Lækker hydraulikolie

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Lækker hydraulikolie

Indlæg af Kragelund »

Hej lupologer - min Lupo er begyndt at lække olie, fra en lille orange gummidut bag venstre forhjul. Hvad er det for en boks gummidutten stikker ud fra, og hvordan skal det se ud, når det er tæt? Er der tabt en skrue?
ImageUploadedByTapatalk1374587895.877974.jpg
ImageUploadedByTapatalk1374587895.877974.jpg (151.26 KiB) Vist 6523 gange
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af batmann67 »

Er det hydraulik olie der lækker?
Hvor meget olie lækker dit hydraulik system?

Det er din koblingscylinder du ser...

koblingscylinder
P1130032.JPG
P1130032.JPG (60.16 KiB) Vist 6518 gange
Hydraulikolien har det med at løbe ned ad, og samle sig på nederst punkt.
Så du kan sagte have en utæthed et andet sted højere op end koblingscylinderen.

Hydraulikstation
hydraulikstation-01.jpg
hydraulikstation-01.jpg (100.94 KiB) Vist 6518 gange
Oppe under hydraulikstadtion sidder der 3 lynkoblinger, 2 går ned til gangstelleren og en til koblingscylinderen.
Glem det markeret røde felt, jeg havde ikke lige andre billeder ved hånden

Så det vil være en god ide at få renset det hele af og forsøge at finde ud af hvor olien kommer fra.
Men i hydrauliksystemet er det ofte de små O-ringe der bliver utæt.
Pris pr. stk. ca. 10 kr, der er total 5 stk.
Køb lidt ekstra, da de bør skiftes hver gang systemet har været adskilt.

Der er O-ring på trykkuglen, den stor kugle på hydraulikstationen.

Sidst ting der bliver utæt i hydrauliksystem er en pakdåsen i gangstelleren, men det er straks mere kompliceret at skifte den, men det tvivler jeg på i dit tilfælde.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Kragelund »

Hej Stig Allan., tak for dit svar.
Der drypper olie ud af gummidutten, lidt hele tiden.
Hvad er gummiduttens funktion, kan jeg blænde den af, eller skal der en helt ny kobling til?

Vil skifte de o-ringe du beskriver, hydraulikken har i noget tid tabt lidt olie, vel omkring 1 liter pr halvår/30.000km.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af batmann67 »

Kan ikke svarer på hvad den orange "ventil" er til.

Kan du starte din bil med gearvælgeren i STOP?
Hvis ikke, så tyder det på at potiometeret i koblingscylinderen er ved at være slidt op.
Kan ikke skiftes, så der skal en ny koblingscylinder til.

Prøv at rense området omkring den orange "ventil".
Før kan du ikke være 100% sikker på hvor hydraulik olien kommer fra.

Jeg havde et par dråber til at hænge på bunden af min gangsteller, det kom oppe fra en af O-ringene som man kobler på hydraulikstation, så olien løber langt...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Den der orange gummidut er et dræn for det olie der trods alt finder (og skal finde) vej rundt om pakningen i koblingsaktuatoren.

Hvis der ikke er gjort noget aktivt for det, gætter jeg på aktuatoren er delvist fyldt med fremmedlegemer og vand. En gennemskylning af aktautoren kan måske redde den. Alternativt er det ny aktuator til 2200kr. + montering.

Der skal ikke ny kobling til, baseret på det der er skrevet... ;)



/Claus
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Kragelund »

Tak for de mange gode input.

Der kommer olie ud af gummiventilen, nok til at forbro og forreste del af undervognen er fugtig/drypper. Hvis jeg skal rense denne aktuator, skal jeg så afmontere den, skylle den igennem med petroleum/tynd olie og dernæst blæse ren, eller skal den skilles ad?

Der virker ret trængt i området hvor den sidder, jeg måtte ind ved forhjulet for at tage et billede. Er det lettest atvafmontere den samme vej?

Hvis jeg skal skifte den, kan jeg se at en brugt koster omkring kr 500,-. Er der forskel på, hvilken årgang bilen er fra, eller er det den samme aktuator i alle årene?

Der kommer ikke olie ud længere oppe.
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Kragelund »

Glemte at skrive, at jeg sagtens kan køre i bilen, når blot der toppes op med lidt hydraulikolie i ny og næ, når den nægter at skifte ned i gear.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Lækker hydraulikolie

Indlæg af batmann67 »

Læs denne tråd, så er du meget klogere mht. hydraulik system og dit problem.
viewtopic.php?f=22&t=30&p=118&hilit=try ... eller#p118

/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Kim B Olesen »

Kragelund skrev:Glemte at skrive, at jeg sagtens kan køre i bilen, når blot der toppes op med lidt hydraulikolie i ny og næ, når den nægter at skifte ned i gear.
Det kan godt være hårdt ved din hydraulikstation at den kører tør, det er før set at de ikke kunne holde til :( og så blev det det lige pludselig nogle rigtigt dårligt sparede penge ikke at skifte koblingscylinderen i tide ;)
Jeg har en brugt du kan købe :D
Jeg tror ikke jeg ville skylle den igennem med andet end det hydraulikolie der er beregnet til den, i skal bruge en 4 mm unbraco nøgle og så sidder skruen lige oven på koblingscylinderen under nogle kabler, læs lidt i FAQ'en der finder du den med både bileder og beskrivelse på udluftning ;)
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af farzad »

Hejsa. Fandt du ud af hvorfor det dryppede fra den orange ventil? Min drypper rigtig meget præcist fra samme sted. Alt andet over er tørt.. Så det er kun fra den ventil. Har nu framonteret ventilen, men hvad skulle forårsage at der komme olie fra den ventil? Så jeg evt. kan gøre noget ved den. Den skifter gear helt perfekt, og starter i Stop uden problemer :) Hurtige svar vil være rigtig fedt
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Qaxius »

Jeg har tidligere haft lavet en miniguide, til at demontere, adskille og rende koblingsaktuatoren.
Men det er endnu ikke kommet i FAQ.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af farzad »

Uha, har kigget rundt, men fundet intet :( har dog endelig fået den åbent, og kan se at det drypper igennem pakningen på selve cylinderen indvendig. Hvor kan disse pakninger skaffes? Nogen der ved noget? Og du må meget gerne linke til din guide 8-)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Qaxius »

Hvis du allerede har fået den demonteret fra gearkassen og adskilt den, så har du ikke noget at bruge guiden til.
De pakninger, som sidder inde i koblingsaktuatoren, dem tror jeg ikke at du kan få fat i.
Spørgsmålet er nok også om der ikke har været for meget snavs i hydraulikvæsken, som derfor har slidt cylindervæggen.

Hvor gammel er koblingsaktuatoren?
Hvis den er på alder med bilen, eller hvis du ikke kender dens alder, så smid den ud og køb en sprit ny.
Så er du også sten sikker på at du ikke får problemer med den, resten af bilens levetid.
Hvis du ikke har adskilt din hydraulikstation og renset den endnu, så se at få det gjort.
Der er et lille filter i væskebeholderen. Det kan ikke tages ud, så det kan kun renses ved at ryste beholderen, eller ved at suge det ud.
Hvis du har tid og overskudet til det, så gør det samme med din gangsteller.
Så ender du med en bil der skifter gear perfekt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lækker hydraulikolie

Indlæg af Qaxius »

Jeg kan ikke finde den miniguide.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar