Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Bandit »

Da jeg kom hjem her til aften og slukkede bilen, begyndte pumpen at køre da jeg smækkede døren.
Den kørte kun kort, men det samme skete da jeg åbnede og smækkede døren igen.
Pumpen lød samtidig lidt mærkelig, nærmest som om der ikke var tilstrækkelig med olie på.
Jeg prøvede at filme det (http://www.youtube.com/watch?v=NETEjMX_ ... e=youtu.be)
Efter ca. 30 sekunder, satte jeg tænding på og pumpen lød straks normal - tog tændingen fra og lyden kom tilbage - satte tænding på og lyden forsvandt.

Mit låsetøj har længe haft sit eget liv i forhold til loftslyset - sandsynligvis fordi jeg var lidt for generøs med smøremidlet, på et tidspunkt, hvor det gik lidt stramt.
Jeg går ud fra at det er låsetøjet, der er årsag til at pumpen begynder at køre selv om bilen er slukket eller... :?:

Er den anden lyd noget jeg skal være bekymret for eller er det fordi pumpen ikke har fået helt tilstrækkelig strøm til at kører normalt :?:
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Vyffe »

Har prøvet noget lignende på min fars Lupo. Jeg konkluderede at det var snavs omkring stemplerne i pumpemotoren. Hydraulikstationen blev udskiftet til anden brugt og har ikke fejlet siden.

De omtalte stempler sidder i den fine blanke bandit på billedet her:
download/file.php?id=189
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Bandit »

Er det noget der måske kunne klares med en ordentlig omgang gennemskyldning?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Vyffe »

Det tvivler jeg stærkt på - men prøv da bare.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Bandit »

Det undre mig bare at lyden forsvinder så snart der kommer tænding på. Pumpen kører videre, men den mislyd, der tydeligt kan høres på klippet, er væk.
Jeg synes bare at hvis det var snavs omkring stemplerne, burde det være der uanset om der er tænding på bilen eller ej.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af doktorfrank »

Var der ikke noget i en tråd en gang for længe siden om pumpens kontraventil og dermed sammenhængende risiko for, at pumpen bliver tvunget til at løbe baglæns, når strømmen tages fra???? Og at det skulle kunne give sådan en underlig lyd fra pumpen???
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Kim B Olesen »

Jo det tror jeg faktisk du har ret i, det synes jeg også godt at kunne huske noget om ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af sussi »

Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af doktorfrank »

Tak til SussiEjvind - ja, det var da lige den tråd, jeg tænkte på.
+ Ekstra tak (jeg har nemlig osse selv brug for den :lol: )
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af sussi »

Selv tak, det er som regel meget nemt at finde gamle indlæg, bare man søger via linket i min signatur :D :D
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hydraulikpumpe med mærkelig lyd

Indlæg af Bandit »

Mange tak for linket.

Jeg synes ikke jeg kan genkende de problemer, der er beskrevet.
- Jeg synes ikke der er forskel i gearskiftet
- Bilen går ikke ud (udover når den skal)
- Umiddelbart føles det ikke som om pumpen mister trykket hurtigere end den plejer

Jeg fik det vist ikke nævnt, men hvis man lytter godt efter på klippet, tror jeg godt men kan hører at pumpen kører i baggrunden - hvilket den gør.
Når pumpen kører, kan det vel ikke være en defekt kontraventil der er årsag til lyden :?:
Jeg har ikke hørt lyden siden i tirsdags og har heller siden ikke bemærket at pumpen skulle køre efter tændingen er taget fra.
Der er i hvert fald fint med strøm på batteriet til at starte hver morgen og hvis pumpen jævnligt havde kørt hele natten, ville den vel nærmest tappe batteriet :?:
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar