Skift af koblingscylinder

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ecomotion
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 22:07
Geografisk sted: København

Skift af koblingscylinder

Indlæg af Ecomotion »

Kære forum

Først og fremmest tak for et super forum med masser af nyttig info, specielt for en som mig som er ny i Lupo verdenen :)

Jeg har for noget tid siden fået skiftet/lavet følgende: gearkasseolie (3.1), ny trykkugle, hydraulikolie og en grundjustering. Ved samme omgang viste det sig at koblingscylinderen var død, men dum som jeg var kunne jeg ikke lige "overskue" at få den skiftet også. Nå men nu er jeg så tilbage til at jeg gerne vil have den skiftet og tænkte at det kunne jeg måske selv gøre...men hvordan gør man? Med fare for at blive lunchet så har jeg ledt og ledt i FAQ'en men har ikke kunnet finde nogen vejledning :oops:

På forhånd tak
SvenP
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 18:34
Geografisk sted: Ejby Fyn

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af SvenP »

Kablet løsnes og frigøres fra koblingsarmen på gearkassen. Selve den hydrauliske cylinder klipses fri fra fjederholderen med en f. eks. med en skruetrækker, nedefra / fra venstre inderskærm. Nu kan cylinderen hives op i motorrummet, hvor hydraulikslangen frigøres ved at trykke en rørstift ud, med f.eks en 3mm umbrachonøgle. Samles i omvendt rækkefølge. Så kan du evt udlufte cylinderen, og efterfylde hydraulikolie. Nu mangler du bare at justere koblings-tilspændingen og grundjustere gearkassen. (de sidste punkter finder du beskrevet andre steder på forumet.)

Mvh. Sven

Edit: forresten kan det godt være du skal frigøre et el-stik fra gearkassen, inden du kan trække cylinderen op i motorrummet. Men det kan du nok se dig ud af.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af sussi »

Husk at starte med at afmontere stikket til hydraulikenheden, og løsne trykkuglen et par omgange, så olien løber tilbage i beholderen.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ecomotion
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 23. jul 2013 22:07
Geografisk sted: København

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Ecomotion »

Hej begge

Takker for input. Det lader til at være noget jeg kan gøre selv, dog har jeg ikke mulighed for at justere gearkasse og kobling, er der nogen der mod en flaske vin eller to kan/vil hjælpe :roll: ?
Besvar