billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af Qaxius »

Rørtangen var måske et skråplan, men jeg stod på ekskonens P-plads ( bor selv 25km derfra ) og havde ikke andet.
Olien var tappet af, så jeg skulle bruge noget der virkede NU.
Min momentnøgle ligger i Ringsted hos min svoger.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af KMDTHY »

Qaxius skrev:Rørtangen var måske et skråplan, men jeg stod på ekskonens P-plads ( bor selv 25km derfra ) og havde ikke andet.
Olien var tappet af, så jeg skulle bruge noget der virkede NU.
Min momentnøgle ligger i Ringsted hos min svoger.
Du har jo ikke gjort noget galt, det er manden før dig :) Med mindre du spændte den med rørtang igen :P
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af Qaxius »

Det gjorde jeg, men jeg agter at hente min momentnøgle i weekenden og løsne den og spænde den rigtigt igen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af doktorfrank »

ph. skrev:
Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
hvorfor ??
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?
Det vil jeg gerne give et par forsigtige bud på:
Motoroliemængden er fastlagt udfra en række kriterier. Service-terminer er et af dem - hvis olien skal kunne bevare sin evne til at dispergere sod og andre residual-produkter i tilstrækkelig (normeret) grad tilstrækkelig længe, kræver det en bestemt mængde. Og hvis man skal undgå for høje temperaturer (og dermed nedbrydning af olien og dens additiver) ved langvarig topbelastning, skal der cirkuleres en tilstrækkelig oliemængde. Service-terminerne skal tillige gælde i hele motorens levetid, dvs. at også driftsbetingelserne i den lidt slidte motor er indregnet. Summa summarum: Der er en ide i at køre med den foreskrevne mængde olie på motoren.
Der kan heldigvis også være gode grunde til at gøre noget andet: For lav olietemperatur kan give anledning til "sludge" - eller på dansk: majonæse - eller på fransk: Nååh nej, der er nok ikke nødvendigt - forårsaget af kondenseret vand. Og det er de her små alu-tingester udsat for. Mindre olie på motoren vil især ved vinterkørsel give hurtigere olietemperatur = nedsat brændstofforbrug og = mindre belastning af olien.
Tak til dem, der evt. lytter :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af Qaxius »

Der er modtaget.
Jeg holder den omkring midt på mærkningen nu hvor at vinteren er på vej.
Der er en lille spids på oliepinden og hvilke vej skal den så vende?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:
ph. skrev:
Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
hvorfor ??
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?
Det vil jeg gerne give et par forsigtige bud på:
Motoroliemængden er fastlagt udfra en række kriterier. Service-terminer er et af dem - hvis olien skal kunne bevare sin evne til at dispergere sod og andre residual-produkter i tilstrækkelig (normeret) grad tilstrækkelig længe, kræver det en bestemt mængde. Og hvis man skal undgå for høje temperaturer (og dermed nedbrydning af olien og dens additiver) ved langvarig topbelastning, skal der cirkuleres en tilstrækkelig oliemængde. Service-terminerne skal tillige gælde i hele motorens levetid, dvs. at også driftsbetingelserne i den lidt slidte motor er indregnet. Summa summarum: Der er en ide i at køre med den foreskrevne mængde olie på motoren.

Der kan heldigvis også være gode grunde til at gøre noget andet: For lav olietemperatur kan give anledning til "sludge" - eller på dansk: majonæse - eller på fransk: Nååh nej, der er nok ikke nødvendigt - forårsaget af kondenseret vand. Og det er de her små alu-tingester udsat for. Mindre olie på motoren vil især ved vinterkørsel give hurtigere olietemperatur = nedsat brændstofforbrug og = mindre belastning af olien.
Tak til dem, der evt. lytter :lol:
=over minimum i hele serviceintervallet og hvis den kommer tæt på minimum så efterfylde
Mener det er Sørens2 på vagcars der har skrevet lidt om effektforskel på en bil påfyldt olie til minimum og til maksimum .
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af doktorfrank »

Den lille spids passer perfekt ned i det lille hak, når pinden vender rigtigt.
(Den slags forklaringer kan der siges meget muntert om ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
ph. skrev:.....har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igen
Ik' enig.


/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
ph. skrev:.....har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igen
Ik' enig.


/Claus
Styrer du selv...
Min gamle har kørt 360k fået skiftet filter hver 20k og nærmest aldrig fået skiftet de 2.O-ringe og det har aldrig siddet hverken mere eller mindre fast, end når de var skiftet ved sidste filterskift.
Og det var det samme da jeg skruede i skrammelcedes taxaer
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af sussi »

Der har tidligere været skrevet herinde, at hvis man kører "sportsligt" er det en fordel at fylde olie på til mærke 1. på pinden, men ikke over knækket..
m.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
file.png
file.png (3.52 KiB) Vist 3738 gange
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

Indlæg af ph. »

sussi skrev:Der har tidligere været skrevet herinde, at hvis man kører "sportsligt" er det en fordel at fylde olie på til mærke 1. på pinden, men ikke over knækket..
m.v.h. Sussi
ja men kan ikke finde det og ikke huske hvorfor det skulle være en fordel...
og jeg har aldrig haft fyldt så meget på! ...maks har for mig alle dage været top af det skraverede felt og altid ladet den bruge til bunden af det skraverede felt eller til den havde kørt 20K ...alt efter hvad der kom først
har da både kørt med bundgas op gennem gearene, i 5.th ned gennem tyskerland og taget rundkørsler med hvad dæk har tilladt og har hverken haft problemer med turbo eller andet i motor/gearkasse ...men den har så heller aldrig fået tæsk på kold mekanik
Besvar