Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Hej

Efter hvad jeg kan forstå så er der ikke udlæsning af motor temperaturen i instrumentbordet på en Lupo, så det er nok mest A2 ejere der kan hjælpe her.

De sidste 3 måneder har jeg bemærket at kølevands temperaturen på motoren ikke kommer op over 80 grader selv ved kørsel over en 1 time, før i tiden nåede den op 90 grader efter ca 15 min, (så længe vejr temperaturen ikke var under 0 grader).

Jeg har skiftet G62, det har ikke ændret noget, G62 er en double føler en til viser-instrumentet og en til bilens computer. Måling med VCDS og visningen i instrumentet bordet stemmer over ens.

Jeg ved ikke om der kan være en sammenhæng mellem ovenstående problem og jeg har et højt brændstof forbrug på ca. 23-25km/L. Til tider har bilen også svært ved at starte når den er kold, og kan finde på at gå ud efter kort tids kørsel. Der skal så køres med starten op til 20-30 sekunder før der kommer liv i bilen igen, andre gange bare 5 sekunder.
Der kan gå flere dage mellem der opleves problemer med den pludselig går ud og er svært at starte igen!

Jeg har bestilt en ny returventil hos VAGShop, i håbet om den er skyld i at bilen går ud og svært at starte igen.

Jeg er spændt på at høre jeres bud på hvad der kan være galt.

Lige nu tror jeg at
1.prioritet er skifte returventilen.
2.prioritet er at finde ud af hvorfor temperaturen kun når op på max 80 grader.
For at se om andre problemer hænger sammen med dette...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Michael Munk »

Din termostat er nok defekt, hvis temperaturen ikke når op på normal driftstemperatur.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af KMDTHY »

Min bliver også kun 80 grader her ved 6-7grader ude temperatur. Køleslanger ud til køler er kolde.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Michael Munk skrev:Din termostat er nok defekt, hvis temperaturen ikke når op på normal driftstemperatur.
Den tanke har også strejfet mig, men jeg synes ikke jeg har kunne finde ud af hvor termostaten sidder.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af sussi »

Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Jeg gentager lige, hvad jeg forleden skrev i Davis Walbums tråd:

På A2eren er jeg jo heldig at have vandtemp.-måler. Op imod VCDS viser det godt nok ca. 10 grader for meget, men det er godt nok til at jeg trygt og roligt allerede i oktober blokerer for luftstrømmen igennem køleren med et stort stykke pap (bunden af en appelsinkasse skåret til i hjørner m.v.) Det forkorter opvarmningstiden (målt i tid - ikke km, for jo mindre "forsigtigt" man kører, jo kortere distance er olie- og vandtemp. for lav) og selv ved 150 km/t kontinuerligt stiger den ikke over 90 grader.
Lyder det underligt?
For det første: Uden blokering bliver køleren aldrig varm nok til, at den gennemstrømmende luft ikke i sig selv afkøler hele den tværstillede alu-blok og topstykke mere end godt er (dvs. så termostaten dårligt nok åbner; den anden A2 viser det ved at temp. stiger (fra koldstart) til 75-80 grader - et kort øjeblik, så falder den til 60 og når man så kører stilfærdigt, nægter den at komme op igen - gæt: træg termostat).
For det andet: Jeg hører til de kuldskære, så kabinevarmen er på max, og det er nok til at holde vandtemperaturen nede.
For det tredie: Motorrummet er jo ikke hermetisk lukket for ventilation, bare fordi der sidder noget foran kølerelementet. Ladeluftkøleren skal jo da for alt i verden lades åben :!:
Konklusion: Man kan nok helt roligt blokere for luften på Lupoerne på trods af manglen på vandtermometer. Jeg gør det i hvert fald - og forlader mig på, at den spinkle advarselslampe i givet fald vil påkalde sig opmærksomheden :roll:
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af 2a2 »

vedr Dr. frank's iagtagelser - kan jeg fuldt ud tilslutte mig - her i det jydske plejer jeg ikke at have de store problemer med at holde temepraturen på 90 men når vi kører nordpå er det ikke til at holde kabinen varm hvis man ikke sætter pap foran køleren - bare dæk den til - der er ikke nogen problemer med at holde maskinen afkølet

mvh - 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Crispie »

Jeg kan fortælle at på de ældre Audi A2 plejer køler blæseren af ruste uhjælpelig fast grundet at den ALDRIG kører :-)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Madsen9911 »

Har været ude og rulle idag med vagcom på for at observere kølevands temp., og jeg kunne kun komme op på 76grader, dette også selvom at jeg i ca 5min holdte den på 2800rpm i 2gear.
Hvilken type sensor er kølevands sensoren? PT100 redundant eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Thore J »

Skal den være så varm i kølevandet??? Min 3L er heller aldrig over 80 grader i kølevandstemperatur, og det forekommer mig at være helt fint for sådan en lille dieselmotor (med en ret god energiudnyttelse!)..

Det er interessante er vel om olietemperaturen kommer op på den rette temperatur.. Har du målt temperaturen på olien, når motoren er driftsvarm?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Madsen9911 »

Thore J skrev:Skal den være så varm i kølevandet??? Min 3L er heller aldrig over 80 grader i kølevandstemperatur, og det forekommer mig at være helt fint for sådan en lille dieselmotor (med en ret god energiudnyttelse!)..


Det er interessante er vel om olietemperaturen kommer op på den rette temperatur.. Har du målt temperaturen på olien, når motoren er driftsvarm?
Temperaturen på olien har desværre intet med brændstof forbruget at gøre. Det har kølevandet.
Så hvis sensor til kølevandet er træt, og viser for lidt, så tænker motorstyringen at den heller må tilsætte mere diesel=forhøjet forbrug.

Var ude og mærke på køleslangerne, efter de 5min ved høj omdr., og der havde thermostaten åbnet, hvilket jo må betyde at vandet har været over 87grader. Højeste viste temperatur i vagcom var 76grader.

Dette er ihvertfald den teori der har samlet sig i mit hoved :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Michael Munk »

Ja, enten måler vagcom forkert, eller også er din termostat træt. Jeg ville nok gætte på det sidste :-)
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Thore J »

Olietemperaturen har nu også en hel del med brændstofforbrug at gøre.. Olien skal have den rette temperatur for at smøre optimalt.. Yderligere er olietemperaturen temmelig ineteressant ift. holdbarhed af motoren..

og jo højere en temperatur kølevandet har, jo større energispild er der!

Ved øget brændstofforbrug ville jeg starte med at kigge på andre ting end kølevandstemperatur under 80 grader...,jeg ville kigge på f.eks. LMM, brændstoftemperaturføler, bremser og lejer, osv..

.. og den fejlbeskrivelse lyder i øvrigt som et problem i brændstofføde-systemet.. Faktisk passer beskrivelsen utroligt fint med problemer med tandempumpen og/eller dysepakninger - som har været oppe og vende herinde nogle gange..


.. og den ændring i kølevandstemperatur, hvordan hænger den sammen med udviklingen i vejret, de seneste 3 mdr. (koldere luft og mere kabinevarme ;-) ) - prøv bare at slukke for kabinevarmen.. og forestil sig så også at det er 15 grader varmere i vejret tillige med,..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Dels tror jeg, at vi taler lidt forbi hinanden her. Og dels at der er reelle misforståelser.

Højere olietemperatur giver tyndere olie og dermed (så længe bæreevnen er intakt dvs. temp. under 200-210 grader) også mindre friktion alle steder, hvor olien adskiller flader i bevægelse i forhold til hinanden. Altså bedre økonomi.
Højere vandtemperatur svarer til en højere temperatur omkring forbrændingskamrene og dermed formindsket varmetransmission bort fra fra forbrændingen = bedre økonomi.
På den baggrund forstår jeg ikke den nederste bemærkning fra Thore J. Måske kan jeg få den uddybet??
:P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Thore J »

doktorfrank skrev:Højere vandtemperatur svarer til en højere temperatur omkring forbrændingskamrene og dermed formindsket varmetransmission bort fra fra forbrændingen = bedre økonomi. :P
Det er desværre helt forkert..

Højere vandtemperatur er lig med dårligere økonomi. der er jo ikke andet brændstoffet til at varme vandet op! .. Så det optimale (og umulige) ville være en motor, hvor der ikke blev afsat noget energi til varme..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Det her kan blive en meeeget lang diskussion - du taler om opvarmningsperioden, og ja, der medgår lidt ekstra energi til at opvarme de to liter vand i motorblokken (plus nogle kg alu) de sidste få grader. Men derefter er der gevinst, så længe vi er kørende; termostaten sørger jo netop for, at kun overkudsvarme bliver afledt via køleren.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Thore J »

doktorfrank skrev:Det her kan blive en meeeget lang diskussion - du taler om opvarmningsperioden, og ja, der medgår lidt ekstra energi til at opvarme de to liter vand i motorblokken (plus nogle kg alu) de sidste få grader. Men derefter er der gevinst, så længe vi er kørende; termostaten sørger jo netop for, at kun overkudsvarme bliver afledt via køleren.
:geek:
Mener du dermed at der ikke at noget energitab gennem varme, når først motoren er driftsvarm??? .. og jo. så bliver det en lang diskusion..

Er der nogen der ved, ved hvilken temperatur termostaten (på en A2) skal åbne? Hvis det er under 80 grader er der vel ikke noget problem..

Det jeg mente med vejret er at luftafkølingen er større når det koldere i vejret (det tror de fleste ihvertfald på ;) ) .. samt at når man sætter kabinevarme på, så sker der (forhåbentlig) en afkøling af kølevandet i varmeveksleren ..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Det er en standard 85 graders termostat. Og jo der er jo netop et - uønsket - varmetab på denne årstid, hvorfor vi har vanskeligt ved at holde motortemperaturen oppe (vand og olie), ikke mindst når vi samtidig trækker varme ud til kabineopvarmning. Og den lavere motortemperatur er årsag til forøget forbrug af diesel selv ved landevejskørsel (ud over opvarmningsfasen).
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Michael Munk »

Hej Thore
Tror du kludrer lidt rundt i det. Selvfølgelig ville det være optimalt hvis motoren ikke spildte noget energi til varme (virkningsgrad=100%), men det gør den jo.
Den diskussionen går jo netop på om motortemperaturen har indflydelse på motorens virkningsgrad, og det kan vi vel ikke blive uenige om at den har. Forestil dig et meget effektivt kølesystem sat på din motor. Med det kunne vi holde motoren på f.eks. 0-10 grader, svarende til starttemp ved denne årstid, dvs. En uendelig lang koldstart. Og vi er vel enige om at motoren er mindre effektiv ved koldstart.
Ingeniørerne som har designet lupoens motor har designet den til en drifttemperatur på 85grader, det er derfor den optimale temperatur for motoren. Termostaten skal sørge for at spare på varmen (=ikke sende det ud i køleren) indtil motoren har opnået sin optimale arbejdstemperatur.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Thore J »

:)

Jeg tror skam ikke at jeg har misforstået noget.. Jeg tror nærmere at jeg ser strengere på hvornår der er tale om effekttab..
Jeg er meget vel klar over at en kold motor med dens anderledes tolerancer og kold motorolie ikke er optimal, så lad os holde det udenfor.

Men vi kan vel blive enige om at selv en driftsvarm motor leverer et energitab, hvor noget af det går som varme... kan vi så også blive enige om at det kræver mere energi at kølevandet oppe på 85 grader imod f.eks. 67 grader? Det er blot det jeg påpeger! (hvis I kan bevise det modsatte er I godt på vej til nobelprisen i fysik!) .. og det energitab er naturligvis også større når det er koldere i vejret - BUM!

At man på biler vælger en driftstemperatur på 85-grader er ikke nødvendigvis fordi at det er det mest optimale eller økonomiske - På biler er driftstemperaturen normalt sammensat at en passende driftstemperatur + noget ekstra til varmeapparat! - men tiden er løbet fra biler uden varmeapparat, så det ændrer sig nok ikke ;-)

De fleste moderne sportsmotorcykler (og her er man iøvrigt fløjtende ligeglad med driftsøkonomi) har en driftstemperatur på 67-75 grader - der er jo ikke varmeapparat på den slags - blot til info..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar