Hjælp til grundjustering i Herning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Hej

Jeg er ny mht. Lupo, men de uger jeg har kørt i den har jeg været rigtig glad for den. Nu kan den så desværre ikke gå i gear overhovedet. Den pumper tryk og starter fint, men når jeg flytter gearstang fra Stop over i Bag, så begynder den at sige en "Dong" lyd inden i bilen, og ude i motorrummet står den så bare og brummer og tikker, som om den forsøger at komme i gear, men det bare ikke lykkedes.

Da den brugte meget lang tid på at pumpe tryk, læste jeg mig frem til, at det kunne være noget så simpelt som trykkuglen. Den har jeg så skiftet. Nu pumper den tryk hurtigere, men kan stadig ikke gå i gear.

I følge "Sangen" der så ofte bliver omtalt herinde, er næste skridt så en grundjustering, men da bilen jo ikke kan køre, kan jeg ikke komme på værksted med den. Kiggede så på at købe den der VAG/VCDS så jeg kunne gøre det herhjemme, men den koster jo så 3k og yderligere har jeg slet ikke en windows pc.

SÅ, jeg ville høre om der muligvis skulle være en i herinde fra, der ville forbarme sig over mig, og komme hjem til mig og lave en grundjustering? (Betaler selvfølgelig gerne for det!)

Mvh. Henrik
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

I kan da lige få mit telefon nummer, hvis det skulle være nemmere.

27 21 66 62

Mvh. Henrik
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Lidt yderligere info.

Når jeg sætter den i "N" og slipper bremsen, så giver det et meget lille nøk i gearstangen, og alarm lyden "Dong dong...." stopper. Træder jeg bremsen ned igen, giver det igen et lille nøk i gearstangen, og sætter jeg den i "R" eller "D" så starter dong alarmen igen.

Ved ikke om det lille nøk i gearstangen er normalt når man slipper bremsen i "N", da jeg aldrig har bemærket det før.

Mvh. Henrik
Brugeravatar
tn3l
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 22. aug 2010 08:02
Geografisk sted: herning

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af tn3l »

hej
prøv ib´s auto ,han kan sikkert fikse den..
97144872

hils ham fra tom
:D
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Thore J »

Hvis det kan vente til fredag omkring middag, så vil jeg da godt gøre et forsøg..
Jeg har en aftale i Karup fredag formiddag, så jeg er i området..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Hej Thore

Det lyder dejligt. Glæder mig til at se hvordan det virker, og så krydser jeg fingre for, at det kan få bilen på gaden igen.

Mit tlf. nummer står længere oppe, så du ringer/skriver bare.

Mvh. Henrik
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Så fik Thore kigget på det, og det viser sig desværre, at være gangstelleren der er brækket :-( , så skulle der være nogen herinde der ligger inde med sådan en, så lad mig endelig høre.

TUSIND TAK til Thore for hjælpen. Jeg havde været fuldstændig fortabt uden.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Vyffe »

Brækket? Som i at den nederste arm er brækket?

Jeg er ved at få lavet nogle, så jeg har nok snart en løsning på det problem :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

@ Vyffe

Ja, jeg tror det er den nederste arm, men jeg ved ikke rigtig noget om det, da det var var Thore der var manden med evnerne i det her sammenhæng :-)

Hvad er din løsning? og hvornår er den klar? (min bil holder jo desværre stille nu) :-)
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Nu har jeg (på forslag fra Thore), prøvet at google lidt på svejsning i støbejern. Det kan man åbenbart godt, og det ville jo nok være en noget billigere løsning. Jeg kan dog ikke lige finde et firma der rent faktisk tilbyder at gøre det. Er der en herinde der skulle kende til et sted de tilbyder svejsning i støbejern?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Vyffe »

Den arm er i aluminium..

Der går nok nogle uger før jeg har fået lavet nogle.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Thore J »

Det er ganske rigtigt alu og det kan der godt svejses i.. :-)

og ja, det er den nederste arm der er knækket.
Den er sandsynligvis knækket grundet at de 2 vandrette bolte var raslet ud (de lå lige så fint i bundskjoldet) - og det var IKKE de originale bolte, men to bolte på kun 20mm, så det har været dømt fra starten!!!

Revnen er her..
Billede
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Super :-)

Så kan jeg måske slippe lidt billigere :-)

Min dag gik for god da Thore kiggede forbi - til rigtig dårlig da det viste sig jeg skulle have ny gangsteller - til bedre nu, hvis det viser sig det bare kan svejses :-)

Tak mange gange for hjælpen
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Vyffe »

Det er ikke bare lige at montere igen. Skal sidde præcist det samme sted som før.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af batmann67 »

Når nu bundkaret skal af for at montere den "repareret" armen igen.
Vær opmærksom på at armen skal monteres rigtig.
Jeg vil skifte pakningen der sidder i bunden karet, den koster vel ikke mere end 50 kr.
Den er kendt for at blive utæt med tiden.
P1130089.JPG
P1130089.JPG (117.46 KiB) Vist 7330 gange
Til venstre ses akslen som armen skal monteres på, som også er knækket :-D.
Oven over akslen ses vippearmen, den skal også sættes 100% rigtig på.
P1130096.JPG
P1130096.JPG (109.05 KiB) Vist 7330 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu skal jeg lige være med her :? for mig ser det ud som om at billedet er taget nedefra og det er den øverste del på gangstelleren der er knækket af, der hvor der sidder sådan en fin torx/mangenot skrue :) det er da en del af gangstelleren, altså af selve huset på gangstelleren så den kan da ikke skiftes :? Kun ved at skifte hele huset rundt fra en anden ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af batmann67 »

Det er rigtig at man kan bruge bundkar med aksel og vippearm fra en anden gangsteller.
Delen er kendt for at gå i stykker, så mon ikke folk også godt vil have en rimelig skilling for den.
Da de kan risikerer at deres egen går i stykker, så man skal ud og investerer i en hel gangsteller.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af sussi »

Da jeg skiftede på den sorte var der flere hårfine revner, der så nogenlunde sådan ud.
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
kar.jpg
kar.jpg (59.45 KiB) Vist 7324 gange
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af batmann67 »

Efter og have kigget dit billedet endnu en gang, så ser det jo ud til at armen stadig er intakt ved akslen :smile:.
Hvis det er tilfælde, så ville jeg skrue bundkaret af gangstelleren og få en dygtig svejser til at reparere armen, der skal selvfølgelig vurderes om pakdåsen i bundkaret vil tage skade under en svejsning af armen.
Når man tager bundkaret af, så er der to stempler man skal passe på ikke falder på gulvet for så ødelægges de. Så tag dem forsigtigt ud, hold styr på hvilken cylinder de hører til for de SKAL i den samme når det hele monteres igen.

/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Henrik Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: fre 5. jul 2013 22:20
Geografisk sted: Herning, Midtjylland

Re: Hjælp til grundjustering i Herning

Indlæg af Henrik Madsen »

Tusind tak for alle indlæggene. Lige nu er en del af det lidt sort snak for mig, da jeg ikke engang ved hvordan gangstelleren rent faktisk ser ud, når den er afmonteret. Jeg vil forsøge at være forsigtig når jeg afmontere den, og så kommer der nok lige nogle billeder af den defekte enhed når jeg har den ude, så i, i fællesskab kan få mig guided i den rigtige retning mht. reparation.
Besvar