Start vanskeligheder.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

Jeg har et lille problem med fruens Lupo.
En dag hvor jeg skulle flytte den vil den ikke starte. Det var som om den ikke fik brændstof. Men langt om længe fik jeg den i gang.
Så jeg smed en ny returventil i den. Så var den ged barberet. Men nej. 14 senere var den gal igen. Men der sprang den igang efter 3 forsøg for så at gå ud igen da jeg skulle til at give den gas for at køre.

Begge gange er det når fyret ikke har kørt eller ikke har kørt ret længe max 5 min. Så derfor kold motor. Så tænkte jeg utætte pakninger ved dysser. Men der kommer ingen luft i returslangen. Har kontrolleret det igen i dag, bare for at være helt sikker.

Jeg hader bare sådan nogle fejl der aldrig er der når man har tid til at fejlfinde. :oops:
Der er ej heller ikke motorolie i brændstoffilteret. Men kan ikke lade være med at tænke på om det kan være tanddempumpen eller en knækket ledning et sted.
Pumpen kan jo vel ikke have en periodisk fejl med ikke kan suge vakuum??
Så jeg kunne godt bruge nogle forslag til at komme videre. Er lige gået lidt død.
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af ColaKanin »

min gjorde det samme, der var der var det en dysse pakning (o-ring) den var gal med.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du kontrolleret det notorisk dårlige relæ nr 109 ? Det kunne også godt være synderen :)
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

Nej. Relæet har jeg ikke kontrolleret. Men heller mere til det end dysser. Da den har meldt ingen kontakt til styreenhed. Ingen fejl.
Så derfor tror jeg også det er en el sygdom.


Sendt fra min mobilehaløjsating.
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

Har lige kontrolleret relæ 109. Det var blevet loddet om på et tidspunkt. Der var ingen synlige dårlige lodninger. Men jeg loddet alle forbindelser om. Så er det da i orden.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af 383CI »

Hvor sidder omtalte relæ?
Lupo2 har det med lige at gå igang og derefter stoppe igen.
Så starter "man" bare igen, hvorefter den enten fortsætter med at gå eller går ud omgående igen.
Det kan ske op til 3 gange, altså¨den går i stå, så køre den som den skal og fortsætter helt uden halløj.
Dette er fuldstændigt uden mønster, o der kan gå flere dage inden den markere den vil bestemme, andre gange er det flere gange om dagen.
Der er ingenfejl i loggen, så det relæ kunne da tjekkes.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
diskoboy
Indlæg: 480
Tilmeldt: søn 13. jun 2010 09:59
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af diskoboy »

Nu uden det grå lyn...
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

Ja. Jeg kan jo bare starte med at skifte tandem pumpe. Og hvis det så ikke lige var det kan jeg skifte pakninger på dysser.
Men i min verden skifter man ikke bare ud indtil fejlen forsvinder. Man fejlfinder og skifter det der er i stykker. Det andet bliver så utrolig dyrt. Og det kan vi nordjyder ikke så lide.

Jeg har en pumpe til at ligge. Men jeg vil finde fejlen først. Inden der bliver skiftet noget. Man er vel mekaniker ikke reservedelsudskifter. :mrgreen:
Ved dog godt nogle gange kan man ikke finde fejlen 100 % men man har en ide om hvor den ligger. Men igen. Hvad der er sparet er jo tjent. :D

Sendt fra min mobilehaløjsating.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Sv: Start vanskeligheder.

Indlæg af ph. »

don piphans skrev:
Ja. Jeg kan jo bare starte med at skifte tandem pumpe. Og hvis det så ikke lige var det kan jeg skifte pakninger på dysser.
Men i min verden skifter man ikke bare ud indtil fejlen forsvinder. Man fejlfinder og skifter det der er i stykker. Det andet bliver så utrolig dyrt. Og det kan vi nordjyder ikke så lide.

Jeg har en pumpe til at ligge. Men jeg vil finde fejlen først. Inden der bliver skiftet noget. Man er vel mekaniker ikke reservedelsudskifter. :mrgreen:
Ved dog godt nogle gange kan man ikke finde fejlen 100 % men man har en ide om hvor den ligger. Men igen. Hvad der er sparet er jo tjent. :D

Sendt fra min mobilehaløjsating.
fejlfinding på tandempumpe
hiv slangen af ved filter, lade motor køre til den dør, sæt slange på igen drej nøglen 2-3.gange af 10-15.sek. varighed
er den ikke startet og kan holde sig igang inden for 30-45.sekunder så er pumpen rimeligt sandsynligt træt
dermed ikke sagt at kan den så er pumpen udelukket som potentiel fejlbehæftet men dem jeg har haft fingrene i har været rigtigt kede af at starte og holde sig igang inden for 30.sekunder

men at den kan starte når fyret har hevet brændstof nok op fra tanken tyder lidt på at den lader diesel rende baglæns og suger luft ind ...f.eks. som tidligere nævnt i tråden... ved en eller flere dyser
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

ph. skrev: men at den kan starte når fyret har hevet brændstof nok op fra tanken tyder lidt på at den lader diesel rende baglæns og suger luft ind ...f.eks. som tidligere nævnt i tråden... ved en eller flere dyser
Jeg havde den tanke at fyret var monteret på returrøret i tanken. Sådan gjorde man jo på de gamle tdi'er. Men har kontrolleret. Og fyret har sit eget dykrør.

Syntes bare at hvis det var dysserne. Vil den gøre det hver gang den er kold. Og det gør den desværre ikke.

Jeg kan ikke finde et mønstre på hvor og hvordan det kommer. Kun at det er når den er kold. Men den kan også starte mange gange kold. Hvor der ikke er et problem.

Sendt fra min mobilehaløjsating.
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
don piphans skrev:Nej. Relæet har jeg ikke kontrolleret. Men heller mere til det end dysser. Da den har meldt ingen kontakt til styreenhed.
Hvilke styreenheder er det lige præcis der har meldt 'ingen kontakt til styrenhed'?

Hvis relæ 109 er defekt vil alle andre end motortyreenheden lagre fejlen 'ingen kontakt til styrenheden'


- Og der skal en del varme til at efterlodde kontaktsættet korrekt på sådan et relæ 109...





/Claus
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Start vanskeligheder.

Indlæg af don piphans »

automatik
instrument
Så har en lille ide om fejlen måske kan ligge her et sted. Går ud fra at 400 grader er nok. :roll: :roll:
Relæet blev loddet i går aftes. Så nu må jeg se om fejlen kommer igen.

Lupoen sprang igang i morgens. Inden jeg skulle på arbejde. og igen i formiddags da konen skulle ud og køre.
Nu læner jeg mig tilbage og antager fejlen er fundet. :lol: :lol:
Jeg skal jo nok høre den dag hvor den ikke kan starte igen.
Besvar