Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Hej Lupo3L klub.

Jeg er ny her på siden, men I har allerede været en kæmpe hjælp i mit projekt med at få strammet armen der holder den øverste kugle til stangen ved siden af gangstelleren. Det hele startede med at jeg lige havde købt bilen, og kørt ca. 50 km. Alt lyder helt som det skal, men da jeg skal afsted fra et kryds og bilen når til at skulle skifte til 3. gear, knurrer den kortvarrigt og går i tomgang uden mulighed for at give gas eller sætte bilen i gear. PIS også tænkte jeg, og blev med det samme mistænkelig på ham jeg lige havde købt bilen af, men nogle gange kan det bare ikke hjælpe noget. Jeg stoppede bilen og startede igen, men hver gang den skulle sætte sig i 3. gear, skete det samme igen. Jeg prøvede også at springe 3. gear over ved hjælp af tiptronic, men det samme skete i 4. gear. Jeg tøffede hjem igen i 2. gear, og fik sat computeren på.
Her melder den fejl på G38 føler og fejl på gearkasse. Jeg prøver at grundjustere gearkassen, men ender op med en RTMF 12 fejl. Nu står den jo så midt i en grundjustering, og er ikke til megen nytte.
Jeg kiggede flere ting efter på bilen, og tjekkede bl.a. for slør i kugleleddene på stangen, og opdagede at nederste kugle var holdt sammen med stangen ved hjælp af en strips :evil:
Den stang skal nok lige skiftes, men tilsyneladende har det da fungeret i et stykke tid sådan som det er nu. Jeg opdagede så at der var ret meget slør i armen hvorpå den øverste kugle sidder.
Jeg gik derefter i gang med at afmontere potentiometer efter at have læst mange emner herinde med gode løsningsforslag, hvor jeg bl.a. har målt det 14 polede multistik igennem, tjekket stik til begge potentiometre, hydraulikoliestand osv.
Men jeg fik så potentiometret af, og med største forsigtighed ville jeg tage stangen ud med kuglen på, men vupti, så havde jeg rykket akslen ud af gangstelleren, og olien begyndte at løbe ud.. Lige umiddelbart kunne jeg ikke skubbe den ind på plads igen :/ I stedet tog jeg den ud og fik bekræftet min mistanke om at armen sad løs på akslen. Den er nu spændt fast, og nu skal jeg have det hele samlet igen.

Mit spørgsmål er så om jeg overhovedet har nogen chance for at få akslen til at glide ind i vippearmen inde i gangstelleren igen, og til og med i det rigtige spor? Eller skal jeg nu til at afmontere og adskille hele gangstelleren for at klare den opgave? (Håber jeg ikke :()

Jeg er også opmærksom på at fejlen kan skyldes en defekt skiftegaffel inde i gearkassen, men jeg startede nu med fejlsøgningen fra den lette ende, og jeg ved ikke om nogen af jer kan be- eller afkræfte om operationen med den løse arm i toppen af stangen kan afhjælpe mit problem?
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Det skal forresten lige nævnes at jeg var ude og trille i den her til aften, for lige at se om noget var ændret siden i mandags, og da den skiftede til 3. gear gik det fint, men så skete fejlen ved skift til 4. gear i stedet for.. på vejen hjem igen, skete fejlen ved skift til 3. gear.
Hvis det nu skulle være en knækket skiftegaffel, ville den så have kunnet skifte til 3. gear en enkelt gang, sådan som jeg oplevede det her til aften?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Velkommen til :)
Det var nok en lidt dum start du fik der, ideen var god nok med at spænde den arm, men det kunne nu gøres uden at skille noget ad ;)
Ja du skal nok have en ny kuglearm evt her http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... po-3l-p-36
Udover det har du nok lavet rigtigt lort i den :( du har skilt noget ad som mange af os mere L3L kyndige amatører aldrig har haft skilt ad :shock: jeg ved faktisk ikke hvordan den skal sidde, og jeg er bange for du skal have den skilt ad :(
Jeg går her lidt ud fra at det omkring den øverste arm ligner det omkring den nederste, som jeg rent faktisk har haft skilt ad ;)
Måske kan det lade sig gøre ved at afmontere gangstelleren ligge den på siden og med lidt held få armen til at ramme ind i hullet med strålerne ! Men den skal jo så ramme den rigtige stråle ;)
Jeg skal til at lege lidt med gangsteller/bundkar i morgen, så måske kan jeg lige kigge lidt hvordan det ser ud, og muligvis skille det ad og skyde et billede :)
I mellemtiden er her lidt læsning ;) http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_221.pdf
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis du er heldig er det bare den arm og en grundjustering ;) så er du kørende igen :)
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Det var en rigtig træls start må man sige :(
Den side du linkede til er hermed gemt til nærlæsning når tiden er til det :)
Jeg var så heldig at jeg kunne fiske vippearmen op med en skruetrækker og få akslen ind igen :D Den har dog ikke ramt de rigtige stråler her første gang, for jeg kan ikke mekanisk ramme alle gear. Men nu kender jeg jo vejen, og så må jeg bare prøve igen :) Det er noget rigtigt lort jeg har lavet, det giver jeg dig helt ret i, og specielt nu hvor jeg fik den af og kunne se, som du også skriver, at den kunne være blevet spændt fast uden at afmontere potentiometer og aksel :lol:
Det er rigtigt pænt af dig med dit projekt i morgen, men lav nu ikke for meget arbejde til dig selv for min skyld ;)
Grundet alt mit roderi med den aksel, er der nu for lidt hydraulikvæske på systemet til at pumpen kan lave tryk (Den står i hvert fald og kører i lang tid når jeg sætter tænding på), så det må jeg lige have efterfyldt i morgen. Og det skal være den originale væske, har jeg ret? :)

Udover den øverste arm, har jeg også efterspændt den nederste en smule (den man tit ser knækket), for den kunne godt tage lidt mere på skruen. Og det blev gjort uden at skille noget ad :D
Jeg håber virkelig at dette, sammen med nyt hydraulikvæske og evt. en ny stang, kan afhjælpe mit problem, så jeg slipper for at skulle have gearkassen pillet af.
Det skal siges at bilen lige har rundet 500.000 km, men om det er på samme gearkasse vides ikke, ej heller om skiftegaflen evt. tidligere er skiftet.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af doktorfrank »

Det er da til at blive helt glad af: En nytilkommen, der på forhånd har læst så grundigt på indlæggene - og oven i købet tager det med godt humør, selv når det går galt…Velkommen i klubben ;)
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis du mangler mere læsning er det bare at klikke på verdensnavle i Sussis signatur, så er der til et par timers læsning ;) gjort er gjort, forskellen er jo bare hvordan man kommer videre, og det lyder til du nok skal få styr på det igen ;)
Pas lidt på med at lade hydraulikpumpen køre uden olie, det kan godt blive dyrt ;) jo det skal/kan lige så godt være det originale, de har det ved alle VW forhandlere :)
Det er en ekstra gangsteller jeg har til at ligge, nu ser vi lige om jeg tør skille det ad :D
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Mange tak for ordene :)

Jeg skal ud og se på det igen nu, og efter genfyldning af olie, virker det ikke umiddelbart til at jeg har ramt strålerne rigtigt.. Den kan i hvert fald ikke selv finde bakgearet nu, men jeg kan godt selv sætte den i bakgear ved at rykke i stangen nede under bilen.
Jeg må prøve at sætte både gearkasse og gangsteller i bakgear og derefter tage akslen og og sætte den ind igen.. Mon det kan lykkes? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har været i værkstedet og lege, der sidder en plade bag på gangstelleren du kan pille af så kan du sætte den rigtigt :D ulempen er nok at den sidder ret tæt på torpedopladen, så jeg tror måske du skal have gangstelleren af for at kunne se det :?
Jeg har skudt et par billeder - hvis du sætter en 5mm bolt i hullet som jeg har gjort og drejer den ned i bunden af hullet, skal du måle ca 6 mm der hvor jeg har skydelæren :)
Du kan da også bare prøve dig frem, du kunne jo være heldig ;)
Husk nu at det er ikke sikkert det bare lige virker, den kan godt være gået i "chok" over at du har flyttet på det :)
Vedhæftede filer
2013-12-26 14.09.29.jpg
2013-12-26 14.09.29.jpg (194.33 KiB) Vist 7506 gange
2013-12-26 14.10.29.jpg
2013-12-26 14.10.29.jpg (248.8 KiB) Vist 7506 gange
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Tusind tak for det brugbare svar med billeder til! Det kan helt sikkert lade sig gøre at indstille på den måde.. Om gangstelleren skal af eller ej må jeg lige få set på i morgen :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af KMDTHY »

God 3L spirit Kim :) :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Silver »

Du kunne jo også se værdierne for det øverste pot. Meter i måleblok. Så kan du se den faktiske værdi og den foreskrevene værdi.

Du kan så ud fra det regne dig frem til hvilken retning den er hoppet en stråle.

Moe
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Det er også en god idé @Moe. Vides det hvilken måleblok man læser det i? :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Findes i FAQ under RTFM 12 :D
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Så kører den lille ulv igen! :D

Jeg tog tyren ved hornene i går og kørte til huggeren for at få fat i en anden gearkasse. Da vi skiftede den i dag viste det sig at være en rigtig god idé at få skiftet hele gearkassen, for der var knækket flere tænder inde i den gamle kasse, og olien vi tappede af den havde konsistens som sirup og så var der kun ca. 1 liter!!!!

Den anden gearkasse kom på, og 3 liter original olie blev påfyldt, så nu skifter den LANGT bedre end den gjorde før :)

Problemet med den øverste aksel i gangsteller blev også løst ved hjælp af de gode billeder og den gode forklaring fra Kim. Det var jo legende let at ramme den rigtige stråle når gangstelleren var afmonteret og man lige kunne åbne den lille låge bagpå og måle :)

Jeg vil gerne sige kæmpe stort tak til jer herinde på dette fantastiske forum! Hvis der findes et sted hvor folk er seriøse og kender en Lupo ind til mindste lille clips så er det godt nok her! I har været uundværlige i mit projekt - tusind tak skal I have :)

Lektien må være at det altså er en god idé at skifte olie på gearkassen en gang imellem... det koster under 100 kr pr liter hos VW og det er forholdsvis let at komme til, så hvorfor tage chancen? :)


Billederne viser de smadrede tandhjul under dækslet i enden af gearkassen.
Vedhæftede filer
Her i bunden ligger så alle stumperne :)
Her i bunden ligger så alle stumperne :)
IMG_0510.JPG (168.1 KiB) Vist 7449 gange
Lidt svært at se, men her mangler altså flere hele tænder
Lidt svært at se, men her mangler altså flere hele tænder
IMG_0509.JPG (173.73 KiB) Vist 7449 gange
Adskillige tænder er ødelagt og tandhjulet var helt tørt.. det er længe siden det har set olie :)
Adskillige tænder er ødelagt og tandhjulet var helt tørt.. det er længe siden det har set olie :)
IMG_0506.JPG (211.58 KiB) Vist 7449 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hold da kæft, den var godt nok noget smadret :shock: jamen det var godt den kom ud og køre igen, nu huskede du selvfølgelig at skifte føringsrør og udrykkerleje, nu du var derinde ;)
Dejligt at høre en succeshistorie trods alt om en ny 3L ejer, der selv får bilen ud at køre igen :) du har i hvert fald gåpåmodet må vi sige :) og du skal nok få en dejlig bil der, hvis du bare holder den i orden :D
Det var så lidt med hjælpen, dejligt at kunne hjælpe :D
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af runepost »

Jeg nåede også lige 1000km i min, inden den begyndte at brokke sig.... olie er en rigtig dum ting at undvære i en gearkasse ;) min ser fuldstændig magen til ud...
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
nietsmmar
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 23. dec 2013 19:36
Geografisk sted: Tårs

Re: Vippearm øverst i gangsteller - aksel faldt ud, hva' nu?

Indlæg af nietsmmar »

Det er bare rigtigt surt show.. Så ville man ønske at nogen havde holdt et eller andet interval for at få skiftet det gearkasseolie ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar