Et juleeventyr

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Et juleeventyr

Indlæg af doktorfrank »

Der var engang - det var i sidste uge - at min A2 begyndte at underholde med, sådan ganske pludseligt og umotiveret (?) at afbryde min stilfærdige og glædesfylde fremfærd ved at blinke med alle sine gearpositioner i displayet og trille afsted med motoren standset. Et vejside-stop og genstart - og alt var igen (tilsyneladende) i den skønneste orden. Efterhånden som denne oplevelse gentog sig, slap jeg jo for angsten for at holde for tid og evighed derude i mørket. Samtidig forekom min irritation dog også at vokse. Men min PC med VCDS var udlånt.
Da jeg fik "lånt den tilbage" kastede det jo en vis grad af lys over fænomenet: De samme tre fejlkoder dukkede op hver gang: 00263 urealistisk signal, 27-10 og 01071 G 162 16-10 udenfor toleranceområde samt 01155 Kobling 42-10 omdrejningsafvigelse for stor. Så jeg begyndte at frygte noget gearkasse-hovedrep. Det undrede mig dog lidt(!) at koblingsværdien var 0,45 volt. …0,45 volt??? …… Til min lettelse viste et blot overfladisk visuelt check at kontramøtrikken på kablet havde løsnet sig (eller måske evt. ved et uheld ikke var blevet spændt ved sidste grundindstilling - ens egne fejl er unægteligt lettere at tilgive end de småuheld andre begår! Kablet havde ganske enkelt skruet sig selv ud så langt gevindet tillod!!!
En indstilling af korrekt koblingsværdi plus en grundindstilling (der gik lige igennem i første hug) har ganske elimineret fejlen. Oh hellige enfold. Men hvad jeg ganske enkelt ikke fatter er dette: Er styreenheden så overordentlig tilpasningsduelig, at blot ændringen af spændingsværdien foregår tilstrækkelig langsomt glidende, kan den fortsat tillade fuldstændig normale og behagelige gearskift og at motoren fortsat kan starte i stop??? Der er trods alt meeeget langt fra 1,85 volt til de 0,45. Jeg mener at være rimeligt følsom og kritisk med de mekaniske funktion i bilen, men havde ikke registreret nogen som helst afvigelse i gearskiftefunktioner m.v.
At den efter en nat var begyndt at have svært ved at opbygge tryk i systemet fik mig mere til at tvivle på mine evner som reparatør af ganngsteller og koblingsaktuator. Men det er nu sjovt nok også et overstået problem - 15-20 sekunder er ok i min bog.
Hvad jeg derimod undrer mig over er, at forbruget samtidig ser ud til at være faldet fra 4.0 til 3,7 (Ja, jeg har nok en temperatur-føler fejl, men det må vente til juleferien) Er der nogen, der har et bud på, hvordan en koblings- og grundjustering kan have mærkbar indflydelse på forbruget?
Udgangsbønnen er: Jeg er nok ikke længere med på at være religiøs omkring de i mange sammenhænge fremhævede "1,82 volt er bedre end 1,85 volt" og " den skifter meget mere blødt ved 1,80 volt" :lol:
Med de bedste hilsner i anledning af indledningen til et nyt år. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Et juleeventyr

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Udgangsbønnen er: Jeg er nok ikke længere med på at være religiøs omkring de i mange sammenhænge fremhævede "1,82 volt er bedre end 1,85 volt" og " den skifter meget mere blødt ved 1,80 volt" :lol:
Med de bedste hilsner i anledning af indledningen til et nyt år. :ugeek:
Det har ikke noget med religion at gøre, selv om det snart en jul :D
Jeg kan kun sige at på min den sorte Lupo ANY gav det et noget blidere gearskift at stille den på 1,82V, det kan måske have noget at gøre med at potentiometeret, har været mere slidt på netop 1,85V :geek:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Et juleeventyr

Indlæg af batmann67 »

Jeg prøver også at justere min A2 på 1.80-1.82 for at få et blødere gearskifte...
/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Besvar