3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

Hej,...

Nogen der kan fortælle hvorfor Audi A2 (eller Lupo) ikke kobler 100% ud når den er bremset helt ned til 0/kmt. ?

Alle målinger i vcds er fine krybepunkt mv. 100% ok, ingen fejlkoder, hydraulik er udluftet, bilen starter med det samme, ingen probs overhovedet.

Det er ligegyldigt hvor jeg justerer koblingen til 1,78 - 2,00

Men der slæber på koblingen og går ikke ud i ECO.

Er det koblingen eller noget mekanisk, en sensor eller koblingsføler, eller kan det justeres?

Håber i kan hjælpe!

Venligst Tom
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af KMDTHY »

Der sidder en føler det måler på hvor hårdt du trykker på bremsen, hvis der er en slange der er hoppet af eller blevet mør, så vil den aldrig koble ud, da den ikke tror du trykker hårdt nok på bremsen.....

Kan dog ikke lige husko hvor den er placeret, men mon ikke det umiddelbart er i nærheden af bremseforstærkeren :-)

Måske de andre herinde kan hjælpe med det :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

Tak!,...faktisk lidt det jeg selv havde lidt i tankerne,...jeg har lige testet bremsekontakten eller føleren når jeg træder på pedalen, Vcds viser fint trykket,
så jeg ved stadig ikke hvor jeg lige skal lede efter eventuelle fejl? kan du udelukke at det er koblingen det er galt med?
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

tw8600 skrev:Tak!,...faktisk lidt det jeg selv havde lidt i tankerne,...jeg har lige testet bremsekontakten eller føleren når jeg træder på pedalen, Vcds viser fint trykket,
så jeg ved stadig ikke hvor jeg lige skal lede efter eventuelle fejl? kan du udelukke at det er koblingen det er galt med?
og HVORDAN!,...er du lige nået op på 2,8???,...cool!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af KMDTHY »

Hvor er det du måler ??

de 2.8 er målt over på en tur fra Lemvig-KBH tur-retur.... og udregnet ved at tage kilometer og påfyldt diesel. Det skal siges der skal køres varsom, meget varsomt.... og ind bag nogle lastbiler til tider :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

KMDTHY skrev:Hvor er det du måler ??

de 2.8 er målt over på en tur fra Lemvig-KBH tur-retur.... og udregnet ved at tage kilometer og påfyldt diesel. Det skal siges der skal køres varsom, meget varsomt.... og ind bag nogle lastbiler til tider :-)

Ja ok,..har også prøvet at ligge et godt stykke tid bag en lastbil og køre 1/100,..det går faktisk meget nemt,..meeen min tålmodighed rækker ikke længe :)

Jeg målte på tryksensoren i vcds,..og det følger fint op og ned i tryk,...det skal siges at jeg stadig er ny i vcds,..men har brugt rimelig meget tid, så jeg har ok styr på det.

har du en idé?

et andet spørgsmål jeg godt kunne tænke mig svar på,..nu når man har eks. G85,..hvad kan man bruge det til,..ud over henvisningen?
og hvor søger du mere svar på eventuelle fejlkoder? er des rostech, wiki, mv.eller har du et godt tip?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af VAGtech.dk »

Tror ikke i snakker om samme tryksensor ??

Det lyder som om du har "kigget" på den i hydraulikstationen, som styrer hvornår pumpen starter og stopper.

KMDTHY snakker om den lille tryk kontakt der sidder i venstre side (set når man står foran og kigger ind mod motoren) på bremserøret til højre forbremse.

Det er den der sørger for bilen kobler ud, når du træder bremsen helt ibund og ikke er i krybeposition.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af ph. »

VAGtech.dk skrev:Tror ikke i snakker om samme tryksensor ??

Det lyder som om du har "kigget" på den i hydraulikstationen, som styrer hvornår pumpen starter og stopper.

KMDTHY snakker om den lille tryk kontakt der sidder i venstre side (set når man står foran og kigger ind mod motoren) på bremserøret til højre forbremse.

Det er den der sørger for bilen kobler ud, når du træder bremsen helt ibund og ikke er i krybeposition.
Whouw den sgu jeg da lige læse 3.gange før den gav mening ;)
men ja den føler sidder som VAG... skriver.
op mod pladen ind mod kabinen og næsten helt ude til "venstre"
der burde sidde et stikben med en ledning tilsluttet ...kunne godt lyde som om det er den der er knækket/faldet/taget af

Hvis det er ok så ja et def. horn (det stykke jern som udrykkerlejet kører på) kunne måske godt give samme symtomer men ved ikke om den så burde lægge noget fejlkode
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

ph. skrev:
VAGtech.dk skrev:Tror ikke i snakker om samme tryksensor ??

Det lyder som om du har "kigget" på den i hydraulikstationen, som styrer hvornår pumpen starter og stopper.

KMDTHY snakker om den lille tryk kontakt der sidder i venstre side (set når man står foran og kigger ind mod motoren) på bremserøret til højre forbremse.

Det er den der sørger for bilen kobler ud, når du træder bremsen helt ibund og ikke er i krybeposition.
Whouw den sgu jeg da lige læse 3.gange før den gav mening ;)
men ja den føler sidder som VAG... skriver.
op mod pladen ind mod kabinen og næsten helt ude til "venstre"
der burde sidde et stikben med en ledning tilsluttet ...kunne godt lyde som om det er den der er knækket/faldet/taget af

Hvis det er ok så ja et def. horn (det stykke jern som udrykkerlejet kører på) kunne måske godt give samme symtomer men ved ikke om den så burde lægge noget fejlkode

8-) ja,...man kan godt miste tråden når der bliver skrevet meget og på forskellig vis,...har også tit tænkt "hvorfor ikke bare rykke snuden af sin bil og tage et billede" det giver tit mere mening når man skal forklare noget.

Jeg er heller ikke selv klar over om vi taler om den samme sensor, men jeg tror vi er på sporet af noget, ser lige efter den "trykknap",...feks. her kunne det være fedt med et billede, eller et navn så man kunne slå det op 8-)

tusinde tak so far!
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af VAGtech.dk »

ph. skrev:
VAGtech.dk skrev:Tror ikke i snakker om samme tryksensor ??

Det lyder som om du har "kigget" på den i hydraulikstationen, som styrer hvornår pumpen starter og stopper.

KMDTHY snakker om den lille tryk kontakt der sidder i venstre side (set når man står foran og kigger ind mod motoren) på bremserøret til højre forbremse.

Det er den der sørger for bilen kobler ud, når du træder bremsen helt ibund og ikke er i krybeposition.
Whouw den sgu jeg da lige læse 3.gange før den gav mening ;)
men ja den føler sidder som VAG... skriver.
op mod pladen ind mod kabinen og næsten helt ude til "venstre"
der burde sidde et stikben med en ledning tilsluttet ...kunne godt lyde som om det er den der er knækket/faldet/taget af

Hvis det er ok så ja et def. horn (det stykke jern som udrykkerlejet kører på) kunne måske godt give samme symtomer men ved ikke om den så burde lægge noget fejlkode

Hov hov hov :)!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af 3liter.dk »

Rolig nu.... :)

trykføleren du kan aflæse tryk på er den der sidder indbygget i ABS/ESP styreenheden. jeg tror ikke det er trykfølere på hydraulik stationen du har kigget på men derimod på den variable tryk føler der sidder indbygget i ABS blokken.(der sidder faktisk 2)

tryk føleren du skal lede efter sidder oven på ABS styreenheden. (det er en ON/OFF)

der er nok ir i stikket ja hvis ikke bare den er helt død. stikket er gult på 04-05 modeller ellers er det sort. det kan både vende op og ned alt efter hvilken tysker der har skruet den sammen... :)
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

VAGtech.dk skrev:
ph. skrev:
VAGtech.dk skrev:Tror ikke i snakker om samme tryksensor ??

Det lyder som om du har "kigget" på den i hydraulikstationen, som styrer hvornår pumpen starter og stopper.

KMDTHY snakker om den lille tryk kontakt der sidder i venstre side (set når man står foran og kigger ind mod motoren) på bremserøret til højre forbremse.

Det er den der sørger for bilen kobler ud, når du træder bremsen helt ibund og ikke er i krybeposition.
Whouw den sgu jeg da lige læse 3.gange før den gav mening ;)
men ja den føler sidder som VAG... skriver.
op mod pladen ind mod kabinen og næsten helt ude til "venstre"
der burde sidde et stikben med en ledning tilsluttet ...kunne godt lyde som om det er den der er knækket/faldet/taget af

Hvis det er ok så ja et def. horn (det stykke jern som udrykkerlejet kører på) kunne måske godt give samme symtomer men ved ikke om den så burde lægge noget fejlkode

Hov hov hov :)!


Det var altså venligt ment,...forventer da ikke at I skal synde jer ud og flå hjelmen af jeres biler fordi jeg søger svar ;)
, det har bare undret mig at forummet ikke er mere præget af billeder.
Så det var altså bare en tanke jeg ville give videre. :)
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

3liter.dk skrev:Rolig nu.... :)

trykføleren du kan aflæse tryk på er den der sidder indbygget i ABS/ESP styreenheden. jeg tror ikke det er trykfølere på hydraulik stationen du har kigget på men derimod på den variable tryk føler der sidder indbygget i ABS blokken.(der sidder faktisk 2)

tryk føleren du skal lede efter sidder oven på ABS styreenheden. (det er en ON/OFF)

der er nok ir i stikket ja hvis ikke bare den er helt død. stikket er gult på 04-05 modeller ellers er det sort. det kan både vende op og ned alt efter hvilken tysker der har skruet den sammen... :)
OK takker!,...kikker lige i dyret :) og fedt i gider!

Et tillægsspørgsmål:.....tager vcds nogensinde fejl vedr. aflæste km.tal? har lige opdaget en difference på den ene A2 på 50000 km. til den forkerte side! :evil:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af sussi »

tw8600 skrev:Det var altså venligt ment,...forventer da ikke at I skal synde jer ud og flå hjelmen af jeres biler fordi jeg søger svar ;)
, det har bare undret mig at forummet ikke er mere præget af billeder.
Så det var altså bare en tanke jeg ville give videre. :)
Når du nu engang finder kontakten, og skifter den ud, og dit problem dermed er løst, er du hjertelig velkommen til at tage et par billeder og lægge dem ind.
Prøv at se i "Tech-info, guider og FAQ" her er der faktisk mange billeder, men desværre meget få bidragsydere :cry:

VAG-com viste 215.000 da tælleren viste 225.000 på vores.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af ph. »

mon ikke det i bund og grund skyldes at det vist var tæt på umuligt at lægge billeder ind på det Gl. forum
tw8600
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 26. okt 2010 06:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af tw8600 »

3liter.dk skrev:Rolig nu.... :)

trykføleren du kan aflæse tryk på er den der sidder indbygget i ABS/ESP styreenheden. jeg tror ikke det er trykfølere på hydraulik stationen du har kigget på men derimod på den variable tryk føler der sidder indbygget i ABS blokken.(der sidder faktisk 2)

tryk føleren du skal lede efter sidder oven på ABS styreenheden. (det er en ON/OFF)

der er nok ir i stikket ja hvis ikke bare den er helt død. stikket er gult på 04-05 modeller ellers er det sort. det kan både vende op og ned alt efter hvilken tysker der har skruet den sammen... :)
TUSINDE TAK!,...ja til alle der gad hjælpe til!,..men 3liter løb med sejeren :)

Trykføleren er død,..har kortsluttet de 2 ledninger,..og det du´r nu! Yes!

Jeg har da lige en ny så :) ,...hvorfor er bilen lidt langsom til at tage fat i gearet man skifter til? (altså kører jeg feks. i 3. og skifter til 4., så går der lige et kvart sekund inden den kobler 100% til) men det er måske en ny gearjustering når trykføleren er skiftet?

På forhånd tak!
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af StanleyDK »

Hvordan virker det på en Audi A2 3L ?
Sidder der også sådan en føler på bremserøret eller er den placeret et helt andet sted ? For jeg kan umiddelbart ikke finde den føler/tryksensor nogen steder..
Tænkte at den måske sad indbygget i ABS pumpen ?
Min har det nemlig med at koble til ret on/off agtigt i perioder. lige fra når man holder stille og bare slipper bremsen. Så GOK trækker bilen og ikke den behagelige bløde igangsætning.. Og det er ligeledes sådan når den skifter til gearene. Dog mest mærkbart i 1, 2, 3 gear.

På forhånd Tak..
-Stanley
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af Atjuh 3L »

Stanley, lige netop DET problem er vi mange der kæmper med!

Jeg har 2 A2, og den ene skifter simpelthen som en drøm, hvorimod den anden nærmest er on/off.

Det jar dog hjulpet rigtig meget med en renovering af gangstelleren, nu er den meget tæt på at være perfekt :-)

Jeg kunne ha' en svag mistanke til motorstyringen, da begge biler ellers er uden fejlmeldinger og med "nye" gearkasser og fine gangstellere.
Skulle det være noget andet, kunne det evt. være koblingsaktuatoren, eller ventilen på hyd. stationen som aktiverer trykket til koblingsaktuatoren?

Jeg mangler som tidligere beskrevet de o-ringe der hører til ventilen i hyd. pumpen, ellers ville jeg fluks ha' skilt den ad, men der er åbenbart ingen der har info omkring disse?

Koblingsaktuatoren er jeg for "prisbevidst" til at købe, men før eller siden skal det da forsøges!

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
StanleyDK
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 20:21
Geografisk sted: Roskilde

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af StanleyDK »

Tak for reply Atjuh 3L..
Har du ikke mulighed for at prøve at bytte motorstyreboksen rundt mellem dine 2 A2'ere, for at kunne udelukke motorstyringen ?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L kobler ikke 100% ud ved nedbremsning

Indlæg af Atjuh 3L »

I teorien jo, men jeg mener den skal kodes til bilen og så begynder det at blive lidt besværligt ;-)

Det kan være Silver, Steffen eller Jesper ved mere om det?

Som nævnt har det hjulpet en del at få udskiftet de o-ringe på magnetventilerne i gangstelleren.

Er i gang med at finde de o-ringe til hydstationen, og hvis det ikke gir' noget må jeg jo finde muldvarpen frem og forsøge med en ny koblingsaktuator.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar