Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Trykkuglen er skiftet indenfor 1mdr.
Men har værdien på koblingscylinder nogen ændring om den er justeret 1.80, 1.86 eller 1.90 ?

Ja. Må lige se med den stang så.
Håber ik det volder mig problemer :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af doktorfrank »

Se også En julehilsen - fra mig - med den chokerende oplevelse, at en koblingsværdi på 0,45 volt ikke gav mærkbare gener i koblingsfunktionen.
Forleden dag havde jeg en velfungerende Lupo med en værdi på 0,65 volt. At den så - efter justering til 1,84 volt - gav RTFM 12, skyldtes at den øverste gangstellerarm havde et slør på mere end en hel millimeter. Det problem var jo let at løse, omend ikke gratis.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Ja. Det lyder godt nok helt vildt med de værdier.
Kan man ikke se hvad den stang skulle have af indflydelse på koblingen.
For mig er det kun gear ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg antager, at gearkassestyre-enheden (computeren) korrigerer sig selv løbende - eller hvordan jeg nu skal formulere det - så den fortsat rammer de rigtige gear. Problemet opstår først, når justeringen af koblingsværdien (kablet) nødvendiggør en grundjustering (hvilket jo altid er foreskrevet - og i almindelighed også nødvendigt). For når computeren i den situation ikke får de nødvendige konsistente måleværdier til at indstille alle de nødvendige parametre - ja, så nægter den helt at tillade start og funktion og giver RTFM 12. Og før gangstelleren er fornyet/repareret og fungerer præcist, kommer bilen ikke til at være til mere nytte end et læskur ved et busstoppested.
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Jeg syntes at bilen kører bedre nu, hvis jeg undlader krybepunkt justering.
Den trækker ganske lidt når jeg slipper bremse og skifter betydeligt mere blødt igennem gearene når man kører stille og roligt.
Den har stadig det med at den kan ruske en del lige efter et gearskifte. Oftest er det fra 2 til 3. Og med kun lidt gasgivning.
Skal jeg ud af starthullerne, opfører den sig faktisk bedst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Så kører du bare ;) det har også gjort i en periode, fordi det kørte blidere ;)
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Min A2'er kører somsagt væsentligt bedre.
Den har desværre stadig fejlen med at den somme tider rusker i trækket efter den har skiftet gear.
Og somme tider kan jeg ikke give gas på gaspedalen. Ingen reaktion.
Så ind til siden, stop og start igen..
Tænkte at få værdierne kontrolleret fra speederpedalen med VCDS, da fejlen faktisk kommer ved samme stilling på pedalen. Tænkte et dødt/halv slidt sted på kulbanen (potmetret)
Nogen som ved hvor og hvilke værdier jeg skal kontrollere ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Og i samme omgang, kunne jeg også godt tænke mig at få målt de ventiler på gangstelleren som ofte bliver nævnt herinde.
Er det samme måleblokke og værdier Audi A2 og Lupo 3L ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af doktorfrank »

Det mener jeg bestemt, at det er - og her er et godt tip, hvis du er i tvivl: Køb en Lupo som supplement (gerne i samme farve, om muligt) De klær hinanden i indkørslen, og så kan du sammenligne en masse værdier og indstillinger. Det gør jeg :lol: :roll:
Nu ser jeg så, at vi er næsten naboer - jeg kommer meget ofte til og igennem Roskilde. Send en PB eller brug 4011 2442, hvis du tror, at nogle af mine erfaringer kan være til gavn.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Så sent som igår var fejlen lidt en anden..
Ingen speeder respon efter skifter til 5 gear.
Farten tager af. Pludseligt kan den tage gassen men den er ikke i gear, selvom den viser det i instrumentet..
Ind til siden og i N og tilbage i D. Stadig ingen reaktion med gassen.
Sluk motoren og start igen. Kan IKKE starte den. Der sker Ingenting når jeg drejer nøglen. Starteren roterer ikke.
Prøver at skifte lidt imellem gear. Starte i N. Heller ingenting.
Pludseligt siger det lige klik/klonk fra gangstelleren, formoder jeg det har været.. og vupti så kan den starte..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er temmelig sikker på, at fejlen er identisk med, hvad jeg oplevede sidste år: Hydraulikpumpen "glemmer" at arbejde, trykket falder, styreenheden lukker ned og du er heldig, at den ender i frigear (min hakkede sig stå i 5te et par gange). Efter en pause med afbrudt tænding (5 min??) dør åben eller tænding..og vupti går pumpen igang og sørger for tryk, så start er mulig, og turen kan fortsættes.
Kur: renovering af hydraulikenhed med focus på trykføleren og dens forbindelser.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift

Indlæg af 2a2 »

lyder meget fornuftigt hvad dr.fr. anbefaler - men har du kontrolleret niveauet i hydralik beholderen - hvis det er lige lidt nok i den tror jeg at den kan te sig lidt som du beskriver. .
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af sussi »

Når du er i gang, så kontroller lige ledningsforbindelserne til hydraulikpumpen ;)
Vh. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Tak for jeres kommentarer. :)
Den har gjort det igen idag og jeg kan fremprovokere den til at gøre det næste hver gang ved følgende:
Motoren er selvfølgelig godt driftvarm inden dette..
Sætte den i D og slå ECO fra.
Når den er i gear 3, trykker jeg speederen helt i bund. Den rammer 4000omdr, men vil ikke skifte til 4. Den står og pulser ved de 4000.
Andre gange kobler den ud inden den skifter op i 4, og så ingen speeder respons igen..
Jeg kan høre når jeg så ruller ind til siden, at hydraulikpumpe kører. Så dette er ikke problemet..
Den vil så ikke skifte rundt i gearene og når man stopper motoren, vil den ikke starte igen.

Jeg tog kølerklappen af og påvirkede gangstelleren ved forbindelses stangen. Gearvælgeren. Satte mig ind i bilen og så kunne jeg starte.
Har kunne få bilen til at skifte gear igen efter de gange jeg har pillet ved den stang. 4gange nu..




Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af 2a2 »

ehh - det komemr altså an på om hydralikpumpen har noget at arbejde med....
jeg ved godt at jeg lyder som en kværulant men har du kontrolleret den oliestand - hellere for meget end for lidt olie der...
Den trykføler der sidder bag på pumpen kan faktisk også drille - har fået min skiftet engang - det hjalp dog pudsigt nok ikke på en bøjet skiftegaffel ;-)
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Ja. Jeg har haft hydraulik pumpestationen afmonteret for nylig for at rense det godt ud og skifte hydraulikolien. og samtidig få skiftet de 3 oringe i bunden ved slangerne og de 2 ved gangstelleren.
Toppet helt op med olie. Glemte at skrive at jeg havde kontrolleret dette :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Her en Update med lidt billeder.
Kan jeg på nogle måder ligge videosekvenser op her på forummet ?
Kunne være ret godt, så I alle kunne se det alt for store "slup" der var på gearvælger stangen..

Nå.. Jeg fandt som skrevet ud af at jeg havde et "slup" i begge kugleforbindelser på gearvælger stangen. Faktisk temmeligt stort slup, hvor der INTET må være.

Fedt tænkte jeg. Endelig en synlig fejl.
Så jeg bestilte et nyt stangsæt hjem fra VAGtech.
På med stangen og så køre en grundjustering og krybepunkt.

Alt gik som det skulle.
Bilen er kørende igen..

Jeg udmålte lige med det samme værdierne fra de 2 potmetre på gangstelleren, nu hvor jeg havde mulighed for at kunne komme ind under bilen og manuelt sætte den i de respektive gear.. Se værdier på billederne..
BilledeBilledeBilledeBillede

Jeg vender tilbage om det har ændret måden den kører på nu.
Den skal jo lige have en chance for at tilpasse sig :)





Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af KMDTHY »

StanleyDK skrev: Kan jeg på nogle måder ligge videosekvenser op her på forummet ?
Ja da :)

http://www.youtube.com/ 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af StanleyDK »

Her lidt video :)
http://youtu.be/XEpS8bkqoYk
http://youtu.be/Cx9VNVjXvjU


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?

Indlæg af Vyffe »

En kende slør må man sige :)

OT: Haaaaader når folk ikke kan finde ud af at filme ordentligt. Få nu vendt det kamera korrekt. Giver mig lange løg. :twisted:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar