærekugle (jeg har ikke drømt om at prøve det). Jeg har været (u)heldig at se, hvordan det klares på værksteder med speciale i 3L: En 4-punds mukkert på et meterlangt skaft, en hærdebred mekaniker med et fuldstædig perfekt øjemål og 5-15 voldsomme slag. Det har jeg så heller ikke drømt om at prøve (mangel på øjemål….bl.a.)
Hidtil har jeg været heldig med blot at lade møtrikken sidde på gevindet i flugt med gevind-enden (evt skruet "omvendt" på, så den bløde låsering ikke skal tage belastningen) og så hjælpe med en 1-punds mukkert på bærearmen, når jeg ikke har armkræfter til at spænde kugleleds-separatoren (eller hvad dimsen ellers kaldes) mere. Og endda har jeg været nødt til at file et skævt gevind op en enkelt gang.
Jeg har endnu ikke haft nødig at demontere bærearmen helt (kun haft bolten ude, så bærearmen kan bankes lidt udad for at tillade drivakselen at gå fri), men jeg vil da mene, at er man først så langt, skulle den også kunne trækkes ud af gummibøsningen. Du må da i øvrigt have kiget lidt skævt på det - sidder bolten ikke fortil og gummibøsningen bagtil?? Jeg har ikke lige tid til at lægge mig ud under bilen og tjekke det :lol:
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

vedr møtrik: helt enig - troede bare at jeg var ordentlig forberedt ved at jeg havde investeret i sådan en aftrækker dims der så ud til at kunne klare jobbet så skovlen her opdagede først at det var dumt da det var forsent - skal til at file gevinde..
armen: jo syntes at det så omvendt ud i elsawin men på bilen er bolten forrest
nu prøver jeg først lige at tilpasse den aftrækker
men gode råd modtages gerne
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har brugt samme aftrækker et par gange med succes :) men jeg har også knækket to af dem når de har siddet for fast :( du skal lige slibe lidt på overkanten af den øverste arm så den kan gå ind for trækakslen :) og så skal du sørge for at den kommer helt i bund inden du begynder at spænde, så plejer de at gå :)
Hvad angår gevindet, så skærer du bare de øverste 5-7 mm af, de stikker alligevel ovenfor møtrikken, så kan du lige file kanten bagefter, det er vist det nemmeste ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

hej igen
har du haft fat i bærekuglen forfra (altså næsen af bolen ) eller på bagsiden med aftrækkeren - forfra giver bedst plads men forkert vinkel til at slå på
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Riis »

Måden jeg bruger er:

Som dr. Frank beskriver med den "omvendt"monteret møtrik der flugter med toppen af gevindet. Så tager jeg en umbracho nøgle hvor jeg har skåret lidt af den korte ende for at der er plads til at den kan gå i umbracho hullet i toppen af gevindet. Møtrikken støtter gevindet så det ikke flækker, og jeg drejer så bare konussen fri. Det har virket fint for mig.
Byt til Brugt.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Kim B Olesen »

Riis skrev:Måden jeg bruger er:

Som dr. Frank beskriver med den "omvendt"monteret møtrik der flugter med toppen af gevindet. Så tager jeg en umbracho nøgle hvor jeg har skåret lidt af den korte ende for at der er plads til at den kan gå i umbracho hullet i toppen af gevindet. Møtrikken støtter gevindet så det ikke flækker, og jeg drejer så bare konussen fri. Det har virket fint for mig.
Genialt :geek: det skal da prøves :) virker det også hvis de sidder godt fast ?
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Riis »

Kim B Olesen skrev:
Riis skrev:Måden jeg bruger er:

Som dr. Frank beskriver med den "omvendt"monteret møtrik der flugter med toppen af gevindet. Så tager jeg en umbracho nøgle hvor jeg har skåret lidt af den korte ende for at der er plads til at den kan gå i umbracho hullet i toppen af gevindet. Møtrikken støtter gevindet så det ikke flækker, og jeg drejer så bare konussen fri. Det har virket fint for mig.
Genialt :geek: det skal da prøves :) virker det også hvis de sidder godt fast ?
Altså... :D det har virket på alle de lupoer jeg har hugget op :D nogle har siddet nemt, andre har været ... Genstridige, men lige som med kvinder, det ender med de makker ret :lol: :lol: :lol:
Byt til Brugt.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

ja lyder meget brugbart - ideen kom bare lidt for sent - suk
havde tilsidst en gaffel imellem så nu må jeg se om jeg kan skifte manchetten- suk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af VAGtech.dk »

Alternativt en aftrækker vw 3287a eller lignede der stykker på konus, sætte den under tryk, herefter varme lidt på modparten, aftrækkeren skræmer af for gummimanchetten, hvis det så ikke har ønsket effekt, kan man give den et dask fra siden, så kommer den.

problemet med vw 3287a aftrækkeren er, at hvis konus sidder godt fast, så maser man gevindet fladt.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af 2a2 »

tror rent faktisk bare at jeg får fat i et par nye manchetter til at have på hylden og så sætter jeg gaflen imellem - det tog 30 sekunder og hvis jeg havde begyndt på den måde havde jeg sparet en masse tid og ikke ødelagt gevinder etc i den bærekugle. Nu måtte jeg bøvle med at slibe gevinde op - ud efter en ny bærekugle til ophugning så jeg kunne stjæle manchetten derfra (nogen der savner en ny bærekugle uden manchet til Lupo? - kan fås gratis)
Tror faktisk godt at den gamle gaffel kan slibes til så den ikke ødelægger manchetterne på A2'en - kigger jeg på ved det næste leje

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af doktorfrank »

Som jeg vist har ytret andetsteds: Manchetten fra styrekuglen passer - og dem er jeg så begyndt at gemme - styrekugler holder jo betydeligt kortere end bærekugler (mærkeligt nok), mens deres manchetter holder bedre (endnu mere mærkeligt). Nå, men vi kan vel ikke forlange fyldestgørende forklaringer på alt :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: ideer til afmontering af bærekugle?

Indlæg af Riis »

Havde så lige en i går hvor jeg ikke kunne vriste den løs ved at dreje på bærekugleakslen med en umbrachonøgle. Den sad eddermanme fast.
Byt til Brugt.
Besvar