Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Nej, enige bliver vi nok ikke. Og som jeg indledningsvis udtrykte det: Det kan blive en omfangsrig diskussion.
Den energi er jo under alle omstændigheder til rådighed, eftersom der ikke er tale om en adiabatisk proces. Så kan vi med fordel bruge den til at sikre en temperatur på olie og vand, der giver lavere friktionstab, fremfor at lukke den ud til fuglene.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Nu har jeg modtaget returventilen, så jeg håber at få den sat i en af de kommende dage, jeg vil også sætte et stykke pap ned foran køleren, for det havde jeg også sidste vinter, så må jeg se hvad det giver...
/Stig Allan


Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Det var dejligt at blive bragt tilbage på sporet for denne tråd - tak til batmann. Og hvor jeg dog glæder mig til at høre, hvad det gør ved økonomien i din A2 med de nævnte foranstaltninger.
Og så i øvrigt - hvis jeg ikke igen indenfor de de næste timer bliver bragt humør til flere udgydelser - godt nytår til alle.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Så fik jeg sat et stykke flamingo ind foran køleren, jeg har kørt til Horsens i dag ca 200 km, de første 80 km på landevej temperatur var ikke over 80 grader, efter 5 min kørsel på motorvejen med 110 km/t så stig temperatur til 90 grader :-)...
Kom hastighed ned under 100km/t begynder temperatur at falde ned til 80 grader igen. Der skal nævnes at omgivelserne temperatur var ca 5 grader i dag.
Så jeg er ikke længere sikker på der er noget galt mht drift temperatur på bilen.
Det skal nævnes at brændstof forbrug på turen var 25. 6 KM/L.
Godt Nytår, og på "gensyn" i 14...
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
nsx
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 03:20
Geografisk sted: fyn ved bogense
Kontakt:

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af nsx »

jeg mener at det første man skal gøre er at tage thermostaten ud og tjekke den bland andet ved at tjekke den i en gryde med en thermometer hvis den ikke fungere korrekt er det jo motorens liv/levettid der står på spil og så er det jo også udelukket, så kan man gå videre med at tjekke de andre følere mm hvis problemet ikke er løst, det er jo trods alt den der justere temp i motoren
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Jeg har taget den gamle termostat ud der står 87 grader på den, på nye står der 92 grader.
Umiddelbart så er jeg ikke særlig glad for at sætte en anden termostat i, der har en anden værdi.

Opdatering:
Jeg har haft den nye og gamle termostat i en gryde og overvåget temperaturen.
Den gamle begynder at åbne ved 70 grader, den nye ved ca. 92 grader.

Hvad mener I herinde?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af SVK »

Jeg har holdt lidt øje med kølevandstemperaturen på min Lupo her i vinter. Den kommer aldrig over 84 grader.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af 2a2 »

hej igen
som regel kan jeg godt holde driftstemperaturen om vinteren men det kræver at bilen kører ordentlig - bykørsel så kan temperaturen falde til 60 grader - og det gælder dem begge to
Gav det ikke en mærkbar forskel med din nye termostat?
Mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Kim B Olesen »

Den gamle er i hvert fald defekt, så bare i med den :) den bliver sgu nok aldrig 92 grader alligevel ;) i gamle dage var en 92'er en vintertermostat og 87'eren en sommertermostat :D jeg ville i hvert fald bare sætte den i :)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Ak og ve, under afmontering knækkede den ene af de 2 plast arme, som skal bruges når man monterer skidtet igen.
Så jeg tror eneste udvej er at afmonterer generator, for at være sikker på at O-ring og termostat falder ordentlig plads.


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af 2a2 »

kan du ikke bruge tricket med at holde den på plads med en snor mend man monterer?
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af ph. »

Madsen9911 skrev:
Thore J skrev:Skal den være så varm i kølevandet??? Min 3L er heller aldrig over 80 grader i kølevandstemperatur, og det forekommer mig at være helt fint for sådan en lille dieselmotor (med en ret god energiudnyttelse!)..


Det er interessante er vel om olietemperaturen kommer op på den rette temperatur.. Har du målt temperaturen på olien, når motoren er driftsvarm?
Temperaturen på olien har desværre intet med brændstof forbruget at gøre. Det har kølevandet.
Så hvis sensor til kølevandet er træt, og viser for lidt, så tænker motorstyringen at den heller må tilsætte mere diesel=forhøjet forbrug.

Var ude og mærke på køleslangerne, efter de 5min ved høj omdr., og der havde thermostaten åbnet, hvilket jo må betyde at vandet har været over 87grader. Højeste viste temperatur i vagcom var 76grader.

Dette er ihvertfald den teori der har samlet sig i mit hoved :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
lyder mere som en evigt åben termostat
Byt til nyt
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Naaahhh...vist har olietemperaturen noget at sige mht. brændstoføkonomien. Synligt bevis: VW-teknikerne har indført en varmeveksler mellem olie og kølevand på rigtig mange motorer - og jeg ved godt at den typisk bliver kaldt oliekøler, men dens fornemste opgave er nu at sørge for hurtigere opvarmning af olien.
Kold, tyktflydende motorolie koster mere energi at pumpe rundt i systemet og giver større shear (=bevægelsesmodstand imellem oliesmurte flader med lille afstand og stor indbyrdes hastighed) bl.a.i lejer og ved stempelringe.
Hvis vi skal dybere i substansen, kan jeg nok opspore et par diagrammer - jeg erindrer, at Shell har været meget meddelsomme og jeg har nok også noget fra Opels tekniske publikationer. Men jeg gider kun, hvis jeg bliver modsagt og det i øvrigt interesserer nogen :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af KMDTHY »

doktorfrank skrev:Naaahhh...vist har olietemperaturen noget at sige mht. brændstoføkonomien. Synligt bevis: VW-teknikerne har indført en varmeveksler mellem olie og kølevand på rigtig mange motorer - og jeg ved godt at den typisk bliver kaldt oliekøler, men dens fornemste opgave er nu at sørge for hurtigere opvarmning af olien.
Kold, tyktflydende motorolie koster mere energi at pumpe rundt i systemet og giver større shear (=bevægelsesmodstand imellem oliesmurte flader med lille afstand og stor indbyrdes hastighed) bl.a.i lejer og ved stempelringe.
Hvis vi skal dybere i substansen, kan jeg nok opspore et par diagrammer - jeg erindrer, at Shell har været meget meddelsomme og jeg har nok også noget fra Opels tekniske publikationer. Men jeg gider kun, hvis jeg bliver modsagt og det i øvrigt interesserer nogen :ugeek:
Dét! tror jeg ikke på :lol: :ugeek: :ugeek:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

Naaahh - jeg tænkte nok, at det ville gå så galt ;) , men lige nu er jeg ved at skifte en tandrem. Jeg vender (frygtelig) tilbage :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af doktorfrank »

doktorfrank skrev:Naaahh - jeg tænkte nok, at det ville gå så galt ;) , men lige nu er jeg ved at skifte en tandrem. Jeg vender (frygtelig) tilbage :roll:
Som sagt, så gjort.

se fx denne analyse fra SAE International:

http://papers.sae.org/770313/
Konklusion: The results also indicate that BSFC was more sensitive to changes in oil temperature than to changes in coolant temperature over the range of the test data.
BFSC=Brake Specific Fuel consumption

eller denne fra Rumæniens tekniske universitet:

http://acta.fih.upt.ro/pdf/2013-3/ACTA-2013-3-09.pdf
hvor en forsøgsdieselmotor giver disse resultater:
Vedhæftede filer
olietempvsforbrug1.tiff
olietempvsforbrug1.tiff (102.39 KiB) Vist 6902 gange
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af sussi »

Du skal lige konvertere de tiff filer til .jpg
Eller sende dem til es-snabela-verdensnavle.dk
VH. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af batmann67 »

Termostaten er nu skiftet, jeg blev nødt til at tage generatoren ud for at være sikker på at termostaten blev rigtig monteret.
Det tog ca. 30 min ekstra at afmontere generatoren, så det var ikke så galt.

Nu kan jeg opnå drifts temperatur ved alm. landevejskørsel 80 km/t igen.
Før skulle jeg op og kører omkring 110 km/t for at komme op på 90 grader.

Jeg overvåger stadig mit brændstofsforbrug den kommende tid, men der er uden tvivl flere problemer med bilen, den kan stadig være svært at starte engang imellem.
Når den er svært at starte så skal man kører med starteren 5-10 sekunder, før den springer den igang.

Returventilen er skiftet men den nye hyler/piver ofte, kan det skyldes at den ikke er presset ordentlig ned i brændstoffilteret, for jeg synes returventilen var meget svært at monter i filteret.
Returventil er sprit ny, så den burde vel ikke lave belastende hyle lyde.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af farzad »

Efter du har sat flamingo ind foran, og du får den op på 90 grader, hvordan har det påvirket brændstoføkonomien?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Fraction A2, Motor bliver kun 80 grader varm.

Indlæg af Qaxius »

Farzad.
Hvis du har problemer med motortemperaturen, så start med at tage din termostat ud og kog den.
Sæt et kogetermometer i sammen med termostaten og læg mærke til hvornår at den åbner.
Åbner den før 85grader, så skift den ud.

Åbner den rigtigt, så sæt en plade foran køleren.
Bliver motoren stadig ikke 85-90 grader, så tag en tur med kabinevarmen på kold.
Altså tag tur helt uden varme i kabinen.
Det kan ændre rigtig meget.

Det er også sindsygt vigtigt at du har både bundpladen monteret og varmetæppet monteret på både bundplade og kølerhjelm.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar