Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af sussi »

Bandit skrev:Uden at kende til tilstanden på dit dæk, vil jeg påstullerer at det ville have sprunget uanset om du kørte med 2,3 eller 3 Bar. Hvis det kan springe ved 3 Bar kan det også springe ved 2,3 Bar - om det så var 100% eller 10% friskt, skal jeg ikke kunne sige.
100% enig ;)
Jeg har altid kørt med 10-15% overtryk, og måler jævnligt slidbanedybde, den har altid været nogenlunde ens på hele dækket.
Racercykler skal have 7-9 bar tryk i dækkene, og det holder de fint til, Elcykler 4-6 bar, så jeg tvivler på at et bildæk tager skade af 3 bar :roll:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Michael Munk »

sussi skrev: 100% enig ;)
Jeg har altid kørt med 10-15% overtryk, og måler jævnligt slidbanedybde, den har altid været nogenlunde ens på hele dækket.
Racercykler skal have 7-9 bar tryk i dækkene, og det holder de fint til, Elcykler 4-6 bar, så jeg tvivler på at et bildæk tager skade af 3 bar :roll:
M.v.h. Sussi
I er jo I jeres gode ret til at tro hvad I vil.
Men det er et faktum at mit dæk sprang. Det er også et faktum at jeg havde kørt med dækkene med korrekt tryk i ½ år eller lignende, før dækket sprang. Det er også et faktum at jeg 2 dage før dækket sprang havde øget dæktrykket til 3 bar.
Jeg tror så at det har noget med trykket at gøre.

@Sussi: vil du ikke lige lave forsøget med at øge trykket i dine bildæk til 9 bar, bare for vi lige er sikre på at man kan sammenligne tryk i bildæk og cykelhjul. :shock:
Det kunne være fedt hvis du vil filme forsøget og lade os se filmen bagefter.
Venlig hilsen
Michael Munk
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Qaxius »

Den går altså ikke at sammenligne cykler med biler.
Et dæk bør sagtens kunne tåle 3,0 bar men har ikke godt af det.
Ved så højt et tryk vil jeg mene at dækket bliver slidt mest inde på midten.
Heldigvis, så er vores dæk så høje i profilen, så det kompenserer lidt for det.

værst er det hvis dækket er gammelt og altid har kørt med 2,3bar for så sprækker det når det overpumpes.
på gamle dæk kan man jo tydeligt se de små sprækker. Forestil jer hvad der sker når de trækkes i. Så vil de helt sikkert vandre.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:værst er det hvis dækket er gammelt og altid har kørt med 2,3bar for så sprækker det når det overpumpes.
på gamle dæk kan man jo tydeligt se de små sprækker. Forestil jer hvad der sker når de trækkes i. Så vil de helt sikkert vandre.
Hvis der er sprækker i dækket, og det ikke kan tåle 3 bar, burde det være skiftet for laaaaag tid siden, alt andet er at sætte både eget og andres liv på spil, ligesom at køre med defekte bremser ;) ;)
M.v.h. Sussi
Ps. Mig bekendt findes er ikke dæk, der kan holde trykket ALTID. Og fortæl mig ikke at du kontrollerer dæktryk hver 14. dag :D
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Qaxius »

Jeg tjekker dæk en gang om måneden måske lidt sjældnere, men ikke over 2 måneder.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af sussi »

Michael Munk skrev:
sussi skrev: 100% enig ;)
Jeg har altid kørt med 10-15% overtryk, og måler jævnligt slidbanedybde, den har altid været nogenlunde ens på hele dækket.
Racercykler skal have 7-9 bar tryk i dækkene, og det holder de fint til, Elcykler 4-6 bar, så jeg tvivler på at et bildæk tager skade af 3 bar :roll:
M.v.h. Sussi
Sussi: vil du ikke lige lave forsøget med at øge trykket i dine bildæk til 9 bar, bare for vi lige er sikre på at man kan sammenligne tryk i bildæk og cykelhjul. :shock:
Det kunne være fedt hvis du vil filme forsøget og lade os se filmen bagefter.
Hvorfor skulle jeg dog det :?: jeg har aldrig påstået at et "gammelt" dæk kunne holde til 9 bar :geek:
Jeg pumpede min trillebør forleden, et absolut ikke nyt og tillige et billigt 2 lags dæk, det eksploderede ved 6,5 bar, selv om der stod, at der skulle 8 bar i :roll:
Ved feriekørsel med oppakning (eller når man provianterer i Tyskland) skal der 2,8 bar i baghjulene, FDM anbefaler +10%, dette giver 3,08 bar, d.v.s. mere end jeg påstår at dækkene IKKE tager skade af, hvis dækket ikke kan holde til 3 bar, skulle det være skiftet for lang tid siden.
Det er bare det, der er min pointe ;)
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af runepost »

Nå! Nu skal i høre!!!! Jeg har skiftet termostaten, vw havde givet mig den forkerte temperatur sensor. Så den må blive skiftet en anden gang...
Efter det hele blev samlet igen gik temperaturen stille og roligt op til 8-89 grader... Bilen køre stadig med vinterdæk og det ene er utæt så hvor meget luft der er i ved jeg ikke.
60km med 90-110-115 km/t og et snit på 28km/l :) :) :) :) i morgen prøver jeg at køre pænt og ser hvad den så går :)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Kim B Olesen »

sussi skrev:
Qaxius skrev:værst er det hvis dækket er gammelt og altid har kørt med 2,3bar for så sprækker det når det overpumpes.
på gamle dæk kan man jo tydeligt se de små sprækker. Forestil jer hvad der sker når de trækkes i. Så vil de helt sikkert vandre.
Hvis der er sprækker i dækket, og det ikke kan tåle 3 bar, burde det være skiftet for laaaaag tid siden, alt andet er at sætte både eget og andres liv på spil, ligesom at køre med defekte bremser ;) ;)
M.v.h. Sussi
Ps. Mig bekendt findes er ikke dæk, der kan holde trykket ALTID. Og fortæl mig ikke at du kontrollerer dæktryk hver 14. dag :D
Helt enig - jeg har i de de 110000 km vi har kørt i vores Lupo altid kørt med 2,8-2,9 bar, og de kører fint og er aldrig blevet slidt mærkelige på trods af at det stort set altid har været gamle dæk jeg har kørt på ;)
@Michael Munk - jeg tror bare du har været uheldig, at det lige er sket på det tidspunkt, men måske har det været så gammelt/svagt at de sidste 0, et eller andet lige har fremskyndet processen en uge eller en måned ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Kim B Olesen »

Runepost - dejligt, så var det nok det der gjorde hovedparten :) Jeg har også skiftet termostat på min, men uden nogen forskel :? Men det var også bare for at tage det i opløbet ;)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Jakob J »

Interessant læsning. Min kører kortere og kortere på literen men nu er der da lidt at gå efter :-)

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af sussi »

Jakob J skrev:Interessant læsning. Min kører kortere og kortere på literen men nu er der da lidt at gå efter :-)
Den vil altid køre mindre på literen om vinteren, og vinterdæk koster også på forbruget.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Bandit »

sussi skrev:
Jakob J skrev:Interessant læsning. Min kører kortere og kortere på literen men nu er der da lidt at gå efter :-)
Den vil altid køre mindre på literen om vinteren, og vinterdæk koster også på forbruget.
M.v.h. Sussi
Normalt vil jeg være 100% enig, men af en eller anden årsag, kører min længere på literen på vinterdæk (Sava Eskimo) end den gør på mine sommerdæk (Conti / Michelin).
Sidste år kørte jeg med vinterdækkene indtil June og resultatet var det samme - Så snart jeg skiftede til sommerdæk, blev forbruget øget 0,1-0,2 L/100 på økometeret. Efter som det er samme bil, mener jeg at fejlvisningen på økometeret ikke har noget at sige.
Den eneste grund jeg kan finde er at de Sava må have en temmelig lav rullemodstand, når de er bedre end continental/michelin's lavenergi dæk.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Thore J »

Bandit skrev:Den eneste grund jeg kan finde er at de Sava må have en temmelig lav rullemodstand, når de er bedre end continental/michelin's lavenergi dæk.
Hvad er dimensionerne på de 2 forskellige sæt dæk? Hvis vinterdækkene er større, så vil det snyde..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Bandit »

Samme størrelse
Vinter på stål og sommer på originale fælge.
Ulven kommer, ulven kommer
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Søren »

Kan lige komme med lidt info om mit forbrug på stålfælge med alpin dæk. 1050km forbrug 38.48liter.
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:
Bandit skrev:Den eneste grund jeg kan finde er at de Sava må have en temmelig lav rullemodstand, når de er bedre end continental/michelin's lavenergi dæk.
Hvad er dimensionerne på de 2 forskellige sæt dæk? Hvis vinterdækkene er større, så vil det snyde..
Det kunne være interessant at at sammenligne omkredsen på dækkene, fordi de er samme "størrelse" er det absolut ikke sikkert at omkredsen er den samme, og de er måske heller ikke slidt ens :geek:
Vinterdæk har normalt en noget større rullemodstand.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Michael Munk »

Thore J skrev:
Bandit skrev:Den eneste grund jeg kan finde er at de Sava må have en temmelig lav rullemodstand, når de er bedre end continental/michelin's lavenergi dæk.
Hvad er dimensionerne på de 2 forskellige sæt dæk? Hvis vinterdækkene er større, så vil det snyde..
Skal vinterdækkene ikke være mindre for at det snyder i den retning vi snakker om her?
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Thore J »

Michael Munk skrev: Skal vinterdækkene ikke være mindre for at det snyder i den retning vi snakker om her?

Jo, det har du sgu du nok ret i :lol: :lol: :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Lav brændstof økonomi??? Under 25km/l

Indlæg af Jakob J »

runepost skrev:Har lige haft testeren på hjem fra arbejde og Den vidste en køle vands temperatur på MAX 76 grader i peak. Normalt lå den omkring 69-71 grader så det er nok der vi har problemet. Jeg har i dag købt ny temperatur føler samt termostat hos vw. Mon ikke det løser problemet.... :) :)
PRÆCIST det samme siger min i dag efter en længere køretur. Nu skal der skiftes termostat!

Undskyld billedkvaliteten. Temperaturen er den gule. Den ligger på godt 70 grader ved 110-120 km/t.
Untitled.png
Untitled.png (55.57 KiB) Vist 5751 gange
Hvad siger dit forbrug nu Rune?
Besvar