GL4 / GL5 gearolie

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af tbh »

Lupoen har lige fået sig en velfortjent gang ny gearolie. Ca 2,2 liter tyk brun hønsekødssuppe af ubekendt herkomst er tappet af, og 3,1 liter Bardahl XTG 75W90 GL5 olie er hældt på.
Nu skal jeg nok "ha nogen over nakken" når jeg sådan afviger fra Castrol, men jeg mener Bardahls olier er virkeligt gode.

Spørgsmålet går så på API specifikationen GL5 som jeg er lidt usikker på. For ti-tyve år siden skulle der bare GL4 i gearkassen og GL5 i differentialet på bagtøjet. Hvor GL4 oliens specifikationer levede op til kravene som syncromesh ringene stiller, og GL5 var velegnet til det høje tryk i bagtøjet.
Det virker som om der kun findes GL5 olie i handelen nu. Er der nogen her der er API specifikations nørder og kan fortælle mig om jeg står med en gearkasse med nedslidte syncromesher og perfekte lejer om et års tid :idea:

Luppen skifter edderbroderemig godt efter skiftet til Bardahl- smørblødt og glidende, uden småklank.. :D
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af tbh »

Øv - er der slet ingen gearolienørder her på gearkasseguffer vognenes hjemsted.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af Kim B Olesen »

Uden at have en hel masse viden om det - må det at den skifter rigtigt godt og sikkert væsentlig bedre end inden du skiftede olie jo betyde at den også slider væsentligt mindre på det hele indvendigt ;) Jeg tror stort set det er lige meget hvad gearolie man fylder på, bare det har nogenlunde samme viskositet og er af god kvalitet ;)
tbh
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 2. jan 2011 09:05
Geografisk sted: Lolland

Re: GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af tbh »

Ingen tvivl om at frisk olie i rette viskositet var på sin plads :shock: Overvejelsen går noget i retning af om en GL5 specifikation er uhensigtsmæssigt i forhold til syncromesh ringene, lejer og tandhjul må være rigtigt godt tilfredse :geek:
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det ved jeg godt, men pas - det ved jeg sgu ikke, men jeg tror ikke på at det kan skade hvis det smører så godt man kan mærke det på gearskiftet ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: GL4 / GL5 gearolie

Indlæg af ph. »

Hvis Vw KUN Skriver GL4 i deres anbefaling så ville jeg vælge en GL4 olie
Castrol Syntrans Transaxle 75w/90 - 1 ltr
Fuldsyntetisk longlife gearolie til forhjulstrukne bil med sammenbygget gearkasser/differentiale, hvor kravet er API GL-4/5 eller GL-4+.

Meget gode skiftegenskaber og slidbeskyttelse. Særligt velegnet til VW gearkasser.

Udviklet med gode temperatur- og synkroniseringsegenskaber til bl.a. træge gearkasser. Kan ofte løse problemer med træge gearkasser.

API GL4+
VW TL 501.50
VW G 050 000

SAE 75w/90


hvorfor??
Derfor...!
http://www.westfalia.org/community/show ... nsmissions
Following transferred from archives.

k1cajun (k1cajun@pipeline.com)

5/5/00 (6:17 PM)

Sorry for yelling . . . but elsewhere in these message boards, recommendations are made to use GL-5 gear oil instead of the VW specified GL-4 when changing transaxle fluid (standard trannies only). But this is wrong.

For manual transmissions, DO NOT use GL-5, only GL-4. There is a reason manufacturers don't use it in manual transmissions. It is a differential oil and should only be used in differentials. So the VW transmission is a transaxle - both transmission and differential? Still use GL-4.

Reason is, transmissions and transaxles have syncronizer rings and differentials do not. The syncro rings are made of brass or other alloys of soft metals. GL-5 has an additive that is fine for hardened gears but will corrode and shorten the life of syncro rings.

I put GL-5 in mine a short time ago. 800 miles later, it started dropping out of 4th gear while cruising on highways at speeds above 65mph. I checked linkage - no problem. Started looking into a tranny rebuild. Read in another website that GL5 is corrosive to tranny's. Checked out a couple of websites of gear oil manufacturers and they say so too. FYI, GL4 is also corrosive to trannies that call for GL3.

In my case, was it the reason I need a rebuild ? The rebuilder says not likely in only 800 miles. GL5 will cause a slow death. In my case, it was dieing anyway and at most, the GL5 just pushed it over the edge. But I'll never really know for sure . . ..

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=2124586
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
http://wiki.answers.com/Q/Whats_the_dif ... _gear_oils
Besvar