Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev: er det ikke til baghjul? ...på en L3l
Så hjulcylinder.... :roll:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af ph. »

havde nu været sjovere hvis svaret havde været
bagbro fra GTI :P
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev:havde nu været sjovere hvis svaret havde været
bagbro fra GTI :P
Kan det overhovedet godkendes ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Bandit »

KMDTHY skrev:
ph. skrev:havde nu været sjovere hvis svaret havde været
bagbro fra GTI :P
Kan det overhovedet godkendes ?
Mener da der er en herinder der har monteret en GTI bagbro, i forbindelse med Xenon opgradering - Kan selvfølgelig ikke lige huske hvem det er eller om det er godkendt.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

Jo.
højre side har været bukket skævt for et lette montagen kan jeg se.
dette har givet slangen nogle skarpe bøjninger, som den var bukket under for og var sprunget.
venstre side så fin ud.

bilen bremser godt nu, men mangler lidt mere udluftning.
forcaliberne skal jeg have af og smurt på glidestængerne så det hele får sig en tur til foråret.
jeg har testet ABS osv og den standser hurtigt når bremsen trædes hårdt ned.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

Hvorfor skulle en GTI bagbro ikke kunne godkendes?
Eneste problem bliver da km/l da skiverne nok vejer mere end alutromle, men det er jo blevet ok at sætte jerntromler på nu, så hvorfor ikke skiver? Det er jo bare en forbedring af bremseevnen.

jeg synes personligt at det skulle været gratis i registreringsafgift, at opgradere bremserne.
så dette på ingen måde blev medtaget som afgiftmæssigt konstruktiv ændring.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Hvorfor skulle en GTI bagbro ikke kunne godkendes?
Det er en konstruktiv ændring.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

Det ved jeg godt.
Jeg snakker om at en opgradering af bremserne ikke vil kunne udløse ny afgift.
f.eks. GTI bagbro på vores Lupo eller som på min Golf3 CL som jeg overvejede GTI bagbro på, for at få skivebremser.

Det burde være sådan at man altid kan lave sikkerhedsforbedringer uden at skulle frygte ny afgift.
hvis man havde f.eks. en Golf3 uden ABS men gerne ville have ABS.

så kunne man sætte GTI bagbro på samt ABS uden at det kostede andet end det som synet koster.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Det burde være sådan at man altid kan lave sikkerhedsforbedringer uden at skulle frygte ny afgift.
hvis man havde f.eks. en Golf3 uden ABS men gerne ville have ABS.
Hvis golf3 er typegodkendt med ABS, er det jo bare at sætte det på, det skulle der vel ikke være nogen problemer med ;)
Men en 3L er ikke typegodkendt med skiver bag, derfor, heller ikke med ståltromler, men jeg har endnu ikke hørt at nogen er blevet kasseret grundet ståltromler.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af doktorfrank »

Sidste gang jeg foretog en "konstruktiv ændring" var det godt nok bare erstatning af forhjulsskiver med ventilerede skiver + tyndere klodser i de org. calipre. Synsstedet forlangte i den anledning dokumentation for det komplette bremsesystem (af hensyn til bremsekraftfordeling) og da systemet var i overensstemmelse med en tilsvarende model, var det en simpel sag: Henvisning til den pågældende models standardtypegodkendelse.
Den fremgangsmåde tror jeg fortsat kan bruges. Og trods min efterhånden indgroede mistro kan jeg ikke få mig selv til at mistænke nogen i systemet for at ville forlange ny afgift af hele bilen (Jeg var muligvis selv medvirkende årsag til at hænge systemet ud til offentlig spot og spe engang i slutningen af 80erne, hvor det lykkedes mig at få embedsmænd til at erklære, at udskiftning af sidespejlene på en Opel Kasket med de indfarvede fra en GT/E skulle udløse afgift af en GT/E, dvs. mere end den brugte Kasket var værd i sig selv - så fik de et vink med en vognstang om, at der vist nok skulle være en eller anden form for fornuft i afgørelserne. Men selvfølgelig: Det er længe siden, og de kan jo have glemt det :oops: )
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af ph. »

Qaxius skrev:Hvorfor skulle en GTI bagbro ikke kunne godkendes?
Det er jo bare en forbedring af bremseevnen.
Hvis en forbedring af bremseevnen kun sker på bagaksel så vil du jo ændre på fordelingen af bremseeffekt =en bil der overbremser på baghjul
så Hvis du vil ud i at forbedre bagbremser så bør du nok også opgradere forbremserne
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

Hvor dog det?
Den skal da bare bremse så godt som muligt.

det er da den samlede bremseevne som man går efter.
den bremser ikke dårligere foran hvis den pludselig bremser bedre bagpå.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Bandit »

ph. skrev:
Qaxius skrev:Hvorfor skulle en GTI bagbro ikke kunne godkendes?
Det er jo bare en forbedring af bremseevnen.
Hvis en forbedring af bremseevnen kun sker på bagaksel så vil du jo ændre på fordelingen af bremseeffekt =en bil der overbremser på baghjul
så Hvis du vil ud i at forbedre bagbremser så bør du nok også opgradere forbremserne
Kunne det ikke klares med en opgradering af bremsekraft fordeleren - eller er der ikke sådan en på bilerne mere?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Bandit »

Qaxius skrev:Hvor dog det?
Den skal da bare bremse så godt som muligt.

det er da den samlede bremseevne som man går efter.
den bremser ikke dårligere foran hvis den pludselig bremser bedre bagpå.
En typisk fordeling er 75-80% på forhjul og 20-25% på baghjulene.
Hvis du så sætter kraftigere bremser bagpå uden at upgraderer dine forbremser, vil fordelingen ændres.
Prøv at vend det om -
Et tænkt eksempel: Sæt forbremserne fra en lupo 3L på Volvo V70 på 1400kg med 1800kg på krogen uden at ændre dine bagbremser.
Forbremserne er nu ikke dimentioneret til den øgede vægt, hvilket medfører at bagbremserne bliver nød til at arbejder hårdere for at få hold på bilen.
Ulven kommer, ulven kommer
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Michael Munk »

Qaxius skrev:Hvor dog det?
Den skal da bare bremse så godt som muligt.

det er da den samlede bremseevne som man går efter.
den bremser ikke dårligere foran hvis den pludselig bremser bedre bagpå.
Hej
Jeg vil tro at grunden til at forholdet mellem hvor meget den bremser på forhjul og baghjul også har noget at gøre med at man ikke ønsker at bilen skal blokere på baghjulene først da den jo så vil dreje rundt.
Men i dag kan man jo påstå at det ikke kan lade sig gøre at bilen blokerer pga ABS, men jeg tror nu alligevel at det er smart at have styr på fordelingen af bremsekraften.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af ph. »

Qaxius skrev:Hvor dog det?
Den skal da bare bremse så godt som muligt.

det er da den samlede bremseevne som man går efter.
den bremser ikke dårligere foran hvis den pludselig bremser bedre bagpå.
Nææh ikke i effekt
Men i %

...og dog...
Bremser du hårdt nok så vil abs slå til pga. Baghjul der blokkerer længe før forhjul bremser optimalt
...Resultat kan meget vel ende med en bil der bremser dårligere end OE
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

Bandit.
dit eksempel er helt ude i hampen.
tager du lupo bremser på en Volvo så er de pludselig underdimensioneret.
Her tager vi jo om overdimensionering....

hvad angår bremsefordeler, så er den jo erstattet af ABS enheden som stopper en bremse som låser hjulet.

jeg kan komme med et godt eksempel fra scootere som om noget bremser mest på forhjulet.
her mærker man en voldsom forskel fra tromle til skive og det betyder absolut intet hvad forbremsen angår.
jeg vil næsten mene at det gør nedbremsningen lettere med forhjulet, da man nu kan styre bedre.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af ph. »

Qaxius skrev:Bandit.
dit eksempel er helt ude i hampen.
tager du lupo bremser på en Volvo så er de pludselig underdimensioneret.
Her tager vi jo om overdimensionering....

hvad angår bremsefordeler, så er den jo erstattet af ABS enheden som stopper en bremse som låser hjulet.

jeg kan komme med et godt eksempel fra scootere som om noget bremser mest på forhjulet.
her mærker man en voldsom forskel fra tromle til skive og det betyder absolut intet hvad forbremsen angår.
jeg vil næsten mene at det gør nedbremsningen lettere med forhjulet, da man nu kan styre bedre.
..volvo.. Er jo ikke et spørgsmål om enten eller men at den %vis nu bremser for meget på baghjul

...Du kan da på ingen måde sammenligne bremser på en bil og en scooter hvor su selv bestemmer/justerer ret bremseeffekt på for vs. Baghjul
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af Qaxius »

PH.
det er da netop med bredre bagbremser på en bil, at hjulene vil blokkere senere.
Nu kender jeg ikke målene på Lupo GTI forbremserne, men de er ikke langt fra 3L vil jeg tro.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Bremsepedal synker helt i bund. Skete uden varsel.

Indlæg af ph. »

:shock: :lol:
Qaxius skrev:PH.
det er da netop med bredre bagbremser på en bil, at hjulene vil blokkere senere.
Nu kender jeg ikke målene på Lupo GTI forbremserne, men de er ikke langt fra 3L vil jeg tro.
Besvar