Hydraulik tryk værdi'er?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Henrik Madsen »

Hej

Min lupo faber trykket lidt for hurtigt synes jeg, så jeg målte lige lidt på det i dag, og ville høre om i også synes.

Den starter pumpen ved omkring 3,0volt. Den stopper med at pumpe ved 4.38volt, og det tager ikke alt for lang tid at pumpe fra 3 - 4,38. MEN, den falder hurtigt med det samme pumpen stopper. Uden der bliver rørt ved bremse eller gearskift (motor stoppet), så falder den fra de 4,38 tilbage til 3volt på 2min og 20sek.

Hvordan ser disse tal ud i forhold til jeres?

Mvh. Henrik
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af doktorfrank »

Hvis ikke trykakkumulatoren (kuglen) er nogenlunde ny, plejer det at være første bud på at løse problemet.
Hvis den stadig taber tryk for hurtigt (for det er det da) - utætheder ved O-ringene i gangstellers fire magnetventiler. Ikke specielt dyrt - men ikke lige på begynderplan.
Endelig er der jo hydraulikstationens indre komponenter og selve pumpen. Noget kan af og til reddes ved at tage kuglen af og sætte tryk på og lade det sprøjte (dybtgående forklaring findes i flere tråde) - det er nemt nok. Renovering af hydraulikeneheden er for amatører med den udvidede ledvogtereksamen med tilvalgsfag :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Henrik Madsen »

JA, jeg tænkte nok det var alt for hurtigt trykket falder.

Den har lige fået ny trykkugle og nyt hydraulikolie. Tror ikke den taber hydraulikolie, men det må jeg lige prøve at kigge på igen.

Pumpen starter som sagt ved 3volt og stopper ved 4,38volt. Er disse værdi'er okay?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af doktorfrank »

I min hukommelse (og den er ikke hvad den har været - men det har den nu aldrig været!) er det OK - så den del af hydraulikstationen er fin. Hvor mange sekunder bruger den til pumpen stopper, når den har stået natten over??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Henrik Madsen »

Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro den bruger et par og tyve sekunder. Men så hurtigt som den taber trykket igen, svarer det jo også til at de i stedet for at pumpe trykket op fra 3 - 4,38, så skal den jo pumpe det 0,2 højere op, da det er det den taber i løbet af de 20sek den pumper :-) Så hvis systemet var 100% tæt, så ville den faktisk pumpe tryk 3-4sek hurtigere... Håber det giver mening :-)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af batmann67 »

Læs denne tråd, og bed mærke i sidste indlæg og vend tilbage. Gider ikke forklarer endnu en gang hvorledes man finder ud af hvilken hydraulik enhed der er skyld i systemet tager tryk.
Måske det var på tide det kommer ind under guider og tips, da det er de færreste der ved det.
Husk at det er crispie der skal have æren.
viewtopic.php?t=2260

/Stig Allan
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af doktorfrank »

+1
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Henrik Madsen »

Den har jeg set, men den ender jo så med, at jeg kan være heldig det er skidt i koblingsventilen. Det kan jo være formulering "Kan være heldig", der får folk til ikke at tolke det som et endegyldigt svar :-)

Har du fået skiftet olie på hydraulikken jævnligt? - fuld servicebog, så det vil jeg tro.

Hvordan så olien ved sidste skift? - brunt (det nye er grønt)

Bare fordi den holder tryk, kan pumpen sagtens være færdig. Er tryk kuglen over 4 år, så skift den, på det tidspunkr er meget af Nitrogenen i blæren blæst af alligevel, så det er kun godt at få sådan en skiftet. - HELT ny

Hvis du kan se at voltene stiger jævnt ved oppumpning, er pumpen sikkert fin, hvis voltene kun stiger svagt når pumpen når lidt op i tryk, er det enten pumpen, koblings ventilen i pumpe uniten, eller ventilerne i gangstelleren der er dårlige - Pumper lige hurtigt hele vejen op

Resten af indlægget handler om måder at tjekke om trykkuglen virker eller ej, og da min er helt ny, så ender jeg vel nede ved "Du kan være heldig at det er koblingsventilen" :-)
Start med at afmontere stikket til pumpen. Løsne den 5mm umbrako og fjern den og fjern bundflangen med de 3 hydraulik slanger på. Bare rolig, olien løber ikke ud, der er kontraventiler i tilgangene. Så spænder du trykkuglen igen, og sætter stikket i. Åben døren og tag tid på hvor længe den kører. Med ny trykkugle og med olie på systemet, bør den stoppe efter ca 17 sekunder. Er du over 25 sekunder, skift trykkuglen. Kører den stadig længe med en nu trykkugle, kan du være heldig det er skidt i koblingsventilen (rens grundigt og adskil, rens RIGTIG grundigt... og samle igen omhyggelig rengjort Ikke ude i et beskidt værksted, så hellere inde i stuen på fnugfrit underlag (Ja konen var heller ikke meget for det her hos mig!)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af doktorfrank »

Naah - du ender snarere ved: Opslidte O-ringe i gangstellerens ventiler.
Lad os høre, hvad du finder!
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Henrik Madsen »

Okay, de O-ringe tror jeg faktisk jeg har. Så har jeg da et par steder at starte :-)

Tusind tak for hjælpen begge to
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af sussi »

Henrik Madsen skrev:Den har jeg set, men den ender jo så med, at jeg kan være heldig det er skidt i koblingsventilen. Det kan jo være formulering "Kan være heldig", der får folk til ikke at tolke det som et endegyldigt svar :-)
Det er jo netop HELD, en ½ liter olie kontra en ny koblingsaktuator :roll:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af Vyffe »

Et det i Stop eller N at du tester systemet?

De lidt over 2 min lyder ikke specielt unormalt, hvis den testes i N(koblingen lever).

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Hydraulik tryk værdi'er?

Indlæg af batmann67 »

Har du fået skiftet olie på hydraulikken jævnligt? - fuld servicebog, så det vil jeg tro.

Hvordan så olien ved sidste skift? - brunt (det nye er grønt)


Brun hydraulikolie = NO GO.
Der er måske en der kan forklarer hvorfor din olie har den farve den farve.
Jeg gætter på der er brugt den forkert eller så er det meget langt tid siden den aldrig været skiftet.
Hvem har lavet service eftersyn der sidste 4 år?
Forkert hydraulikolie kan beskadige o-ringe og pakninger, brug kun den anbefalet hydraulikolie G004000M2, det er ikke altid at VW ved hvilken en der skal bruge.

Sangen har du selvfølgelig være igennem!

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Besvar