Friløb med sluppet speeder

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Friløb med sluppet speeder

Indlæg af David Walbum »

Nu har jeg efterhånden haft bilen i over 2 år. Og jeg har lagt mærke til at bilen ikke rigtig glider så godt som den gjorde da jeg fik den.

Jeg er bekendt med at når der køres i eco og speederen slippes trykkes kobling ned og den sættes ikke i frigear.
Når jeg slipper speederen ned af bakker tager bilen ikke rigtig mere fart ned af Bakken som jeg syntes den plejede med mindre det er en relativ stejl bakke.
Jeg kan mærke og høre at den ikke direkte motor bremser.

Jeg kan skubbe bilen med en finger når den står stille i frigear så der er ikke rigtig noget med lejer eller bremser, bremserne er også lige serviceret.

Over de sidste 2000km har jeg gennemsnitlig gør 33.1 km/l målt på opfyldningen kontra kørte kilometer så det er ikke fordi bilen køre dårligt.

Undre mig bare over den ikke glider så godt mere.
Hvad kan dette skyldes ?? Nogen bud
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af ph. »

David Walbum skrev:Nu har jeg efterhånden haft bilen i over 2 år. Og jeg har lagt mærke til at bilen ikke rigtig glider så godt som den gjorde da jeg fik den.

Jeg er bekendt med at når der køres i eco og speederen slippes trykkes kobling ned og den sættes ikke i frigear.
Når jeg slipper speederen ned af bakker tager bilen ikke rigtig mere fart ned af Bakken som jeg syntes den plejede med mindre det er en relativ stejl bakke.
Jeg kan mærke og høre at den ikke direkte motor bremser.

Jeg kan skubbe bilen med en finger når den står stille i frigear så der er ikke rigtig noget med lejer eller bremser, bremserne er også lige serviceret.

Over de sidste 2000km har jeg gennemsnitlig gør 33.1 km/l målt på opfyldningen kontra kørte kilometer så det er ikke fordi bilen køre dårligt.

Undre mig bare over den ikke glider så godt mere.
Hvad kan dette skyldes ?? Nogen bud
andre dæk end tidligere eller at dæk er slidt eller du kører med mindre luft i dæk end tidligere, vand på vejen, asfalten, modvind, lidt mere modstand i gearkasse pga. træt olie,...
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af David Walbum »

Dækkene er ved at være færdige så der skal snart nye på.. Men har haft skiftet dem en gang siden jeg fik bilen til de samme som jeg købte bilen med.
Dækkene er pumpet til 3 bar og efterses hver 14 dag.
Lupoen har lige fået nyt olie på gearkassen og har kørt 260000km uden problemer ind til videre.

I forhold til vind er medvind ikke den store hjælp. Har lagt mærke til vid retninger på min daglige pendler tur og taget højde for vind i forhold til friløbet.
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af Daaaarn »

David Walbum skrev:
I forhold til vind er medvind ikke den store hjælp. Har lagt mærke til vid retninger på min daglige pendler tur og taget højde for vind i forhold til friløbet.
Det er jo næsten ligesom at sejle med sejlbåd ;)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af doktorfrank »

Du er ikke den eneste med den oplevelse. Jeg har netop i en anden tråd udbredt mig om virkningen af kold motorolie, men der er jo faktisk mange smurte komponenter, hvor temperaturen har indflydelse på modstanden. I flæng kommer jeg til at tænke på hjullejer, drivakselled, samt naturligvis selve gearolien. Uden at have forsket i det tror jeg desuden, at dækkenes rullemodstand stiger med faldende temperatur.
Min erfaring er i hvert fald, at den øjeblikkelige liter/100 km-værdi stærkt nærmer sig det forventelige (sommerværdier) efter 50 km tæsk på motorvejen. Det har jeg jo bedre mulighed for at registrere med A2ens direkte digitale udlæsning. Og at værdien efter blot et par timers parkering igen er vinterligt høj.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvordan står det til med sporingen på forhjulene?



/Claus
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af David Walbum »

Hej Claus
Den er blevet sporet for 5000km siden så den skulle også være i vinkel :)

Jeg skal som sagt snart have nye dæk og der bliver sat nogle 6% højere dæk på så den vil blive sporet der igen.

Her i weekenden havde jeg bremser af foran og rensede stempler og skiver og som sagt kan jeg skubbe bilen med 1 finger..
Jeg ved at baghjuls lejerne godt kunne trænge til at blive renser og få noget nyt fedt.
Når de drejes rundt med håndkraft ruller de kun ca 6 til 8 sec.
Og bremserne bagpå er ordnet for 4000km siden
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af doktorfrank »

Bare for en ordens skyld: Baghjulslejer kan da ikke adskilles - er de ikke lukkede ligesom ved forhjulene?
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:Bare for en ordens skyld: Baghjulslejer kan da ikke adskilles - er de ikke lukkede ligesom ved forhjulene?
:?
Jeg er ret sikker på at der er navkapsel og dermed mulighed for at skille, rense, smøre baghjullejerne
Hvorfor jeg her 12.år senere stadig er ret sikker
fordi jeg er lige så sikker på at jeg kan huske at jeg skiftede det ene fordi det nåede at dø
og det andet fik en gang fedt og ....her er det alligevel lidt rustent... mener at det blev strammet lidt op men det kræver så at de er koniske
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Friløb med sluppet speeder

Indlæg af doktorfrank »

I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar