Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af David Walbum »

hejsa Lupo forum

Det er nu snart 2 år siden jeg købte min dejlige Lupo af klaus her inde fra forummet og har snart fået kørt 100.000km i den.
Jeg har i den tid jeg har haft den brugt JP-auto til service på bilen og har været meget tilfreds.

Men nu kniber økonomien lidt så jeg vil gerne selv springe ud i at lave de mindre service selv.
Jeg har indkøbt mig 12l olie og et filteset fra VAGshop.

Men kunne godt bruge lidt vejledning til den første gang da jeg ikke har rodet særlig meget med biler før ( er elektriker ) men er ikke tabt bag en vogn :)
Så hvis der er nogen som kunne være interesse i at hjælpe mig
Kan i kontakte mig på Tlf 23323310
Ps. Jeg bor i sandved på S-V Sjælland men kan komme til det meste af Sjælland hvis det er

Mvh
David Walbum
Senest rettet af David Walbum man 16. sep 2013 16:56, rettet i alt 3 gange.
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af David Walbum »

Tak for rettelsen i overskriften sussi :)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af Thore J »

inden du kommer længere, skal du også have anskaffet dig et antal nye bundpropper.. De er "engangs"..
http://shop.vagtech.dk/product_info.php/bundprop-p-109
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af David Walbum »

Jeg har købt dette sæt
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... inal-p-108
Så der bundprop med og tak for headsup på "engangs" men var godt klar over det :)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af Thore J »

Det er fint..
Skift af filter-pakke er ikke så svært..

100.000 km, har du fået skiftet gearkasseolie i den tid? Ellers bør du også have det skiftet!

Motoroile og filterskift er lige ud af landevejen...
- lun motor (evt. hæv fronten en smule)
- af med bundskjoldet (3 skruer bagerst og 1 clips ved hver forhjul)
- af med olieproppen, ud med olien,
- af med filteret (der skal du bruge en 36mm top til låget - drejes mod uret)
- på med nyt filter (vær sikker på at filteret sidder ordentlig i bund)
- ny o-ring på låget (smøres med lidt olie med fingrene)
- låget skrues på og spændes med kun 25 Nm
- en ny bundprop
- hæld 3,8 liter olie på - Bum færdig

Pollenfilter..
- er placeret inde under forruden i passagersiden - man skal afmontere det plastik under ruden for at komme der ind - skift er lige til..

viewtopic.php?f=22&t=3226 - luftfilter

viewtopic.php?f=22&t=579 - brændstoffilter

viewtopic.php?f=22&t=36 - gearkasseolie..

viewtopic.php?f=22&t=753 - servicenustilling

Til grundjustering skal du have fat i en VCDS (eller tilsvarende)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af sussi »

Af med filteret (der skal du bruge en 36mm top til låget - drejes mod uret)
Kun på de allerførste modeller, på senere 32mm IIRC
- hæld 3,8 liter olie på - Bum færdig
3,8 nok i overkanten, nøjes med 3,5 og tjek på målepinden ;)
M.v.h. Sussi
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af David Walbum »

Da jeg skrev det første indlæg på telefonen virkede min hukommelse ikke helt da jeg heller ikke havde min service bog med mig :) så alle fakta her om bilen

bilen har kørt 238.000 km købte den af claus ( hamselv ) da den havde kørt 163.000km så 75000 har den kørt :)

Følgene er lave ved KM.
bremsevæske skiftet: 171.000
kontrol af grund justering 181.000 sidste grundjustering var af claus da jeg købte den 163.000km
Tandrem skiftet : 157.900 så den skal skiftes ved 247.900
Hydraulikolie skiftet :157.900
Gearkasseolie..skiftet i år 2005 ved 79.936km påfyldt 2.75L kan se claus har overfyldt den i 2009 ved omkring 140.000km til 3.1L

Skal lige siges bilen køre perfekt.. ved normal ikke spare kørsel køre jeg omkring faktisk 3.5/100L og hvis jeg køre sparemode ned til en 3.2 på en tank

Håber det kan hjælpe lidt på de informationer jeg skal bruge :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af sussi »

David Walbum skrev: kan se claus har overfyldt den i 2009 ved omkring 140.000km til 3.1L
Den er aldeles IKKE overfyldt ;) der SKAL 3,1 liter på :ugeek:
Du har glemt at skrive årgang ;) eller for en sikkerheds skyld, tjek lige hvilken top der skal bruges til oliefilterdækslet, om det er 32 eller 36mm. Det kan Claus jo lige svare på ;)
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af Bandit »

"kontrol af grund justering 181.000 sidste grundjustering var af claus da jeg købte den 163.000km"

En grundjustering vil nok ikke være af vejen.
Ulven kommer, ulven kommer
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


@David
Rart at høre at 'min' Lupo stadig er på vejene; Den ville ganske bestemt ikke have tilbagelagt så mange kilometre hvis den fortsat havde været indregistreret i mit navn.


Jeg har gransket hukommelsen ganske voldsomt, og jeg kan ikke komme på størrelsen på oliefilterdækslet. Jeg kan dog huske at den topstørrelsen står på låget ;)
Til gengæld kan jeg garantere at sidste gang _JEG_ spændte låget fast, blev det spændt til korrekt moment med momentnøgle. Uanset andres påstande, mener jeg udskiftning af o-ring samt oliesmøring af denne inden samling er den eneste håndværksmæssige korrekte samling.

Som 'Bandit' skriver kan jeg også ganske klart anbefale en grundjustering, hvis denne ikke har været foretaget de sidste 75t km. Jeg håber der er en venlig sjæl i området der vil gennemføre en sådan for dig. Kuglekoblingshovederne skulle der ikke være problemer med endnu.

Jeg mener det vil være spild af (knebne) midler og skifte gearkasseolie; Jeg har skiftet to gange på dén bil, og anden gang det blev tappet af, efter 60t km drift, var olien stadig klar/gennemsigtig lysebrun uden dårlig lugt. Dette kan ikke just siges om det der blev tappet af første gang. (Sort, vand, alu.-partikler) :cry:

Luftfilteret kan være lidt tricky at få ud - der skal en _lang_ torx 20 til at få den sidste skrue ud. Luftfilteret sidder foran højre forhjul.


Lad os høre....



/Claus
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Sv: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af ColaKanin »

Kan godt hjælpe med grundjustering, bor i Karrebæksminde.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af Thore J »

sussi skrev:Af med filteret (der skal du bruge en 36mm top til låget - drejes mod uret)
Kun på de allerførste modeller, på senere 32mm IIRC
OK, det vidste jeg ikke :)

Hvornår skifter det?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af Vyffe »

Min 2001 model fra 08/00 har 36mm top mens min fars 2006 model har 32mm top
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
David Walbum
Indlæg: 116
Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
Geografisk sted: sandved

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af David Walbum »

Hej alle sammen..

Så kom dagen hvor alle mine dele ankom.

Dieselfilteret var dog beskadiget så det skal retuneres men havde heller ikke tænkt mig at lave det lige med det samme.

Så sådan forløb dagen...

Konen ringer siger der er kommet pakker.. Så jeg glæder mig til at komme hjem
Jeg snakkede med en fra forumet her forleden og fik nogle gode tips så jeg hastede i biltema på vej hjem og købte mig 2 bukke og et oliekar.

Da jeg kom hjem lod jeg bilen stå i et par minutter så den kunne køle en smule af efter turen før jeg startede.
Jeg var meget i tvivl om hvor bilen skulle løftes da jeg så nogle mærker i den sammenføjning af undervognen nede under bilen og troede det var der den skulle løftes.... Det var det ikke hvilket resulterede i at jeg maste sammenføjningen flad :(. ( skal have noget til at lukke af der nede så den ikke ire eller ruster nogen ideer ? )
Fandt ud af den skulle flyttes ca 10 15 cm tættere forhjulet så op med bilen på bukkene og ind und bilen og finde de forskellige skruer og fjerne slæden hvilket kig rigtig godt.. Men hold da op med skidt i den så i gang med rengøring :)
Så blev bundskruen fjernet og olien kom ned i karet... Havde dog lige glemt at anskaffe mig en 36mm top så jernhesten måtte i gang til den anden ende af byen for at låne en... af med filteret rengøre toppen og på med en ny o-ring påført lidt olie i med det nye filter og spænde det til ( fyyyy slemme mig unden moment nøgle men som elektriker spænder jeg med moment hele tiden i tavler så jeg hånd spændte den )

Ind under bilen og løsne til luftfilter og ud med det gamle grå og snavsede filter i med det nye som dog gav mig lidt problemer at få i da jeg følte det nye filter var for lagt i forhold til det gamle selv om det sad som det skulle.. Men jeg fik det løst og på med det.

( og Claus det var en torx 25 der skulle bruges ;) )

I med en ny bundprop og så eller på med bobslæden igen og få dyret ned fra bukkene så jeg kunne hælde 3.5l olie på så den stod på til bue nr.2 på målepinden

Og bummelum den var færdig det var sgu let :)

Som en lille husker til mig selv til en anden gang er at få fat på en presenning at køre op på så der ikke kommer olie spild i indkørslen :)


Colakanin giv mig et kald omkring grundjustering du er jo ikke så langt væk fra mig.

David Walbum
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp til service Slagelse/Fuglebjerg

Indlæg af sussi »

David Walbum skrev:I med en ny bundprop og så eller på med bobslæden igen og få dyret ned fra bukkene så jeg kunne hælde 3.5l olie på så den stod på til bue nr.2 på målepinden
Til lykke med det, det var jo ikke så slemt, vel :?:
Husk lige at kontrollere oliestanden, når motoren han kørt lidt, den skal stå i toppen af det skraverede felt. og husk også at kontrollere dæktrykket. (jeg kører med 35 psi hele vejen rundt, men det er jo "smag og behag" :D )
M.v.h. Sussi
Besvar