Brummen og diesel lugt

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Brummen og diesel lugt

Indlæg af Bandit »

Her til morgen var jeg ude på en længere tur fra midtjylland til nord Fyn - normalt kører jeg kun 2x35 km dagligt.
Jeg var inde på en tank 10 km fra mit bestemmelssted og ulven startede og kørte derfra som normalt.
Da jeg så kommer frem skal jeg lige ind til vagten og melde min ankomst.
Da jeg kommer tilbage og starter ulven kommer der en Brummen, lidt ala hyd. pumpen, men højere og lidt dybere.
Jeg slukker motoren og lyden forsvinder, så jeg prøver igen med samme resultat og slukker igen.
Jeg sætter derefter tænding på (starter ikke) og lyden kommer tilbage akompanieret af en diesel lugt. Fjerner tændingen og prøver igen. Denne gang uden brummen - Diesel lugten var der stadig, men da jeg kører forsvinder den lige så stille.
Er der en fødepumpe i tanken der kan være ved at stå af, eller er der andre ideer?
Ulven er ne '00 med 284k km på bagen
Ulven kommer, ulven kommer
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej ingen fødepumpe i tanken, gik den ellers rent nok ?
Jeg tænker om den gik fint på alle cylindrene, måske ledningsnet til dyser, måske en dyse der er ved at være træt, det kan jo være ret mange ting :?
Hvad med brændstoffilter, hvor gammelt er det ?
Jeg går ud fra at det er diesel du har fyldt på ;)
Det kunne måske også være en dårlig kvalitet af Diesel du har fået fyldt på :?
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Thore J »

N75 ventilen kan godt brumme med en lyd som den du beskriver.. Men jeg kan ikke lige se hvordan det skulle hænge sammen med diesellugt..

Jeg bor næsten lige ved siden af Odense lufthavn, og går hjemme og afspadserer pt. hvis du får brug en fejludlæsning..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Bandit »

Kim> Den gik fint på alle cylindre. Det sidste store service var ved 270k km ved vagtech så filtret må være ca. 14.000 km gammelt.
Dieselen er fra en OK tank i Brande hvor jeg gerne tanker. Der var ingen problemer ved de efterfølgende starter.
Jeg vil tro der var omkring 30-35 liter i tanken på det tidspunkt.

Den har tidligere gået lidt mærkeligt når den blev koldstartet ved lave frostgrader, men det er gået over så snart den har fået lidt omdrejninger. Min tanke var at det var et gløderør der var lidt trist. Jeg har aldrig oplevet det problem i varmegrader eller ved varmstarter.

Thore> Mange tak for tilbudet, så det desværre først nu hvor jeg er kommet hjem, men der har ikke været nogle problemer på hjemturen.
Det kunne faktisk godt passe med at lyden kom fra omkring torpedo pladen - måske N75 ventilen endda kan give lidt resonans som kan forstærke lyden?
Er det ikke noget med at N75 ventilen også kan have noget at gøre med at bilen går i "nødprogram"? Det har jeg nemlig oplevet nogle gange, men da jeg sjældent kommer på motorvej, er det ikke noget som har generet mig.

Jeg tænker på om diesel lugten kan hænge sammen med at der blev startet og slukket nogle gange og der derved er kommet en del diesel gennem returløbet. Måske er der en lille utæthed et sted på returen, som ikke bliver bemærket ved normal drift.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Thore J »

Jo, N75-"ventilen" styrer VGT'en, så N75 kan være årsag til at bilen går i nødprogram.. så der er en sammenhæng der. Men det er også vigtigt at armen på turboen har fuld bevægelighed og ikke går for stramt!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har osse haft en N75, som spillede tuba - det viste sig at være snavs ved membranen. Reparation til 2 kr for et spændebånd til erstatning for den ring, der holder stumperne sammen (den er lige til at skære over med en minisliber). :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Thore J »

doktorfrank skrev:... Reparation til 2 kr ...
Og så lige i julemåneden... Jeg kan godt forstå hvis den reparation bliver udsat :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Bandit »

Så må N75 jo på ønskesedlen :)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Vyffe »

Min N75 har brummet siden jeg købte bilen ved 431000 km - uden problemer til følge.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Bandit »

Hvis der kan være en sammenhæng med "nødprogram" og evt også det højere forbrug jeg er begyndt at se, vil jeg godt ofre de knap 600kr på en ny N75 ventil.
Ulven kommer, ulven kommer
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Brummen og diesel lugt

Indlæg af Riis »

Bandit skrev:Hvis der kan være en sammenhæng med "nødprogram" og evt også det højere forbrug jeg er begyndt at se, vil jeg godt ofre de knap 600kr på en ny N75 ventil.
Du kan låne en af mig for at teste.... Vi bor jo "kun" 10 min kørsel fra hinanden.
Byt til Brugt.
Besvar