Lupo "mister" kontakt til motoren

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Egernfyren
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 23. dec 2013 11:25
Geografisk sted: Trekantsområdet

Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Egernfyren »

Hej alle.

Jeg er ny her på forummet.

Jeg har en Lupo 3L fra 2004 med ca. 275K på bagen.

Har været yderst tilfreds med den indtil nu.

Mit problem er:

3 gange på en uge har den "mistet" kontakten til motoren ved lave hastigheder, forstået sådan, at motoren kører videre, men ikke reagerer på speederen. Efter et stop, sluk og genstart er den kørt videre uden problemer.

Der er ingen alarmlamper der lyser og motoren hverken hoster eller hakker. Kort sagt, der er ingen symptomer på problemet andet end at den lige så stille taber fart og ikke reagerer på speederen.

De to af gangene er det sket på tidspunkter, hvor den måske ville skifte gear, men ikke den tredje gang.

Da jeg ikke er mekaniker eller har særligt meget forstand på biler, valgte jeg at få den på værksted ved Kolding Biler (Aut. VW).

De aflæser en fejl fra gearkassen "Urealistisk målerværdi" som er periodisk, så det kunne godt være den rigtige. Problemet er, at nu ved de ikke, hvor de skal begynde/fortsætte.
Jeg har derfor taget bilen hjem igen og håber I enten kan komme med lidt hjælp/gode råd eller kan henvise mig til et værksted med mere forstand på 3L (gerne i nærheden af trekantsområdet). Hvis ikke der er erfarne værksteder i nærheden, kan jeg dog godt køre efter det.

På forhånd tak for jeres hjælp.

Glædelig jul og godt nytår til jer alle.

Mvh. Kim
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Crispie »

Hej Kim

Det kan ikke siges mere klart og tydeligt end at du skal undgå den autoriserede og holde dig til specialigterne til vores små biler. Der er vagtech i Odense (Steffen) han har styr på sagerne, så er der også Mecari biler i Randers, Ålborg Gearteknig (Per) og så kender jeg ikke lige flere specialister i Jylland, resten er på sjælland, men det kan da være der er nogle af forummets specialister der bor i nærheden der kan give et nap med.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af 2a2 »

urealiskste værdier -> noget i den her stil:
AG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 6N0 927 735 D
Component and/or Version: DS085 Getriebe 3081
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 00000
2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Shareware Version. To Decode all DTCs
03-10 - Please Register/Activate - Intermittent
pz3z6s-1rp7qtf-i5a888d-kbjahh-5a78
340rvw=mu4hwp=14tjf2=ug03fx=4037
Senest rettet af 2a2 man 23. dec 2013 16:57, rettet i alt 1 gang.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af 2a2 »

ps - de urealistiske værdier - tjo - har jeg også oplevet - den kikser et gearskifte og så logges denne fejl - og controlleren nægter at samarbejde indtil sluk & tænd - fik en ombytnings-gearkasse lagt i - det var nemmere og billigere end renovere den anden - vistnok en bøjet skiftegaffel men det finder jeg ud af engang når jeg skal have den renoveret.

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Vyffe »

1. Hvor er du fra? Vi er flere rundt om i landet der ved en del om de den her dejlige 3L bil.

2. Det absolut første jeg ville gøre i din situation er: Kontrollér og efterfyld hydraulikolie efter den velbeskrevede guide her på forum! http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... di-a2-p-35

3. Er trykkuglen ikke af nyere dato, erstat med ny! http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... di-a2-p-33

4. ALDRIG mere VW værksted. De fatter hat af 3L!

Det du sandsynligvis har oplevet er, at vognen går i nødprogram. Den gør det ofte grundet for lav tryk i hydrauliksystemet i for lang tid. Det lave tryk skyldes ofte for lidt hydraulikolie eller for dårlig trykkugle. Det kan også skyldes skidt i magnetventilen, som sidder i hydraulikstationen - men få lige afklaret punkt 1,2,3 og 4 først. :geek:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Riis »

Den fejl de udlæser på din gearkasse, den skal du se om ikke du kan få en kopi af, fra det værksted du har været på, evt. Fremprovokering fejlen igen, og forretag en ny fejludlæsning. Det er næsten sikkert der du har problemet.
Byt til Brugt.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af 383CI »

Komplet grundjustering i første omgang. vagtech.dk eller hvis classik rebuilt stadigt er på banen.
Indtil da kan du glæde dig over bilen er ude fra VW igen. Det er sagt 1000 gange før og må med i enhver aftenbøn.
ALDRIG VW, ALDRIG VW aldrig aldrig.
Mercari skal nok få bilen til at køre (i modsætning til VW), om ikke andet hen i banken, men har I min verden vist overtaget fejlfindingsmetoderne metoderne fra VW med deraf følgende regning i sværvægtaklassen, så tilbage til første linje i dette indlæg.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Vyffe »

Classic rebuild hedder nsauto.dk idag :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Egernfyren
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 23. dec 2013 11:25
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Egernfyren »

Ja, så er jeg tilbage igen.

Jeg nåede ikke på et 3L værksted førend gearkassen stod helt af.

Jeg har fået et bud på max. 19500 kr for en "ny" gearkasse, svinghjul, kobling mm. inkl. arbejdsløn.

Kan det svare sig? Den er fra 2004 og har kørt knap 290K.

Er det for dyrt? (I forhold til dens værdi).

Kan man sælge sådan en bil, evt. som dele?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Vyffe »

Hvis du kan kan køre de næste 200000 km uden problemer, så er det vel billigt nok.
Men ja det er en stor pose penge der skal graves frem.
Kan måske gå for 10k uden gearkasse.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Coolcat
Indlæg: 68
Tilmeldt: lør 7. sep 2013 09:38
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af Coolcat »

Jeg købte denne http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-332 og skiftede den selv sammen med nyt udrykkerleje. Kobling var kun 30.000 KM gammel.
Samlet pris. lige omkring 11 kilo.
Jeg havde ikke selv skilt gearkasse og motor af, samlede det på ca 4-5 timer. Det var første gang jeg fik fornøjelse af at arbejde på en lupo, så jeg er sgu ok tilfreds.
3L 2002
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af doktorfrank »

Jeg tror nu nok, at jeg ville shoppe lidt mere rundt - 20kkr. lyder i overkanten. Især hvis buddet er givet uden nogen form for adskillelse af motor/gear. Jeg ser godt, at det er "max"…. men alligevel. Prøv fx at spørge ud i dette forum, om der ikke skulle være én i nærheden, der byder på at montere en god brugt gearbox og en kobling for, skal vi sige, i omegnen af 12-14.000. På den måde har det vel også en mere realistisk relation til gensalgsværdien (sagt uden at kende bilens tilstand iøvrigt samt din anskaffelsespris).
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af VAGtech.dk »

doktorfrank skrev:Jeg tror nu nok, at jeg ville shoppe lidt mere rundt - 20kkr. lyder i overkanten. Især hvis buddet er givet uden nogen form for adskillelse af motor/gear. Jeg ser godt, at det er "max"…. men alligevel. Prøv fx at spørge ud i dette forum, om der ikke skulle være én i nærheden, der byder på at montere en god brugt gearbox og en kobling for, skal vi sige, i omegnen af 12-14.000. På den måde har det vel også en mere realistisk relation til gensalgsværdien (sagt uden at kende bilens tilstand iøvrigt samt din anskaffelsespris).
;)
man kan sku hurtigt ende med katten i sækken, hvis man sætter en brugt gearkasse på..
jeg har en kunde der havde købt en gearkasse brugt og monteret, så gik der 14 dage, så knækkede skiftegaflen til 3./4. gearet.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af doktorfrank »

Helt enig. Og jeg hører til den gruppe, der aldrig har købt en lotto-kupon eller spillet på tips eller noget. Til gengæld har jeg gamblet vildt ved at købe biler og reservedele privat, og ja, der har været både tab og gevinst - langt overvejende dog det sidste.
Mao. er det jo et temperaments-spørgsmål: Gør det, der føles rigtigt 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo "mister" kontakt til motoren

Indlæg af sussi »

VAGtech.dk skrev:man kan sku hurtigt ende med katten i sækken, hvis man sætter en brugt gearkasse på..
jeg har en kunde der havde købt en gearkasse brugt og monteret, så gik der 14 dage, så knækkede skiftegaflen til 3./4. gearet.
Her holder jeg 100% med Steffen.
Det er ren gambling, hvis man ikke vil ofre penge på en renoveret gearkasse, så sælg bilen som stumper. :!:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar