Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Alt vedrørende teknikken på 3L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Qaxius »

Ved jeg godt.
Men det gør det ikke mindre forsvarligt.
sommerdæk på alle 4 er farligere end 2 af hver.
så længe at det er på samme aksel, så er det da at fortrække med 2 af hver i snevejr kontra kun sommerdæk.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Vyffe »

Hmm med din logik så er det måske også vinterhjulene der skal monteres foran?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Qaxius »

Næ.
for så skrider baghjulene og man styrer sidelæns ind i ting og kan slet ikke bremse.
som sagt, så kommer de på bilen på onsdag.
så længe at der er tørt eller vådt og hverken sne eller is, så er mine sommerdæk foran noget bedre end vinterdæk.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Andreas K »

Min mangler også bundpladen og går rimelig pænt på literen
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af runepost »

Bundpladen er på og har lige hævet trykket i dækkene til tre bar. Hiver testeren på en af dagene så jeg kan chekke temperatur og luftmængdemåler. Den går stadig lige under 25 km/l
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Michael Munk »

runepost skrev:Bundpladen er på og har lige hævet trykket i dækkene til tre bar. Hiver testeren på en af dagene så jeg kan chekke temperatur og luftmængdemåler. Den går stadig lige under 25 km/l
Inden du fylder så meget luft i hjulene at de eksploderer kan det være at det skal kigge på diagrammet som viser forbrug ved forskellige hastigheder.
F.eks. skal den kun køre 3,9L/100km når du kører 120km/t
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (226.25 KiB) Vist 6766 gange
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Thore J »

Michael Munk skrev: F.eks. skal den kun køre 3,9L/100km når du kører 120km/t
I sommervejr og på de originale dæk - som ikke fåes længere! :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af runepost »

Jeg har 60-70 km hver vej på arbejde 30km landevej med 70 og 30km motorvej med 110km/t 4,1/100 siger den efter en lille uge
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Søren »

Det sjovt med den forskel, efter jeg fik vinterdæk på, gik min fra 3.6 til 3.7.
Og jeg har 120km på motorvejen og 5km i byen hver vej..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Andreas K »

Jeg har vinterdæk på, 2.5bars tryk, ingen bundplade, mangler "dækpladen" for hullet til trækkrogen, og toe står forkert (spreder og rasper indersiden af fordækkene)... og jeg gik 26 km/l på sidste tank, Målt på km og liter.
og tanken før den var 27.5 km/l.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Daaaarn »

Efter en bette tur til Odense fra Aalborg og retur igen med 120-140 km/t og fuld oppakning samt 3 bar i skoene endte jeg med et gennemsnit på 27,4 km/l.
Sikke en forskel der er! :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Qaxius »

Hvis dæktrykket er for højt, så runder dækket og de står ikke rigtigt fast.
Det er farligt, for dækkene er jo ret smalle i forvejen.
Jeg følger de 2,3bar som der står i tankdækslet.
Så holder mine dæk også længere.

Andreas, drej begge dine sporestænger 1/4 omgang.
Jeg har selv kørt med toe out og det er livsfarligt i sving da dækkene vil hver sin vej. Især på våd vej.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af runepost »

Har lige haft testeren på hjem fra arbejde og Den vidste en køle vands temperatur på MAX 76 grader i peak. Normalt lå den omkring 69-71 grader så det er nok der vi har problemet. Jeg har i dag købt ny temperatur føler samt termostat hos vw. Mon ikke det løser problemet.... :) :)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Søren »

Var det ik noget med at de første 3L`ere kørte længere på literen, en de nyere.
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af KMDTHY »

Søren skrev:Var det ik noget med at de første 3L`ere kørte længere på literen, en de nyere.
Jo ANY motoren er kendt for at gå lidt længere end den lidt nyere AYZ.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af KMDTHY »

runepost skrev:Har lige haft testeren på hjem fra arbejde og Den vidste en køle vands temperatur på MAX 76 grader i peak. Normalt lå den omkring 69-71 grader så det er nok der vi har problemet. Jeg har i dag købt ny temperatur føler samt termostat hos vw. Mon ikke det løser problemet.... :) :)
Vil jeg da gerne høre noget om... min kommer ej hellere højere op end 70-80c
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Bandit »

Qaxius skrev:Hvis dæktrykket er for højt, så runder dækket og de står ikke rigtigt fast.
Det er farligt, for dækkene er jo ret smalle i forvejen.
Jeg følger de 2,3bar som der står i tankdækslet.
Så holder mine dæk også længere....
Rolig nu - dine dæk sprænger ikke ved at der kommer 0,7 bare mere i.
Jeg kører selv med 3 bar i min og det giver ikke nævneværdig anderledes slid - Der er såmen heller ikke nogen mærkbar forskel på hvor godt bilen står fast.
FDM var på et tidspunkt ude og anbefale at man kørte med 10% højere tryk end anbefalet af bil fabikanten. Dette ville give en lidt dårligere komfort, men en bedre økonomi.
Jeg har faktisk flere gange været ude for på andre biler, at der kom uens slid på trædefladen hvis jeg fulgte bilfabrikantens anbefalinger. Over 45.000 km var dækkene faktisk slidt 2-3 mm længere ned på midten.
Jeg ved godt at man lærer til teoriprøven at det betyder at der er for højt tryk i dækket, men problemet forsvandt da jeg gik fra de anbefalede 32 PSI til 42 PSI.
Ulven kommer, ulven kommer
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Michael Munk »

Bandit skrev:
Rolig nu - dine dæk sprænger ikke ved at der kommer 0,7 bare mere i.
Jeg vil bare lige sige at jeg engang forsøgte mig med at fylde ekstra luft i dækkene på min gamle ford Fiesta, for at se om den kunne komme til at køre lidt længere literen. Og jeg mener faktisk blot at jeg var oppe omkring de 3 bar.
En dag på motorvejen eksploderede et af fordækkene. Det var nu ikke så voldsom en oplevelse, det var først da jeg begyndte at bremse at jeg skulle holde lidt ekstra fast i rattet, men det er da træls at ødelægge dækkene.
Det er blot for at sige at hvis dækkene ikke er 100% friske længere, så skal du ikke være så sikker på at de ikke kan sprænge ved 3 bar tryk.

Jeg køre også altid med lidt ekstra tryk i dækkene, men kun 0,2-0,3 over det foreskrevne. Jeg har også oplevet at mine dæk blev slidt på ydersiderne først når jeg kun havde det foreskrevne tryk på.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Bandit »

Michael Munk skrev:
Bandit skrev:
Rolig nu - dine dæk sprænger ikke ved at der kommer 0,7 bare mere i.
Jeg vil bare lige sige at jeg engang forsøgte mig med at fylde ekstra luft i dækkene på min gamle ford Fiesta, for at se om den kunne komme til at køre lidt længere literen. Og jeg mener faktisk blot at jeg var oppe omkring de 3 bar.
En dag på motorvejen eksploderede et af fordækkene. Det var nu ikke så voldsom en oplevelse, det var først da jeg begyndte at bremse at jeg skulle holde lidt ekstra fast i rattet, men det er da træls at ødelægge dækkene.
Det er blot for at sige at hvis dækkene ikke er 100% friske længere, så skal du ikke være så sikker på at de ikke kan sprænge ved 3 bar tryk.

Jeg køre også altid med lidt ekstra tryk i dækkene, men kun 0,2-0,3 over det foreskrevne. Jeg har også oplevet at mine dæk blev slidt på ydersiderne først når jeg kun havde det foreskrevne tryk på.
Uden at kende til tilstanden på dit dæk, vil jeg påstullerer at det ville have sprunget uanset om du kørte med 2,3 eller 3 Bar. Hvis det kan springe ved 3 Bar kan det også springe ved 2,3 Bar - om det så var 100% eller 10% friskt, skal jeg ikke kunne sige.

Der er mange ting der spiller ind på når du kontrollere dit dæktryk:

- Kalibreringen af manometeret på påfyldningsstationen,
- udetemperatur,
- dæk temperatur,
- barometerstanden og
- placering over havets overflade

er bare nogle af det ting der kan være med at det aktuelle dæktryk kan variere 0,2-0,5 Bar.
Ulven kommer, ulven kommer
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Michael Munk »

Bandit skrev: Uden at kende til tilstanden på dit dæk, vil jeg påstullerer at det ville have sprunget uanset om du kørte med 2,3 eller 3 Bar. Hvis det kan springe ved 3 Bar kan det også springe ved 2,3 Bar - om det så var 100% eller 10% friskt, skal jeg ikke kunne sige.
Tjah. Det kan du mene. Men jeg havde nu kørt med dækkene i en længere periode, og det var kun et par dage efter jeg havde fyldt ekstra tryk på at dækket gav op. Så jeg vil nu gætte på at det havde en del med det høje tryk at gøre.
Dækkene så ellers fine nok ud, så jeg havde ikke lige forventet at de ikke kunne holde til trykket.
Venlig hilsen
Michael Munk
Besvar