Vandpumpe.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Vandpumpe.

Indlæg af David Walbum »

Nu har ellers lige fået skiftet tandrem og vandpumpe da jeg faldt over nogle posts på nettet som snakkede om at skifte den mekaniske vand pumpe til f.eks. Sådan en her
http://www.demon-tweeks.co.uk/performan ... ller-combo

Der ved frigør du en mekanisk belastning fra motoren og for en smule flere HK til rådighed
Og da du kan styre flow og temperatur langt bedre for du en mere optimal varme på motoren.
Hvilket i sidste ende giver en bedre brændstof økonomi.

Er der nogen som har set på sådan noget her før ??
SvenP
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 18:34
Geografisk sted: Ejby Fyn

Re: Vandpumpe.

Indlæg af SvenP »

Det første der falder mig ind er: Hvad så med den oprindelige pumpe? Hvis den afmonteres er der hul i motorblokken, der evt kan blokeres. Men så skal der kortere tandrem på. Alternativt skal man afmontere skovlhjulet på den originale pumpe... Kan man det? Det er heller ikke ligegyldigt hvor en elektrisk pumpe monteres. Hvis man "bare klipper" en tilfældig køleslange, risikerer man at vandet kun cirkuleres i en del af kølesystemet, hvilke fejl det kan medføre kan i andre gætte på. Der er nok biler hvor en sådan udskiftning er simpel, men efter min mening er det ikke Lupo'er.
Argumentet om flere kræfter/økonomi er nok også tvivlsomt. Om energien til pumpen bliver taget direkte fra motoren, eller om den kommer fra generatoren der bliver drevet af motoren, må være ligegyldigt. En evt. besparelse kan måske komme fra den intelligente styring, men mon ikke det varer laaaang tid inden den har sparet prisen ind.

Mvh. Sven
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Vandpumpe.

Indlæg af sussi »

:roll:
Bare min menig :lol:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vandpumpe.

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er da helt vild med svar til spørgsmål 2 (Q&A): Fjern skovlhjulet på den eksisterende pumpe OG TERMOSTATEN, da denne er en forhindring for cirkulationen….!!!
Det skuffer mig at et ellers velrenommeret firma faldbyder noget, som hovedsageligt er brugbart til dragsters, under foregivende af at det kan spare en familiebils brændstofforbrug.
RENT PLAT :mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Vandpumpe

Indlæg af David Walbum »

Nu har jeg ikke den store viden inde for bilen Så ret mig gerne hvis jeg tager fejl.. jeg er her for at lære :) og jeg elsker at lære.

jeg går ud fra at princippet vel er at ved at fjerne skovlen på vandpumpen som er en konstant påvirkning som skal trækkes rundt af tandremmen frigør man de kræfter der skal bruges til ellers at lave flow i køle systemet.
Vandpumpe er ikke variabel i hastighed ud over at følge tandremmen.
( her mangler jeg viden )
Og Jeg går så ud fra at thermostaten åbner og lukker for systemet alt efter behovet for varme i systemet og der ved hænger hastigheden på vandpumpen ikke 100% sammen med thermostatens kald på varme eller kulde da vandpumpen har en fikseret hastighed ved en given omdrejning. Derved kan der jo være en del tryk og modstand i systemet alt efter hvor åben eller lukket thermostaten er ?? eller er der et flow system hvor vandet hele tiden cirkulere frit ??

Ved installation af den beskrevne pumpe indsættes der en ny temperatur føler som styrer vandpumpen ( og eventuelt blæser ) vandpumpen kan så styres variabel alt efter hvilken temperatur du har sat systemet til. Det vil sige at flowet i systemet styres af hastigheden på vandpumpen og ikke af hvor åben eller lukket en thermostat er og derved opnås en bedre og hurtigere opvarmning eller nedkøling af systemet da pumpen kan styres variablen i hastigheden.

Jeg går ud fra at besparelsen må komme af at der ikke skal bruges konstant trækkraft på at trække en tandrems pumpe men at der i stedet for bruges lidt eller mere strøm til at drive vandpumpen alt efter behov. Og at der kommer en bedre temperatur styring af motoren.
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Vandpumpe.

Indlæg af Crispie »

Der er flere problemer i overnævnte pumpe, den største er varmespændinger. Såfremt at man údelukkende skulle køre temperatur reguleringen på vores i forvejen økonmiske ulve, vil det betyde, at den interne cirkulations hastighed vil være meget lille. Normalt skal kølevandet være 80-90 drader, når denne temperatur nås, piftes kølevand igennem køleren og ganske lidt meget koldt kølevand bliver iblandet på sugesiden af pumpen. Skal vi køre uden termostat ventil og udelukkende med pumpe styring, vil det bevirke at når vi har de 80-90 grader på afgangen af motoren, er kølevands temperaturen på motor indgangen pludselig MEGET lavere, måske under 50 grader, grundet den store mængde der nu løber igennem køleren. Så har du store temperatur forskelle i motorblokken/topstykket, og med aluminiums enorme varmeudviddelses coefficient, vil blok og topstykke formodentlig revne, samt dine cylindere i den kolde ende vil sode til. Jeg er ikke i tvivl om at det sikkert kan lade sig gøre på en stor tørstig bil med støbejernsblok, men på vores små ulve, er der simpelt hen for lidt overskudsvarme til at denne regulering i mine øjne kan bruges uden at kvadre motoren.... Blot en maskinmesters 5 cents :-) 8-)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Vandpumpe.

Indlæg af David Walbum »

Super tak for udførlig forklaring :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Vandpumpe.

Indlæg af doktorfrank »

Altså, hør nu lige: Med en superøko-motor har vi i forvejen problemer med overhovedet at få temperaturen på kølevandet op på de 85 grader, især på denne årstid. Når man fjerner termostaten, cirkulerer vandet frit til køleren, og ligesom i førkrigsbilers termosifon system (også kaldet naturlig cirkulation, dvs. uden pumpe og blot med vægtfyldeforskellen mellem varmt og koldt vand som drivkraft) kommer den termostatregulerede pumpe til flere tusinde kroner slet ikke i funktion, for vandtemperaturen kommer næppe op over 40-50 grader, som er tilstrækkeligt til at cirkulere vandet. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar