Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej Jakob - den går stadig ikke så langt på literen som jeg havde drømt om, den kører ca 25 km/l ved ca samme kørsel som før :? Jeg synes ikke der er så stor forskel om jeg kører i eco eller med chip :)
Men en del af skylden kan nok ligge i softwaren i ECU'en - jeg skiftede motorstyring på den Astra jeg havde, og efter skift kørte den godt en km længere på literen :? Og i det jeg ikke kørte med samme ECU før, og at der ikke er den store forskel om jeg bruger eco eller ej, er det lidt svært at sige at det er chipningen ;)
Udover det har den kørt perfekt siden jeg rensede turboen :D så det var i hvert fald det hele værd :D
Jeg er 99 % sikker på at det er det der er med din også, det er ikke så stor en omgang (synes jeg ikke) du skal bare have lidt tålmodighed og lidt rustløsner og så tage det helt stille og roligt :) evt have god tid så rustløsner kan virke natten over hvis det er groet godt sammen :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Okay. Jeg havde jo håbet på at det havde givet lidt på økonomien også. Vil lige vente og se hvad den smider af fejl næste gang den går i nødprogram. Måske det giver et hint :-)
Tror ikke økonomien skal findes i ecu. Som sagt er den over en længere periode blevet ringere og ringere. Også inden tuningen.
Hvor meget skilte du ad for at få turbo af?

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg skyder lige et billede i morgen, og kommer med en lille guide :)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Kanon :-)

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fik jeg lige taget mig sammen til at få skrevet lidt :oops:
Jeg har sat lidt numre og ringe på :lol: og nej jeg bliver nok aldrig hverken kunstner eller computernørd :lol:
Når du løsner olietilførslen nr 2 tror jeg, kan du være uheldig at det hele drejer rundt, det gjorde min :( så kan man ikke løsne, jeg måtte slibe en 17'er fastnøgle til, så den kunne komme ned og lave modhold :)
Dette er den rækkefølge jeg ville afmontere den på, derefter er det bare at afmonterede små skruer på udstødningsdelen, evt et par slag med en plastichammer for at få det til at give sig :) derefter er det du skal passe på, der sidder nogle alt for små torx skruer der holder selve vnt delen fast, dem giver du en gang rustløsner nede bagved vnt'en så det løsner selve gevindet ! Så prøver du lige så stille og løsne, hvis den giver sig lidt, så løsner/spænder du lidt ad gangen, så skulle den gerne give sig mere og mere og til sidst være til at skrue ud, der skal endelig ikke spares på rustløsner ;) og vil den ikke rigtigt give sig, så giv den en ordentlig omgang løsner af flere gange, og lad den evt stå natten over :)
Når det hele er adskilt, fjerner du rustflager på selve støbejernsdelen, med fil/roterende stålbørste eller hvad du nu synes :) alle vnt delene giver du en ordentlig omgang 3M uld/Scotch Brite, jeg brugte en del Bell Add service rens 2D sammen med :D
når det hele ser rigtigt fint ud og kører godt er det bare at samle i omvendt rækkefølge ;) min vnt kører stadigt helt vildt nemt, og det var enten i sommerferien eller lige efter sommerferien jeg gav den en omgang :)
God arbejdslyst ;)
Vedhæftede filer
2014-02-15 13.41.37.jpg
2014-02-15 13.41.37.jpg (236.71 KiB) Vist 8904 gange
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Super Kim :-) Tak for hjælpen! Så skal jeg bare tage mig sammen :-)

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Jep - det er jo lige det ;) jeg gik også længe inden jeg fik kigget på det :) det tog mellem 3 og 4 timer stille og roligt :) det eneste der er lidt farligt er de små skruer der holder vnt delen :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fik jeg endelig rodet lidt mere med Lupoen for at se om jeg ikke kunne få den til at gå lidt længere på literen igen :?
Jeg skiftede generatoren til en 120 AMP for at se om det hjalp lidt på mine en gang imellem lidt underlige gearskift, det gjorde dog ingen forskel :( men jeg ved ikke om den måske kan have en positiv indvirkning på brændstoføkonomi ?
Jeg stillede samtidigt min synkronvinklen til at ligge og svinge lidt imellem 2,2 - 2,8 - 3,3 som jo er i den øvre ende af tolerancen +-3
Om det kun er indstilling af synkronvinklen eller det kan have noget med generatoren at gøre ved jeg ikke, men nu har den i hvert fald kørt omkring 29 km/ltr, den stod faktisk endda til 31 km/ltr i en del km inden der kom en del bykørsel :( før kørte den vel noget der lignede 24-26 km/ltr :shock: jeg var sgu helt i chok over hvor meget det havde at sige og lidt småirriteret over at jeg ikke gjorde det for længe siden :lol: det har så også taget en del af effekten, måske 5-10 hk men det gjorde sådan set heller ikke noget ;) så alt i alt er jeg nu rigtigt godt tilfreds 8-)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Super tilbagemelding!

Jeg har ikke taget mig sammen endnu. Mangler timer i døgnet :-)

Det kunne være sjovt lige at tjekke min synkronvinkel.

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kboesen »

Nu siger du godt nok synkronvinkel? Er det Tandremmen du har justeret på der eller hvor dælen er vi henad her Kim? :P
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Vyffe »

Kboesen - FAQ ;-)
Det korte svar er ja.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af VAGtech.dk »

Kim B Olesen skrev: Jeg stillede samtidigt min synkronvinklen til at ligge og svinge lidt imellem 2,2 - 2,8 - 3,3 som jo er i den øvre ende af tolerancen +-3
Hvad stod den på??

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af 2a2 »

udlæses den via vagcom? (i given fald - hvor?) - når jeg spoler lidt tilbage i min hukommelse - gad vide om mine performance problemer startede da jeg fik skiftet tandrem sidst....
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Vyffe »

Står i FAQ under Tandremsudskiftning.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

@ Vagtech den stod på 0 - efter at have tænkt tilbage kan jeg godt huske at jeg satte den på 0 da jeg startede med at rode med den efter chipning goden gik kortere på literen, så man kan vel egentlig sige at det hele skyldtes VNT'en i turboen der hang ;)
Du finder synkronvinklen med startet motor under motor - måleblokke - blok 02 felt 4 - men kun på nyere VCDS - jeg kan ikke udlæse den med min gamle Kina Vagcom med 409.1 ! Der står noget andet i feltet (idle stabilization) så vidt jeg husker ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Kboesen skrev:Nu siger du godt nok synkronvinkel? Er det Tandremmen du har justeret på der eller hvor dælen er vi henad her Kim? :P
Ja - du løsner tre skruer på knasthjulet og drejer det i forhold til knasten ;) det varer ikke mange minutter :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har netop været inde på felt 4, fordi økonomien på sønnens A2 er sådan, at jeg vil have data på plads inden tandremsskift. Den har 270 kkm på klokken og kører omkring 2,8 l/100 km ved bl. landevejskørsel og ca. 3,2 når der inkluderes store strækninger af hurtig motorvej.
Det viser sig, at synkronvinklen står lige på 0.
Nu bliver jeg nysgerrig: Hvad mener de forskellige autoriteter, synkronvinklen skal være for at optimere økonomien :?:
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af VAGtech.dk »

Så tæt på 0,0 som muligt...

jeg havde en kunde der kom for noget tid siden med en synkron vinkel på 3 mener jeg det var, den justerede vi ned på 0 og det gav et par km literen.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Qaxius »

OT.

Er det samme måleblokke til en Seat Leon 2006 2,0 TFSI synkronvinkel?

Jeg er igang med en lille liste over ting som jeg skal tjekke op på med VCDS, ingen jeg splitter min bil ad og skifter tandrem, o-ringe i hydraulikstation og renser turbo.
Så måler jeg lige min vens Seat en dag jeg har tid, for sportens/nygerrighedens skyld.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det mener jeg det er :)
Besvar