Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af kumse »

Hej derude

Jeg står for at skulle skifte bremsebakkerne på min Lupo 3L her i aften. Jeg kan se på elsawin, at der står man skal afmontere baghjulsleje, ved at fjerne centermøtrik (175NM) hvilket virker lidt besværligt. Kan man skifte bakkerne og håndbremsekabler uden at fjerne baghjulslejet?

Alt er selvfølgelig original dele :)

VH Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Vyffe »

Kig i FAQ. Der er en fin guide til det du efterspørger. Det er ikke så svært

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af kumse »

Tak Vyffe

Jeg kigger lige !

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af ph. »

Kan man sagtens men hvis du har købt dem hvor det hele Er samlet så er det imho lettere at afmontere leje
End at skille og samle bremserne ;-)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Vyffe »

Enig med ph i øvrigt :smile:

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

kumse skrev:Alt er selvfølgelig original dele :) VH Thomas
Så er det en samlet enhed du køber, og det ville da være dumt at skille det hele ad, for at bikse med at samle det igen ;)
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af kumse »

Endnu en gang, tak for den fine guide der kunne findes herinde!

Jeg adskilte dem delvis for at få dem ind på plads, og gav dem samtidig nye håndbremsekabler. Det ene sæt bakker var slidt helt ned, og det andet næsten ikke, så noget må have hængt i systemet.
I morgen står den på skift af ekspantionsbeholder og efterfyldning af hydraulikvæske samt grundindstilling af gearkasse. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg burde skifte væsken, eller blot efterfylde. Jeg har 1L af den rigtige slags. bilen har kørt 126tkm og er fra 05 med fuld VW servicebog.

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg ville skifte det, husk at udlufte/tømme systemet igennem koblingsaktuatoren :) kig i faq :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
kumse skrev:Alt er selvfølgelig original dele :) VH Thomas
Så er det en samlet enhed du køber, og det ville da være dumt at skille det hele ad, for at bikse med at samle det igen ;)
Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.
M.v.h. Sussi
er "løse" bakker udgået??
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

Hvis du bestiller et sæt originale bakker hos VW, Steffen/Vagtech eller FTZ får du en samlet enhed, men det kan da godt være at man kan købe "løse" bakker til alutromler, jeg har bare aldrig set det.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af ph. »

sussi skrev:Hvis du bestiller et sæt originale bakker hos VW, Steffen/Vagtech eller FTZ får du en samlet enhed, men det kan da godt være at man kan købe "løse" bakker til alutromler, jeg har bare aldrig set det.
M.v.h. Sussi
Da JEG kørte Lupo :D var det hvad man fik hos vw når man sagde at man skulle ha et sæt bakker til reg.nr.....
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af 2a2 »

Der er en lille detalje - prisen - hos biltema koster et sæt bakker 139 kr - men det er selvfølgelig en ligegyldig detalje for enhver rigtig lupo fan - der tager man kun de originale vw stumper til - hvad er det et kit koster ? 998 kr ? eller sådan noget - men derudover så er det mange gange hurtigere lige at pille navnet af og trække det hele ud end at sidde og fedte med at få det på plads med navnet på

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg vil så næste garantere at de bakker til 139 kr IKKE er beregnet til alutromler ;) de risikerer at ødelægge tromlerne i løbet af nogle tusind km :( de billigste jeg har fundet er hos www.Vagshop.dk han har nogle uoriginale til godt 500 kr så vidt jeg husker, de ødelægger ikke tromlerne, og holder godt, og der er ingen nitter de går ind og ødelægger tromlerne når de er ved a være slidt op ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Vyffe »

Ja det er nemt bare at pille navet af, men mit leje delte sig i to, så det inderste blev siddende. Jeg var nødt til at skifte lejet kort efter.

Så det er ikke altid uden komplikationer.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sv: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

Vyffe skrev:Ja det er nemt bare at pille navet af, men mit leje delte sig i to, så det inderste blev siddende. Jeg var nødt til at skifte lejet kort efter.
Det havde du nok været nødt til alligevel på et eller andet tidspunkt ;)
2a2 skrev:Der er en lille detalje - prisen - hos biltema koster et sæt bakker 139 kr - men det er selvfølgelig en ligegyldig detalje for enhver rigtig lupo fan
Dem kan man da sagtens bruge, de DUR BARE IKKE til alutromler. :roll:
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af 2a2 »

nå nu må i altså holde op - i bremser ikke på alu men jern - indstøbt i alu - men det må man jo gøre som man har det bedst med men lad være med at tro at det er alu i bremser i
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Bandit »

Prøv engang at holde en magnet på indersiden af dine tromler - den vil ikke side fast. Hvorfor??
Fordi tromlerne netop er en speciel alu-legering hele vejen igennem. De har ikke en stål foring.
Det kan også ses hvis man prøver at dreje dem af. Overfladen ksn godt bliver lidt mærkeligt hvis man ikke passer på.
Ulven kommer, ulven kommer
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Nemlig Bandit ;)

2A2 - forkert :) de er lavet af en alu legering der er rimelig hård, men hvis du vil ødelægge dine dyre tromler med de forkerte bakker skal du da bare gå til den ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af 2a2 »

Det kunne da faktisk godt se ud som om I har ret - nu har jeg haft en gammel bremse-tromle til at ligge ude i regnvejr i flere timer og den bliver ikke rød ? Jeg var ellers helt sikker på at de havde lagt en støbejerns foring i (der er faktisk en hel del metaller der ikke er magntiske - heriblandt støbejern) - men nå - nu er de eneste gange jeg har haft problemer med bremsebakker altså når skovlen her ikke har fået dem ordentligt centreret (levetid -> 100km og herefter ødelagt tromle) eller kørt for længe med dem så nitterne fungerer som indikator (levetid -> 50000 km og herefter ødelagt tromle)

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Bandit »

2a2 skrev:der er faktisk en hel del metaller der ikke er magntiske
mvh 2a2
Grunden til jeg nævnte magneten var at du refererende til jern. Stål støbegods er ganske rigtigt ikke magnetiske. Det vil sige at stålkuglerne der bliver holdt sammen af grafitten, er magnetisk - det kan bare ikke ses/mærkes. Jeg har dog endnu ikke set tromler med en foring udført i støbegods. Jeg kan godt forestille mig at materialernes forskellige udvidelseskoefficienter kan give problemer når bremserne bliver rigtig varme, men det er vist lidt af et sidespring.

Da jeg skiftede til stål tromler havde jeg også købt de samlede bakkesæt.
Det er ikke så slemt at afmontere de par fjedre og derved undgå at afmontere navet. Der er bare ikke så meget plads når de skal på igen.
Det ville uden tvivl have gået noget hurtigere hvis navet var kommet af, men jeg havde ikke lige den rigtige top ved hånden.
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar