Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af kumse »

Hej derude

Under et olieskift i foregårs, viste det sig, da jeg fik bobslæden af, at min gearkasse på min L3L med 135000km på tælleren, spilder olie fra gearkassen.
Min gamle Polo 6n gjorde det også, men da jeg ved der er mindre olie på Lupo gearkassen er jeg ekstra opmærksom.

Jeg synes ikke det ser ud somom det kommer fra pakningerne ved trækakslerne, men hvor kommer det så fra?

Jeg har når bilen er kold også en knirkelyd/pibe lyd fra venstre side, der følger hastigheden. Lupoen fik skiftet højre forhjulsleje ved 120000km, og jeg mistænker det er det venstre forhjulsleje der er gået. Bør jeg forbinde sådan en lyd med tegn på lav oliestand i gearkassen?

Billede
Billede

På forhånd tak :)
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af Andreas K »

Nu er den jo smurt lidt ind, men det er meget normalt at polo 6n, ældre ibiza'er osv osv. spilder lidt gearolie fra pakdåsen omkring gearskifte akslen.
jeg har sat en rød ring på dit billede hvor den lille pakdåse, der plejer at være synderen, sidder.

Jeg er dog ikke så erfaren med Lupo 3L endnu, men aksel og gearkasse osv. ligner uhyggelig meget alle de normale manuelle gearkasser på polo, ibiza, osv. så den pakdåse der er mit bud.

Billede
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af doktorfrank »

+1 :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af Crispie »

Det ligner at det måske er din gangsteller, bruger den hydraulik olie? Ellers er det som du selv ganske rigtigt påpeger tætningen ved gearskifte akslen :-)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af Silver »

Det kan jo være fra alle steder...

allier dig selv med en frisk dåse bremserens og spul alle emner af så de står 100% rene/fedfri

du kan os lege fattig-hans og gå i netto og shoppe en liter husholdningssprit og skruen en håndsprøjte på flasken. Samme resultat bare et par kroner billigere.

Kør en tur på va 500-1000 km og se nu hvor olien kommer fra.

Således skifter du ikke ud i ting der virker fint som de er.

og en gammel kælling sveder altid !


Morten
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja jeg synes nu heller ikke det ser faretruende ud, men det er selvfølgelig altid træls det er utæt :)
Ja det kunne også være lidt hydraulikolie, men det er ikke unormalt at de er lidt utætte ;)
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af kumse »

Hej alle

Tak for jeres svar! Den bruger ikke hydraulikolie. Koblingscylinder og trykkugle + hydraulikolie blev skiftet i sommers.

Er pakdåsen omkring gearvælgerarmen til at komme til at skifte, eller kræver det adskilelse af gearkassen?

Jeg var bare spændt på at høre jeres meninger, om et oliespild af den størrelsesorden var alarmerende, i forhold til den lille mængde olie der er på kassen. Den har fuld servicebog fra VW, og jeg tror ikke de hælder mere end det specificerede olie på.

Vh

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af ph. »

kumse skrev: Den har fuld servicebog fra VW, og jeg tror ikke de hælder mere end det specificerede olie på.

Vh

Thomas
Hvilket jo så også er alt for lidt!!!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af sussi »

kumse skrev:Den har fuld servicebog fra VW, og jeg tror ikke de hælder mere end det specificerede olie på. Vh Thomas
Hvis den er serviceret på VW, så se at få skiftet gearolie, og hæld 3,1 liter på.
Se i FAQén. VW har ALDRIG hældt "en dråbe" på siden den forlod fabrikken.
M-v-h- Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af Vyffe »

Min er noget mere våd end din, men det irriterer mig nu også en del efterhånden :)

Hvis ikke du er klar over om der er 3,1 l på, så se at bliv det ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
kumse skrev:Den har fuld servicebog fra VW, og jeg tror ikke de hælder mere end det specificerede olie på. Vh Thomas
Hvis den er serviceret på VW, så se at få skiftet gearolie, og hæld 3,1 liter på.
Se i FAQén. VW har ALDRIG hældt "en dråbe" på siden den forlod fabrikken.
M-v-h- Sussi
Nææh KUN Hvis kunden selv har bedt om gearolieskift ved et eller flere service
og selv da er der fyldt for lidt på!
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af kumse »

Tak for jeres svar. Det må jeg se at gøre. Jeg ser om jeg kan finde en guide på Sussi's side.

:)

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvor spilder min gearkasse olie fra ?

Indlæg af sussi »

Besvar