Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Hej Lupo 3L Klub.
Jeg er den lykkelige ejer af en Audi A2 1.2TDI årg 2001.. Som jeg er og har været meget glad for..
Jeg har haft den siden år 2009. Bilen har idag kørt 250.000km.
Jeg er selv mekaniker og har hele tiden et vågent øje på bilen.. Service, vedligeholdelse o.s.v
Jeg har selv VAG-Com, og grundjusterer ofte gearkassen inkl. Krybepunkt..
Bilen har indenfor det sidste års tid i forbindelse med gearkassen/hydrauliksystem fået skiftet: Hydraulik-trykkugle, Koblings-slavecylinder, bremselyskontakt, Luftmængdemåler.
Den korrekte mængde hydraulik-olie er på. men har ikke skiftet olien.. Det er mit næste skridt... Den er ikke klar grøn mere, men nærmere lidt lys, hvid-grøn.
Bilen begyndte for 1mdr tid siden at "hvine" fra gearkassen mellem gearskiftene. Og til sidst begyndte kassen at skramle.
Det vidste sig at det var et Leje i gearkassen der har måttet give op.. Lejet tog så lige en Gearaksel og et Gearhus/koblingshus med sig ..
Den har så fået den HELT store tur. med komplet nye lejer, gear-Aksel, koblingshus, Kobling, trykplade, føringsrør, udrykkerleje, pakdåser.
Frisk korrekt mængde gearolie. 3.1L og grundjustering.
Den kører igen som inden den gik i stykker i kassen. Den siger ikke en lyd mere.. Dejligt. Dejligt..
Den har pt. 2 problemer..
Jeg kører ikke med hovedet under armen.. og ved en tilpas acceleration op igennem gearene, har den problemet som skrevet herunder.
Den har den med at skifte lidt hårdt gear en gang imellem. specielt fra 2-3 syntes jeg. og så bliver skiftende bløde fra 3 til 4 og 4 til 5. Som om den ikke rigtig kan finde sig selv. og den rykker noget i det, indtil den er kommet lidt op i omdr.
Fejlen opstår når man kører stille og roligt i gear.
Giver man jævnt gas fra at holde helt stille i første gear og sætte igang, kobler den til i "ryk". ryk, ryk, ryk.. Den kobler ikke jævnt til..
Anden fejl kan være at jeg kommer kørende, og den så pludseligt ikke vil tage gassen efter den har skiftet gear..
Så skal jeg ned og holde stille og sætte den i N og tilbage i E, og så kan den nogengange tage gas igen. Andre gange skal man lige slukke motoren og starte igen..
På forhånd tak.
-Stanley
Jeg er den lykkelige ejer af en Audi A2 1.2TDI årg 2001.. Som jeg er og har været meget glad for..
Jeg har haft den siden år 2009. Bilen har idag kørt 250.000km.
Jeg er selv mekaniker og har hele tiden et vågent øje på bilen.. Service, vedligeholdelse o.s.v
Jeg har selv VAG-Com, og grundjusterer ofte gearkassen inkl. Krybepunkt..
Bilen har indenfor det sidste års tid i forbindelse med gearkassen/hydrauliksystem fået skiftet: Hydraulik-trykkugle, Koblings-slavecylinder, bremselyskontakt, Luftmængdemåler.
Den korrekte mængde hydraulik-olie er på. men har ikke skiftet olien.. Det er mit næste skridt... Den er ikke klar grøn mere, men nærmere lidt lys, hvid-grøn.
Bilen begyndte for 1mdr tid siden at "hvine" fra gearkassen mellem gearskiftene. Og til sidst begyndte kassen at skramle.
Det vidste sig at det var et Leje i gearkassen der har måttet give op.. Lejet tog så lige en Gearaksel og et Gearhus/koblingshus med sig ..
Den har så fået den HELT store tur. med komplet nye lejer, gear-Aksel, koblingshus, Kobling, trykplade, føringsrør, udrykkerleje, pakdåser.
Frisk korrekt mængde gearolie. 3.1L og grundjustering.
Den kører igen som inden den gik i stykker i kassen. Den siger ikke en lyd mere.. Dejligt. Dejligt..
Den har pt. 2 problemer..
Jeg kører ikke med hovedet under armen.. og ved en tilpas acceleration op igennem gearene, har den problemet som skrevet herunder.
Den har den med at skifte lidt hårdt gear en gang imellem. specielt fra 2-3 syntes jeg. og så bliver skiftende bløde fra 3 til 4 og 4 til 5. Som om den ikke rigtig kan finde sig selv. og den rykker noget i det, indtil den er kommet lidt op i omdr.
Fejlen opstår når man kører stille og roligt i gear.
Giver man jævnt gas fra at holde helt stille i første gear og sætte igang, kobler den til i "ryk". ryk, ryk, ryk.. Den kobler ikke jævnt til..
Anden fejl kan være at jeg kommer kørende, og den så pludseligt ikke vil tage gassen efter den har skiftet gear..
Så skal jeg ned og holde stille og sætte den i N og tilbage i E, og så kan den nogengange tage gas igen. Andre gange skal man lige slukke motoren og starte igen..
På forhånd tak.
-Stanley
Senest rettet af StanleyDK fre 3. jan 2014 11:53, rettet i alt 2 gange.
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Håber I herinde kan give mig lidt bud eller ideer til problemerne.
Det irriterer mig grænseløst. Bilen kører nok så skønt, men med sådanne fejl mister man hele køreoplevelse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det irriterer mig grænseløst. Bilen kører nok så skønt, men med sådanne fejl mister man hele køreoplevelse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Har du prøvet med et andet batteri? Der er historier om dårlig gearskifte p.g.a. dårligt batteri.
Hvad med pot-metre i gangsteller? Har du udlæst værdier osv?
Hvad med pot-metre i gangsteller? Har du udlæst værdier osv?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Batteriet er skiftet ud med et Varta efter jeg fik monteret Webasto Fyr. Det er ca. 1.5år gammelt. Fejler intet..
Er der en guide til hvordan og hvor jeg udlæser værdierne på potmetrene ?
Er der en guide til hvordan og hvor jeg udlæser værdierne på potmetrene ?
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Prbl. 2 burde du kunne blive klogere på ved at fejludlæse - evt. slet fejl og kør til problemet igen viser sig. Jeg har jo netop oplevet noget lignende med min A2 (se "Et juleeventyr") - jeg kunne forestille mig, at snavs i koblingscylinderen kan give anledning til begge problemer, evt. også i forb. m. en smule luft, der jo virker som en fjeder. Var det en spritny clylinder, du monterede? Mange brugte lider af defekt manchet ved kablet, og snavs er lige så slemt på den side af stemplet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Det var en sprit ny, original, fandens dyr koblingscylinder jeg monterede
Tænker nemlig også at jeg må skylle systemet igennem og få givet det frisk hydraulik væske..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tænker nemlig også at jeg må skylle systemet igennem og få givet det frisk hydraulik væske..
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Ad 2) Du nævner ikke skiftegaflerne i din liste over udskiftede komponenter. En defekt skiftegaffel kan give de symtomer som du beskriver.StanleyDK skrev: ...Den har så fået den HELT store tur. med komplet nye lejer, gear-Aksel, koblingshus, Kobling, trykplade, føringsrør, udrykkerleje, pakdåser...
Jeg har iøvrigt indtryk af at det ofte er skiftegaflerne, der først giver op.
Ulven kommer, ulven kommer
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
I sidste ende, så knækker den....StanleyDK skrev:Hvordan går de hen og bliver defekte ?
Kan man se det på dem ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan se den er knækket her, det er fra da Kim B Olesen lavede sin gearkasse.
Se hele tråden her: viewtopic.php?f=13&t=4194
Senest rettet af sussi tirs 7. jan 2014 17:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Rettet således at linket virker :-)
Begrundelse: Rettet således at linket virker :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Den kan jo sagtens være begyndt at være dårlig efter du har samlet det igen... desværre.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Den opførte sig også på samme måde før operationen . Og har gjort sådan længe nu.
Jeg vender tilbage efter jeg har skiftet hydraulikvæsken
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg vender tilbage efter jeg har skiftet hydraulikvæsken
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Så har jeg været igang..
Jeg pillede hele hydraulikpumpestationen af med hydraulikslanger og koblingscylinder.
Meget nemmere. Så kan jeg også få aftappet alt det gamle olie..
Jeg opdagede at holderen til koblingscylinderen var knækket oppe ved skruen. Ny bestilt.
Så har jeg bestilt 5x O-Ringe.
2 til hydraulikslanger på gangstelleren og 3 oppe i bunden af selve pumpestationen.
Olien ser meget træt ud. så jeg er glad for at jeg valgte at afmontere det komplet, og komme til bunds i det.
Og da jeg løsnede udluftningsskruen på koblingscylinderen, kom der helt klar væske ud. Meget meget tyndt. Garanteret Vand.
Se billeder
Og så vender jeg tilbage igen når jeg har fået det samlet igen, med frisk olie, udluftning og grundjustering af gearkassen med krybepunkt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg pillede hele hydraulikpumpestationen af med hydraulikslanger og koblingscylinder.
Meget nemmere. Så kan jeg også få aftappet alt det gamle olie..
Jeg opdagede at holderen til koblingscylinderen var knækket oppe ved skruen. Ny bestilt.
Så har jeg bestilt 5x O-Ringe.
2 til hydraulikslanger på gangstelleren og 3 oppe i bunden af selve pumpestationen.
Olien ser meget træt ud. så jeg er glad for at jeg valgte at afmontere det komplet, og komme til bunds i det.
Og da jeg løsnede udluftningsskruen på koblingscylinderen, kom der helt klar væske ud. Meget meget tyndt. Garanteret Vand.
Se billeder
Og så vender jeg tilbage igen når jeg har fået det samlet igen, med frisk olie, udluftning og grundjustering af gearkassen med krybepunkt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Nej puha, det olie ser da noget træt ud. Mon ikke det vil hjælpe at få noget nyt på. Spændene hvad resultatet bliver
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Ja det er da vist ikke af storhed det bliver skiftet vi håber på det bedste når du får samlet igen
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Så blev alt samlet.
Bilen er nu kørende igen..
Koblingsværdien stod på 1.82V.
Jeg lod den være og gennemførte en grundjustering med krybepunkt.
Efter fuldført justering, ville jeg se hvordan den kørte.
Den havde virkelig on/off indkoblinger ligeså snart bremsen blev sluppet.
Jeg kørte et par kilometer, men det var ikke til at holde ud.
Jeg justerede så koblingskablet til 1.88V.
Men med denne spænding vil den ikke fuldføre en grundjustering.
Den tæller fra 1-28 og så forfra igen fra 1-28 og melder RTFM-12 til sidst..
Hvorfor det ? Burde den ikke kunne grundjustere ved den værdi ?
Jeg justerede så kablet ned til 1.84 og fuldførte en grundjustering uden problemer.
Har så ikke kørt en krybepunkt justering, da jeg ikke kan holde de hårde tilkoblinger ud.
Er det meningen at den skal trække med det samme når man slipper bremsen efter en justering af krybepunkt ?
Og hvad bruges denne justering til ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen er nu kørende igen..
Koblingsværdien stod på 1.82V.
Jeg lod den være og gennemførte en grundjustering med krybepunkt.
Efter fuldført justering, ville jeg se hvordan den kørte.
Den havde virkelig on/off indkoblinger ligeså snart bremsen blev sluppet.
Jeg kørte et par kilometer, men det var ikke til at holde ud.
Jeg justerede så koblingskablet til 1.88V.
Men med denne spænding vil den ikke fuldføre en grundjustering.
Den tæller fra 1-28 og så forfra igen fra 1-28 og melder RTFM-12 til sidst..
Hvorfor det ? Burde den ikke kunne grundjustere ved den værdi ?
Jeg justerede så kablet ned til 1.84 og fuldførte en grundjustering uden problemer.
Har så ikke kørt en krybepunkt justering, da jeg ikke kan holde de hårde tilkoblinger ud.
Er det meningen at den skal trække med det samme når man slipper bremsen efter en justering af krybepunkt ?
Og hvad bruges denne justering til ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Underligt.... den blevet at være meget blød efter en grundjustering hvor den stille og roligt tilpasser sig din kørsel og bliver strammere med tiden.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Hmm..
Så den burde altså have svag/blød tilkobling efter fuldført krybepunkt ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så den burde altså have svag/blød tilkobling efter fuldført krybepunkt ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Audi A2 Vil pludseligt ikke tage gas efter gearskift. ?
Prøv lige at tjekke det hele angående RTFM 12 - søg i FAQ - og lige prøv det med at løsne den nederste møtrik på kuglearmen under grundjustering, eller som Silver ville skrive, indstil efter værdier
Hvor gammel er din trykkugle ?
Du har udluftet koblingen efter adskillelse ?
Min kobler også lidt hårdt til efter en grundjustering, og trækker rimeligt lige så snart man slipper koblingen, jeg har nogle gange prøvet at lade være med at justere krybepunkt, det kan hjælpe, men så filer den noget på koblingen
Jeg er ret sikker på at mine hårde tilkoblinger skyldes for lav spænding til gearkassestyringen, så jeg er ved at finde en 120 AMP generator for at prøve den
Hvor gammel er din trykkugle ?
Du har udluftet koblingen efter adskillelse ?
Min kobler også lidt hårdt til efter en grundjustering, og trækker rimeligt lige så snart man slipper koblingen, jeg har nogle gange prøvet at lade være med at justere krybepunkt, det kan hjælpe, men så filer den noget på koblingen
Jeg er ret sikker på at mine hårde tilkoblinger skyldes for lav spænding til gearkassestyringen, så jeg er ved at finde en 120 AMP generator for at prøve den