Kobling udløser ikke ved start...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kragelund »

Hej Lupologer.
Efter at have døjet med oliespild fra aktuatoren, har jeg købt en ny brugt af slagsen. Nu er der ingen oliespild mere, så vidt så godt.
Efter skiftet, blev den grundjusteret uden besvær.
Men - ofte kan jeg nu ikke få "starttilladelse" når jeg drejer nøglen, selvstarteren får ikke "go".
Hvis jeg med tændingen på åbner motorhjelmen, og lige giver koblingskablet et bette svirp med hånden, trækker aktuatoren kablet en centimeters penge, og jeg kan så starte vognen.
Gearskifte foregår under kørslen fint.

Der er ingen fejl at udlæse efterfølgende...

Hva' skal jeg gøre nu?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kim B Olesen »

Tjek lige måleblokke 25 under gearstyring - det kunne godt tyde på at kobling/udrykkerleje er færdig :(
Du har ingen problemer med at starte i N ?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af VAGtech.dk »

Kragelund skrev:Hej Lupologer.
Efter at have døjet med oliespild fra aktuatoren, har jeg købt en ny brugt af slagsen. Nu er der ingen oliespild mere, så vidt så godt.
Efter skiftet, blev den grundjusteret uden besvær.
Men - ofte kan jeg nu ikke få "starttilladelse" når jeg drejer nøglen, selvstarteren får ikke "go".
Hvis jeg med tændingen på åbner motorhjelmen, og lige giver koblingskablet et bette svirp med hånden, trækker aktuatoren kablet en centimeters penge, og jeg kan så starte vognen.
Gearskifte foregår under kørslen fint.

Der er ingen fejl at udlæse efterfølgende...

Hva' skal jeg gøre nu?
ny brugt.... jeg kunne meget vel forestille mig, at den har slidt potentiometer. er mb 25 over 85, så er det desværre byt til nyt....
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kragelund »

Kim, der er ingen problemer med at starte i N, når blot kablet har fået et lille nyk med hånden.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af VAGtech.dk »

Kragelund skrev:Kim, der er ingen problemer med at starte i N, når blot kablet har fået et lille nyk med hånden.
så er der jo også problemer.. :) ???
kan den ikke starte i stop er der ting der kan være galt

1) Man glemmer at træde på bremsen
2) Koblingscylinderen er ikke justeret eller er defekt
3) Bremselyskontakten virker ikke
4) Koblingens mekanik er defekt
5) Ventilen i hydpumpen er defekt..

nævnt i efter min erfaring prioriteret rækkefølge.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af sussi »

Før i tiden var det oftest punkt 3, men i dag er desværre tit punkt 2, det er nok det med alderen ;)
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af VAGtech.dk »

sussi skrev:Før i tiden var det oftest punkt 3, men i dag er desværre tit punkt 2, det er nok det med alderen ;)
M.v.h. Sussi
ellers er alle bremselyskontakterne skiftet... :)!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af ph. »

VAGtech.dk skrev:
sussi skrev:Før i tiden var det oftest punkt 3, men i dag er desværre tit punkt 2, det er nok det med alderen ;)
M.v.h. Sussi
ellers er alle bremselyskontakterne skiftet... :)!
og nogle sikkert flere gange :shock: lorte kvalitet de der har støvet op!
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kragelund »

Har nu kørt i en uges tid, hvor fejlen forsvinder mere og mere - de sidste 3 dage har den startet hver gang som den skal.
Mon ikke aktuatoren lige skulle vænne sig til at komme i brug igen / masseres lidt.

Når fejlen ikke opstod når først kablet havde fået et "svirp" og vognen herefter kørte normalt med stop-automatik und alles, kan det vel dårligt være stoplyskontakt eller udrykkerleje der fejler...
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af VAGtech.dk »

Kragelund skrev:Har nu kørt i en uges tid, hvor fejlen forsvinder mere og mere - de sidste 3 dage har den startet hver gang som den skal.
Mon ikke aktuatoren lige skulle vænne sig til at komme i brug igen / masseres lidt.

Når fejlen ikke opstod når først kablet havde fået et "svirp" og vognen herefter kørte normalt med stop-automatik und alles, kan det vel dårligt være stoplyskontakt eller udrykkerleje der fejler...
udrykkerleje kan det sagten være... hvis den har kørt mere end 250tkm er sandsynligheden for defekt føringsrør og leje stor.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kragelund »

Har de sidste uger og ca 1500 km ikke oplevet fejlen, aktuatoren skulle nok lige vænne sig til at sidde i min bil....
Alt spiller perfekt nu.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Kim B Olesen »

Hmm - lidt mærkeligt, men godt den kører :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af ph. »

er vist almindeligt kendt at efter en grundjustering så kan bilen opføre sig "sjovt" indtil den lige har "lært" hvor tingene skal være for at virke
har du skiftet til en stump som skal "læres" så er det vel meget naturligt at den også da skal bruge lidt km til at "lære"

Hvis stumpen så måske er en anelse slidt så kan det jo være at det er sværere at "lære" den at kende
Det sidste er kun et skud i tågen
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af Qaxius »

Jeg nogenlunde samme problem.
Min har aldrig ville starte i Stop. Drejer jeg nøglen til at starte motoren, så dykker lyset i instrumentet bare.

Jeg har haft den i lidt under en måned.
Da jeg forsøgte at grundjustere den, der stod koblingen på 1,25Volt.
Justerede den så til 1,85Volt hvorefter den gjorde det samme i N, som den gjorde i stop.

Nu er armen med de to kuglehoveder og de to kuglehoveder skiftet og har endnu ikke haft tid til en grundjustering.
Den skifter også lidt hårdt mellem 1. og 2. gear.

Den grønne fod i instrumentet tænder og slukker, som den skal, når jeg bruger bremsen så den fejler ikke noget.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af batmann67 »

Bremsekontakten er en dobbelt kontakt. en til det grønne bremsefod og en til bremse lyset. Hvis man træder meget forsigtig kan man se at de 2 kredsløb kan aktiveres separat. Det kan også tjekkes med VCDS.

/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kobling udløser ikke ved start...

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har før været inde på, at selv den mindste smule luft i hydrauliksystemet (i min ydmygeste opfattelse - eller på udenlansk: IMHO, vi er vel helt internationale) kan give anledning til cpu-forvirring. I gangsteller afdelingen forsvinder det af sig selv, men det kan det jo ikke ved koblingsaktuatoren. Jeg har i hvert fald fået elimineret noget i den retning ved gentagen udluftning.
Er der andre med lignende erfaringer - eller det modsatte???
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar