Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Den kører bedre. Lidt mere glat men stadig ind imellem de kedelig rusk og ryk :(
Og fejlen med ingen speeder respons er der stadig.
Den er sikker hver gang jeg slår ECO fra, speederen i bund i gear 3, op til de ca. 4000omdr hvor den selv skal skifte til gear 4.
Så dør gassen og ingen respons.
Ind til siden og kan så igen høre at gangstelleren ikke rykker rundt når jeg vælger D, N, R.. Så kan jeg vente lidt og så bliver det muligt igen..

Mhm.. Gad vide hvor den fejl ligger.!


Sent from my iPhone using Tapatalk
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Er der nogle der kan komme med et bud på, hvordan jeg nærmere kan kontrollere hydraulikpumpen og dens Tryk ? Se nogle måleværdier eller lign ?
Tænker det måske kan være den, hvis den ikke leverer nok tryk til systemet. Så går det jo ud over både gangsteller og koblingen :)
Og jeg har som nævnt stadig problemer med at den mangler speeder-respons i perioder og at den rusker noget i det efter tilkoblingen.
Den kobler også ret on/off agtigt til når bremsepedalen slippes..

På forhånd tak..
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Jeg har lige forsøgt følgende.
Tænding på. Bremsepedal nedtrådt. Gearvælger i Tip/tronic. og så få pumpen til at køre.
Jeg kan skifte gear 2 gange imellem hver gang pumpen starter med at bygge tryk op igen.. Så kører pumpen ca. 8 sekunder.

MEN MEN MEN..
Hvis jeg skifter op i femte gear, indtil den starter med at pumpe, kører pumpen i 2min ?
Nogle der har en forklaring på dette ?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Atjuh 3L »

Mit bedste bud, som vistnok begynder at ligne en kæphest, er gangsteller der lækker internt?

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af H.J.Knudsen »

Det er sansynligvis som Atjuh 3L skriver, en intern lækage i gangsteller.
Hvis pumpen taber pusten ved skift til 5. gear er det sansynligvis en utæt O ring, på den/de ventiler (2 stk) der aktiverer / drejer skifteakslen over i 5. gears positionen.
Nem at skifte, men lidt vanskelig (læs dyre) at få fat i :)
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Kan det have en sammenhæng med at den i perioder kobler hårdt til når bremsen slippes. ? Og at den rusker/hukker efter et gearskifte ? Specielt fra 2 til 3.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af H.J.Knudsen »

Næ sandsynligvis ikke, ruskeri / huggen ved indkobling må være en koblingsfejl. Den bruger jo ikke olietryk når den skal koble ind, kun når den kobler ud.
Ruskeri fra en kobling er hyppigst en mekanisk fejl, men intet er jo sikkert før fejlen er fundet. En prøvetur i bilen er nødvendig for diagnose.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Ok.. Kan selvfølgelig også være at min formulering med ruskeri/hugger er forkert..
Jeg skal bare have andre øjne på min bil. Den irriterer mig så meget snart :)
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

For bilen har lige fået monteret ny kobling, føringsrør og udrykkerleje. Alt originalt .
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Nogen som kan fortælle mig om en gearkasse grundjustering kan køre igennem fejlfrit med en defekt koblingsaktuator ?
Tænker på om der er en mulighed for at den er defekt. Kan man kontrollere den på nogle måder og udelukke at den er syg ?
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af H.J.Knudsen »

Har du mulighed for at låne en gangsteller fra en anden Lupo/Audi, så kan du jo prøve om det forandrer noget.
Gangstelleren har jo faktisk kun 2 funktioner, gearposition og gearvalg, ud fra din beskrivelse lyder det ikke til at den svigter ved gearskift. Kun at den bruger meget hydraulikolie (løber retur til beholderen) ved de forskellige gearpositioner.

Det samme kan du gøre med hydraulikstationen. Men hydraulikstationen er ligeglad med hvilket gear du skifter fra/til. En fejlfunktion herfra bør ikke være gearafhængig. Men ventilen som styrer koblingscylinderen kan jo være fejlbehæftet.

Jeg læste du havde monteret en ny koblingscylinder, den burde jo være ok. Koblingscylinderen er jo også ligeglad med hvilket gear du skifter fra/til, hvis den har fejl vil det forekomme vilkårligt.

Held og lykke med det
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Atjuh 3L »

Stanley,

Er du kommet videre i fejlsøgningen?

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Kim B Olesen »

StanleyDK skrev:Nogen som kan fortælle mig om en gearkasse grundjustering kan køre igennem fejlfrit med en defekt koblingsaktuator ?
Tænker på om der er en mulighed for at den er defekt. Kan man kontrollere den på nogle måder og udelukke at den er syg ?
Det kommer an på hvad du mener med defekt, hvis den går trægt/i ryk kan den gennemføre uden problemer !
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Lidt Info igen :)

Jeg har fået købt Brugt gangsteller og Hydraulikpumpe. Kørt 114.000km

Både gangsteller og pumpen er nu udskiftet. Samt ledningsnet og potmetret oppe ved gearvælgeren.

Den er ikke utæt i gangstelleren mere og du sørger hurtigt for at holde trykket oppe som den skal.
I Tip kan jeg skifte 3 gange får pumpen begynder at opbygge tryk igen. Her kører den så 7sek.

Gearkassen er grundjusteret inkl. krybepunkt.
Hold da op hvor bilen pludselig kørte dejligt igen. Ikke noget tilkobling når man slipper bremsen. Begynder først at trække når man giver gas. Alle gearskift lige fra 1 til 5 kører perfekt og Ingen grimme rusk ved nedgearinger.

Efter små 4-5km, begynder den at drille på helt samme måde igen. Kobler til hårdt når msn slipper bremsen, hårde gearskift og lidt mere rusken ved nedgearinger. ØV ØV ØV ;(

Jeg har ikke oplevet problemer med at tippe op og ned på gearvælgeren eller at få den i Bak gear efter skift at ledningsnettet med microswitches ved gearvælgeren. Så det ser ud til at være væk..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Atjuh 3L »

Har sendt dig en personlig besked 8-)

Er RET sikker på det har været gangstelleren der har været skyld i næsten alle dine problemer!

Den er tæt på at være den mest sårbare del, hvis gearkassen ellers er okay ;) , da feedback fra den sammenholdes med parametre fra adskillige sensorer og hvis de ikke er inden for de givne grænseværdier vil den, i bedste fald, "fjumre" i gearene.

Som jeg har skrevet i anden tråd har jeg 2 A2, og den ene kører som en bil med automatgear, og den anden minder en del om det du beskriver :shock:

Jeg har dog til gode at skifte koblingsaktuator, men det er også ved at være sidste mulighed :shock:

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Jeg har haft testeren på bilen idag og kigget på lidt forskellige måleblokke.
Jeg har sammenlignet omdr sensor G28 på motor og omdr sensor G38 på gearkassen. De synkroniserer flot. Og med startet motor i både STOP, N og D med træd på bremsen, viser G38 -60/min.
Jeg gik ind på måleblok 001 under gearstyring. Der viser felt 4 hvilket gear den er i.
Imellem gearskift skriver den "sync".
Jeg provekerede fejlen frem, så den ikke ville tage imod gassen eller skifte gear. Gangstelleren vil ingen af de ting jeg ber den om. Der står felt 4 og skifter imellem "Sync" og "LH 3-4", indtil den ligepludselig igen vil lege med.
Koblingsposition I måleblok 003 - felt 3 og 4 viser konstant 81.6% og 82%.

Noget der kan bruges ? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Den skriver selvfølgelig LG 3-4 og ikke LH 3-4. Min tastefejl


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af doktorfrank »

Kunne det være noget så enkeltsom en ledningsfejl i gangstellerforbindelses-kablet? Det er set før, og vi er et par stykker i A2-afdelingen, der har aftalt forsøgsvis at lave en ekstra multistik-samling, som det lille kabelsæt til Lupo kan bruges (hvor det jo er udskiftning af hele molevitten på Audien).
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

doktorfrank:
Så burde den jo bare ligge en fejl i styringen hvis den havde dårlig forbindelse tænker jeg.. ?

Jeg søger en standard motorstyreenhed, så jeg kan udelukke den.. nogle som ligger inde med sådan én ?
Besvar