RTMF på A2 ???

Alt vedrørende teknikken på 3L
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hej

Så gik der noget galt. Rykkede gearkassen af og renoverede den med nye lejer, Den kære vogn fik ny kobling og føringsrør samt en ny koblingsaktuator.
Tog lige og skiftede den nederste pakdåse i gangstelleren.

Nu vil den så ikke grundjustere ???

Har justeret koblingen til 1,86 (selvfølgelig udluftet den inden)

Den fik ny gas kugle for ca. 3mdr siden

Den køre igennem pkt 0-28 og starter igen for så at melde RTMF ud for 28 med 12 i næste vindue. RTMF 12

Fejludlæsningen giver 00263 Da det er en A2 har jeg ikke det 14 polet stik og kan ikke måle "magnetventilerne"? Pot.-meter der kan stikkene ikke ombyttes på en A2 så kan det være den nederste arm der er smuttet en stråle? og hvordan finder man lige nemmest ud af det?
Stang og kugler er uden slidtage. Har forsøgt mig med beskrivelsen her inde fra til "grundjust af nederste kugle. men den står og vil skifte hele tiden hvis der er tænding på.

Er her måske en guru der kan komme med en udvej?
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det kunne godt lyde som om du måske har sat den en stråle forkert :? Hvad har du sat den efter ? Det kan så også være en hel del andre ting, når du har haft skilt så meget ad :?
Har du prøvet manuelt om gearkassen kan gå i alle 6 gear ?
Når du går ind i 08 måleblok 2 hvad værdi har koblingen så både når du træder på bremsen og når du slipper ?
I denne tråd er der et par billeder af hvordan jeg fandt ud af hvor armen inde i gangstelleren skal stå viewtopic.php?f=13&t=4023
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hej Kim B. O.

Jo koblingsværdien fik jeg justeret til de 1,86 og den stiger til ca 4 ved aktivering af bremsen og falder til 1,9 når bremsen slippes.

Ud fra dine fotos om armen ser det ud til at "drevet" til pot.meteret skal stå kl 18 altså lodret ned og armen skal så pege frem mod gearkassen de ca 15 grader (13)
er det rigtigt observeret?

Mvh

Jo9
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hej igen

Glemte: Alle gear er der og der kan skiftes til dem.

Armen er justeret efter at den ca. løfter åget inden i lige højt ( ved det er modsat når gangstelleren er samlet ;-) )

Mvh

Jo9
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af dykker5502 »

Har du prøvet,på det sted i grundindstillingen, hvor den siger "ADJUST" - at løsne møtrikken ved kødbenet, lade det hele finde hvilestillingen og så stramme møtrikken og køre videre i grundindstillingen?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Kim B Olesen »

Det hele skal sidde som de to nederste billeder ;)
Ja hvis ikke du har prøvet det dykker skriver, så prøv lige det ;)
Billede
Billede
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Det hele skal sidde som de to nederste billeder ;)
Hvilke billeder ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hej

Billeder der refereres til er linket i første svar.

Mvh

Jo9
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Kim B Olesen »

Nemlig, men ok - endnu bedre at de blev sat ind :lol:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Nemlig, men ok - endnu bedre at de blev sat ind :lol:
:ugeek: :ugeek:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Silver »

Proev at laese mine traade omkring rtfm (read the fucking manual:)

Mit raad:

Gaa i mb uden tryk paa systemet. Tag vcds med ned under bile. Og saet den i 12345 og bak gear og sammenlign med potentiometer vaerdierne der dr foreskrevet i vcds. Maaleblok 16-17-18 stykker

Og ja du kan godt ha byttet rundt paa to stik.

Gaar den i bakgear? Lyser baklyggerne? Ellers er det den sikre vej til rtfm

Dr. Moe

manila
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af doktorfrank »

Er det ikke bare smukt? - feriebrev fra de varme lande.
Er der slet ingen grænser for omsorg og entusiasme???
Hvad bliver det næste - hjælp fra julemanden????
:lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det er fandme i orden :) god jul dernede ;)
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Ja glædelig Jul til jer alle og tak for hjælpen så langt.

Har gen adskilt gangstilleren og prøvet at justere åget i forhold til akslen og pot. meteret.

Den skal så lige justres engang til, for den giver stadig RTMF 12 fejl 00263 grundjust. fejlet.

Så holder lige tænke pause de næste dage og så giver jeg den lige endnu en skalle. :-)
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Silver »

Hvorfor adskille gangstelleren igen og igen og igen?

Du kan jo tydeligt se i måleblokke om den er en stråle forkert til den ene eller den anden side.....

Det er top simpelt bukket i neon... I måleblokken er der en faktisk værdi og en foreskrevet værdi. Du kan kun justere det øverste pot. meter .. prøv at sætte den MANUELT i R og så se hvordan dine tal ser ud. du kan jo så se værdien for den ikke justerbare pot. meter i måleblokken .. er denne værdi helt ude i skoven er den en stråle forkert og her kan du jo så lige skubbe den i 2 eller 4 gear og se den nederste værdi for pot. meteret.. er den tilsvarende 0,6-1,3 volt forbi den MAXIMALT og ikke optimalt foreskrevne værdi skal du flytte din stråle et hak i den retning som vil give dig en 0,2-0,3 volts tollerance.


Er dine værdier (for det nederste pot.meter) korrekte inden for ca 0,0-0,3 volt inden for den foreskrevne værdi kan du med lethed justere det øverste pot.meter... du kan sætte den i R igen og justere på møtrikken... GLEM ALT om de kommentarer herinde om at den skal falde på plads eller der hvor den nu syn´s at være bedst placeret i forhold til fabriks justerings hullet der kan ses igennem den øverste arm. Ved at justere den 100% ind efter data i måleblok er du udover alle gætterier om "adjust" og falde på plads af sig selv teknologier...

Når du så har justeret den 100% ind efter målet i R skifter du nu alle gear igennem manuelt og kigger på dine værdier i måleblokkene og sammenholder resultaterne for de to potentiometere...ud for de forskellige gearvalg.. passer dine værdier her inden for ca 0,2 volt eller lidt mere er dit problem IKKE et justeringsproblem...

Har du så strig RTFM kan det skyldes:

Slidte potentiometre, der ikke afgiver det korekte signal... (hvis man har for store udsving i forhold til de foreskrevne værdier kan man skifte de to pot. metre og den vil ligge 100% inden for de foreskrevne værdier.. såfremt ALT inde i gearkassen er ok..- skifte gaffel systemet specielt, og igen det ville du kunne mærke når du manuelt med hånden kører den igennem gaerne..)

Bakgearskontakt... (ja og alle vil så sikkert sige at den ikke skal sige alt andet end rtfm12....men nej...)
Slør i gearforbindelsesstangen....
Slør i øverste arm eller nederste arm, disse kan justere med en tx20
Vælg gerne en helt frisk torx 20 til den øverste da du har lidt plads at rode med. Den er ikke nem at få øje på men dog synlig i 3 gear .. Det er strålerne omkring den øverste arm der kan spændes efter .... Heste sko princip !...

Pas for alt i himlens skyld på ik at overspænde den nederste... Den knækker nemt over i to! Men den har du jo os haft skilt ad.
Forkert monteret sik på gangstelleren...

Dr. Moe
PhD RTFM
Senest rettet af Silver tirs 24. dec 2013 13:52, rettet i alt 1 gang.
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hej Dr. Moe

Jo det lyder bestemt som den rigtige fremgangs.

Har bestemt mig for at skifte stang og kugler for en sikkerheds skyld, selvom jeg ikke kan mærke slør.

For har forsøgt mig med land det falde på plads fremgangs metoden uden held.

Så inden yderligere adskillelse vil jeg når jeg har skiftet arm og kugler se hvad værdierne er og justere eller i værst skifte pot.-meter

Glædelig JUL. :-)
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Silver »

Hvis stik er monteret forkert kommer der ikke baklys ved trin 7-9 i grundjust.
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Jo men stikkene ligger fint hen til hvert pot.-meter og det er jo en A2. Så de gå i hoved ledningsføringen og ikke direkte til hyd. pumpen. ( og det ser bestemt ikke ud til at der kan forbyttes stik med mindre man virkelig tager fat i ledningen)

Ved hyd. pumpen har jeg på A2'eren et 8pin stik og ikke et 14 som på lupo. ???
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Silver »

Det var så sandeligt heller ikke stik på pot.metre jeg hentydede til.

Mere de stil der tir bliver byttet rundt på , de 4 stik der sidder på ventilerne.

Der er 2/2 ens stik og man kan nemt på en lupo komme til at bytte rundt på de to (nederste?)
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: RTMF på A2 ???

Indlæg af Johnni_winther »

Hold nu op....

Så triller min skønne A2 3L igen.
Ganske rigtigt i min visdom havde jeg jo forbyttet de øverste to stik og fik jo G2.. fejlen. Så jeg byttede jo alle fire stik rund den dag.
Nu efter seneste indlæg faldt 10'øren så måtte lige have byttet de to nederste stik. Mærkeligt at den melder fejl ved forbytning af de øverste stik og ikke noget lignede ved de nederste.
Men til dem der skulle have interesse i det.

Jeg målte med skydelære fra plan til åget i gangstelleren og justere den så den løfter lige højt til hver side og det giver en neutral stilling der meget ligner det før omtalte billede.

Tænkte det måske kunne hjælpe andre.

Og så har jeg malet et af de små og et af de store stik med en malingstusch. og vil gøre det fremover når jeg nu får fingrene i en 3L.
Vedhæftede filer
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Gangsteller 3.jpg (178.84 KiB) Vist 7442 gange
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Gangsteller 2.jpg (19.28 KiB) Vist 7442 gange
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Tak til Kim. B. O. for lån af billede
Gangsteller 1.jpg (25.67 KiB) Vist 7442 gange
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Besvar