Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af 2a2 »

ok - hvis vi skal fortsætte af det der sidespring så findes der rent faktisk nogle ældre transport-muligheder på 2 hjul - før man fik japanske og engelske motorcykler der alle sammen ligner hinanden - men det er længe siden - havde man også andre fabrikater - heriblandt italienske. Dengang var det meget almindeligt med fartvindkølede motorer som havde af en støbejerns-foring i en alucylinder - og det går rent faktisk udmærket i spænd - har rent faktisk sådan en stående som med mere en 30 år på bagen stadigvæk kører fortrinligt.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Bandit »

Er godt klar over at stålstøbegods har været brugt til som cylinder foringer i alublokke.
Jeg tror bare ikke at en pres-pasning i en bremsetromle vil kunne holde, hvis den bliver udsat for de store modsat virkende kræfter, der vil opstå mellem tromle og foring under opbremsning.
En cylinder foring vil (forhåbentlig) aldrig opleve tilsvarende kræfter, da det her gælder om at få så lidt modstand som muligt mellem stempel og cylindervæg og der vil derfor ikke blive overført de samme kræfter til pres pasningen mellem foring og blok.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af doktorfrank »

Bare lige til støtte for 2a2 (og evt. andre): jeg har skrevet om det tidligere - og undskyld sussi/Ejvind, måske har jeg bare været heldig, at Biltemas bremsebakker til Golf 2 er så elendige, at de ikke formår at at leve op til nogen som helst kriterier for friktionskoefficient eller varmeafledning eller indbygget slibemiddel, eller hvad vi i øvrigt kan komme på - MEN på min A2 har de nu fungeret upåklageligt igennem 30-40.000 km (jeg husker det ikke så nøje, fordi jeg har opgivet at føre bog over alle de biler i familien; vi laver det, der skal laves, når det (eller der!) er tid). Og altså uden ændring i håndbremsevrikning(-grebets bevægelse og uden at blive nævneværdigt slidt samt ikke mindst: Uden at have nogen som helst ødelæggende indflydelse på de fine originale alutromler, som har et ukendt antal hundredetusindekilometer bag sig.
Og jeg har jo omvendt set adskillige sæt (originale og uoriginale) bakker blive revet til skrot på mindre end 10.000 km på vores små ulve.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

Du må køre som en engel Frank, eller bare været heldig :D :D Andre kører kun ca. 10.000 på "de forkerte" klodser. (læst her i forummer tidligere)
Men en gang ståltromler, så er alle problemer løst, siger nogle.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Thore J »

Jeg er helt med Doktor Frank her..

Jeg har også kørt på uoriginale bakker de sidste par år (160.000 km!) og mine tromler er fine og jeg har endda haft et håndbremsekabel der fejlede i den tid også...
I må have købt nogle elendige bakker eller også er det ammestuesnak..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af doktorfrank »

Mig forekommer det, at det er lige tværtimod - det er snarere sådan, at jo bedre bakker (med ordentlig friktion) jo værre går det, når tromlernes indstøbte korn kigger længere frem (som følge af at aluminiummen er slidt bort). Det er tydeligt, at den påløbende bakke bliver trukket nedad som følge af friktionskraften - der er jo ikke i systemet indbygget noget, der modvirker forskydningen.
Så altså "Sussi" ja, jeg har nok været heldig, men heldet består bare i at ramme en (i andre sammenhænge end lige slidte alu-tromler) elendig bremsebakke-kvalitet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har et sæt tromler der er blevet drejet op, de var fuldstændigt ødelagt af et sæt originale VW bakker udleveret forkert hos VW ;) så det kan jo ikke være noget billigt bras, når de er fra VW :D jeg fik bakkerne med da jeg overtog tromlerne, og der sad et lag af afmonteret tromle på bakkerne som man lige kunne kradse af !
Jeg har også selv haft de "forkerte" bakker monteret, og de kom også sådan lidt noget mærkeligt støv der samlede sig til klumper og satte sig fast på bakkerne :? Jeg fik dem så skiftet til de "rigtige" (uoriginale) og de har snart kørt 90000 km :D
Men det kan da sagtens være noget med hvor de kommer fra bakkerne, og om tromlerne måske har været varme og derved forandret sig lidt :? Pas :?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af 2a2 »

måske af teknisk interesse - se - fandt tilfældigvis dette hos vore tyske venner:

Die Trommeln sind laut Prospekt Matrixverstärktes Aluminium.
Vorstellbar ist hier ein Verfahren, wo in die Oberfläche der Bremsfläche ein Material eingelagert wird (beispiel nitrieren), was den Verschleiss verbessert.
Üblich sind hier allerdings wenige 10tel mm Eindringtiefe. Wenn die runter sind, geht der Verschleiss der Trommeln natürlich nach oben. Ausdrehen ist hier natürlich nicht möglich.

Ob eine erneute Matrixeinlagerung möglich oder sinnvoll ist wage ich zu bezweifeln.

Hvis hans note her er korrekt skal man være lidt forsigtig med at dreje de tromler da man så skærer forstærkningen ud.
Men jeg kan se at der på ebay annonceres en del ståltromler i samme dimensioner til en 18-19 euro - nogen der har prøvet dem? det kunne da godt være man kunne gå på kompromis med ens begejstring for alu-tromlerne og så skifte oftere
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Og jeg har jo omvendt set adskillige sæt (originale og uoriginale) bakker blive revet til skrot på mindre end 10.000 km på vores små ulve.
Har ledt efter dette på vor svenske søsterside, og nu fandt jeg det :D
Många har problem med bakbromsarna på Lupo 3L. Ett av de vanligaste problemen är bromsbackarna slits ner på några hundra mil och ingen fattar varför. Det beror inte på nånting annat än att man inte använder orginalbackar.

Trummorna är gjorda av ett speciellt material som kallas MMC, Metal Matrix Composite. Det är hårdare än stål. Vad som händer när man sätter dit bromsbackar som är gjorda för ståltrummor är att de käkas upp på ett par hundra mil. Orginal bromsbackar har speciella metallsintrade belägg som är gjorda enbart för dessa MMC-trummor. De är nitade fast på backarna och dessutom är de sistnämnda lättborrade.
(Bløde nitter vil jeg oversætte det til Sussi)

Många (alla ??) bildelsfirmor har inte uppmärksammat detta och säljer vanliga backar för ståltrummor till Lupo 3L. Alltså: KÖP ENDAST ORGINAL! På VW kostar backarna ca 1000:- för ett komplett set med fjädrar och allt monterat. Det är dessutom bytesdel så du måste lämna tillbaka dina gamla bromsbackar. Reservdelsnummer är 6E0 698 520 X.

http://www.lupo3lclub.se/topic.asp?TOPI ... Verkstaden
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af sussi »

På en pendlerbil holder originalbakker ca. 90KKM. og de dumme kiler SKAL skiftes hver gang ;)
.v.h. Sussi
jimmiekn
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 14. aug 2014 17:09
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af jimmiekn »

Er vi så enige om at dette sæt ville være et godt køb? :)

bakker:
http://www.krogslund.dk/reservedele/vol ... 1/p-275868


Tromler:
http://www.krogslund.dk/reservedele/vol ... 1/p-273450
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af bremsebakker uden at fjerne baghjulsleje ?

Indlæg af KMDTHY »

2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar