Hvad overser jeg (sikring 23 springer)?

Alt vedrørende teknikken på 3L
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Hvad overser jeg (sikring 23 springer)?

Indlæg af msg1979 »

Igår var der pludselig ingen trækkraft i Lupoen.
Fejludlæste og fik:
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
01282 - Intake Manifold Flap change-over Valve (N239)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

Tjekkede sikring 23 og den var sprunget.. Skiftede den og den sprang med det samme igen. Den sprænger så snart der kommer tænding på bilen, dvs uden at motor forsøges startet.
Bilen tørner derefter en 5-10 sekunder og kører derefter uden gearskifte problemer, men mangler selvfølgelig trækkraft!

Kunne i følgende tråde se at det højest sandsynlig er en løs forbindelse et sted, dvs en knækket eller kortsluttet ledning
viewtopic.php?f=13&t=1473
viewtopic.php?f=13&t=78&p=375#p375


Jeg har været de stik igennem som der ses i trådende, samt dem jeg kan få øje på. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen fejl på ledningerne nogen steder.

Så hvad overser jeg? Kan det være noget andet? Andre ting jeg skal kigge efter? Kan det være N75´eren der skal skiftes (vil den sprænge sikringen hvis den går)?

Alle ideer modtages!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af KMDTHY »

msg1979 skrev: Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen fejl på ledningerne nogen steder.
Hvordan har du konkluderet det ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

KMDTHY skrev:
msg1979 skrev: Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen fejl på ledningerne nogen steder.
Hvordan har du konkluderet det ?
Jeg har intet konkluderet? Det er jo derfor jeg spørger efter hjælp

Som jeg skriver kan jeg "umiddelbart" ikke finde afrevne ledninger eller afisolerede steder på de stik/ledninger der går til N75, LMM og stikket ved turbo ved krumtapsudluftning. Andre steder der skal tjekkes?
Jeg har tjekket det jeg kunne med øjnene, dvs stik af, beskyttelse af ligeså. Det jeg har tjekket ser fint ud.

Jeg kan sagtens gå det igennem igen, men spørgsmålet er om jeg kigger efter det rigtige, samt de rigtige steder mht ødelagte ledninger? Samt om det kan være noget andet jeg skal kigge efter?
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af arj9k »

msg1979 skrev:
KMDTHY skrev:
msg1979 skrev: Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen fejl på ledningerne nogen steder.
Hvordan har du konkluderet det ?
Jeg har intet konkluderet? Det er jo derfor jeg spørger efter hjælp

Som jeg skriver kan jeg "umiddelbart" ikke finde afrevne ledninger eller afisolerede steder på de stik/ledninger der går til N75, LMM og stikket ved turbo ved krumtapsudluftning. Andre steder der skal tjekkes?
Jeg har tjekket det jeg kunne med øjnene, dvs stik af, beskyttelse af ligeså. Det jeg har tjekket ser fint ud.

Jeg kan sagtens gå det igennem igen, men spørgsmålet er om jeg kigger efter det rigtige, samt de rigtige steder mht ødelagte ledninger? Samt om det kan være noget andet jeg skal kigge efter?
Jeg havde samme problem på min 3l og der var heller ikke nogle dårlige ledninger. Viste sig at være stopspjældet der kortsluttede. Prøv evt. At tage stikket af det og sæt tænding på. Alternativt prøv et andet spjæld.

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Det vil jeg lige prøve.. Hvor er det nu det sidder henne?

Jeg kommer først ti at tjekke op på det søndag, men gerne flere ideer..hvis nogen har nogle.

jeg tjekker selvfølgelig ledningsnettet igen..

Ved nogen om det kan være N75 ventilen der er død? vil den så sprænge sikringen?

Og takker input!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af Vyffe »

Du kan prøve at kontrollere N75 som batmann67 aka. Stig Allan beskriver her (nederst på siden):

viewtopic.php?f=13&t=3600&start=20
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Ok.. takker.. Det gør jeg i samme omgang
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Nu ryger den ud til vagtech.
Har haft alle stik af til egr, motorspjæld og motorstyring med mere, så snart tænding kommer på sprænger sikringen efter 2 sekunder. Også selvom stik er afmonteret. Så tænker det må være en kortslutning et sted i ledningerne. De steder jeg kan komme til har ingen kortslutninger, og ledninger ser fine ud.
Det kom efter en ordentlig regnskylle hvis det kan hjælpe på opklaringen..

er blank... Nogen sidste ideer inden den ryger afsted?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Alle de stik du demonterer, måler du modstand på, forstået på den måde at det er stikket på ledningsbundet der skal måles på. Ingen tænding påkrævet ved målingerne.

Når du finder de to ledninger der viser i omegnen af 0 Ohm, er du tæt på at være færdig med dén reparation.


/Claus
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Genialt!!

har nu målt på stik ved egr, n75 osv, der giver den ingen udslag på modstanden

men stikket bagtil ved krumptapudluftning siger 3,2 Ohm. Så fejlen må ligge i den ledning?
Senest rettet af msg1979 tors 30. maj 2013 16:28, rettet i alt 1 gang.
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Nu har jeg målt på samme stik på min kammerats lupo 3L.
Der giver stikket intet udslag. På min giver den som jeg skrev 3.2Ohm. Dvs tæt på de 0

Jeg har afisoleret stikket op til hvor den går sammen i en stor klump med de andre ledninger, som så går ind til ECU´en. Der er ingen brud derop til. Og der sker intet med modstanden hvis jeg banker/rokker med ledningsføringen op til ECU´en

Spørgsmålet er så om det er ECU´en der er fejl i? eller om jeg simpelthen skal afisolere det hele helt op til ECU´en og se om der skulle være nogen brud i de sidste ledningsføringsstykke op til ECU´en?


Hvad mener i? Kan det være ECU´en der er stået af? Eller er det stadig et brud jeg skal kigge efter?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af KMDTHY »

msg1979 skrev:Nu har jeg målt på samme stik på min kammerats lupo 3L.
Der giver stikket intet udslag. På min giver den som jeg skrev 3.2Ohm. Dvs tæt på de 0

Jeg har afisoleret stikket op til hvor den går sammen i en stor klump med de andre ledninger, som så går ind til ECU´en. Der er ingen brud derop til. Og der sker intet med modstanden hvis jeg banker/rokker med ledningsføringen op til ECU´en

Spørgsmålet er så om det er ECU´en der er fejl i? eller om jeg simpelthen skal afisolere det hele helt op til ECU´en og se om der skulle være nogen brud i de sidste ledningsføringsstykke op til ECU´en?


Hvad mener i? Kan det være ECU´en der er stået af? Eller er det stadig et brud jeg skal kigge efter?
Det er før set at stikben i ECU er blevet dårlige i lodningen i PCB'en
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af Kim B Olesen »

Kan du ikke bare prøve at hive stikket af til ecu'en - hvis det løser problemet kunne det jo godt være ecu, eller stik ;)
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Jo! Jeg tænker ikke de dage her..
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Den ledning du er på jagt efter, der er kortsluttet til stel har _ingen_ forbindelse til ECU'en.

Du skal demontere (afmontere stik til/afmontere komponent nr.):

* G40 krumtap hall-sensor
* V60 luftstopspjæld
* N18 Ventil til udstødningstilbageføring
* N75 Ventil til turbolader
* Luftmassemåler
* Sikring nr. 23
* Relæ 359 og 360 (elektrisk kabinevarmer), relæposition 5 og 6 på relæpladen oversikringerne (øverste række, længst til højre).

Herefter måler du modstand på stikket til krumtapudluftningsvarmelegemet (Der hvor du måler 3.2 Ohm). Jeg vil gætte at du i denne situation måler en høj modstandsværdi (kOhm).
Derefter monterer du alle de herover givne stik/komponenter, et efter et. Når modstanden falder til de 3.2Ohm har du den fejlramte komponent.

Uden garanti for noget som helst, vil jeg gætte på V60 luftstopspjældet.

Alle de liste komponenter er fælles forsynet med 12V gennem sikring nr. 23. Ledningsfarven er sort/gul på en årgang 2001.


Alternativt kan du også ohme som du gør nu, demontere stik/komponenter indtil modstanden stiger til kOhm. Den komponent/stik der får modstandsværdien til at stige er den fejlramte komponent.

Øl?



God arbejdslyst



/Claus
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Takker for input! I har fundet fejlen...


Når jeg trækker stikket med kortslutning ud af ECU boksen, så er der ingen kortslutning, så snart jeg sætter stikket tilbage i ECU´en så melder den 3.2Ohm..

Så er vi ikke enige om at det er ECU´en der er død? dvs byt til nyt?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af Kim B Olesen »

Ah jeg tror lige du skal læse Claus's indlæg lige over dit ;) han plejer sgu at vide lidt af hvert, så hvis det er rigtigt hvad han siger - er det ikke ecu'en :)
Men prøv lige at måle som Claus siger ;)
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Kim B Olesen skrev:Ah jeg tror lige du skal læse Claus's indlæg lige over dit ;) han plejer sgu at vide lidt af hvert, så hvis det er rigtigt hvad han siger - er det ikke ecu'en :)
Men prøv lige at måle som Claus siger ;)
Det gør jeg! :)
De 3.2Ohm er aflæst netop med alle stik taget ud og sikring taget ud.

Derefter har jeg målt på det pågældende stik imens det var tilkoblet ECU´en = 3.2Ohm
og når det var taget ud af ECU = ingne kortslutning

Er det så ikke ECU´en det er galt med? i og med at stikket kun er kortsluttet når det er tilsluttet ecu
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det vil sige at du har pillet alle disse stik/relæer af når du måler ?



* G40 krumtap hall-sensor
* V60 luftstopspjæld
* N18 Ventil til udstødningstilbageføring
* N75 Ventil til turbolader
* Luftmassemåler
* Sikring nr. 23
* Relæ 359 og 360 (elektrisk kabinevarmer), relæposition 5 og 6 på relæpladen oversikringerne (øverste række, længst til højre).
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad overser jeg (sikring 23 sprænger)?

Indlæg af msg1979 »

Nej

Jeg går ud og måler igen imorgen så snart jeg kan. Relæ og hall censor fik jeg ikke ud.. Da jeg tænkte at nå sikring var ude, så er kredsløbet jo åbent.. Men måler igen..

Hvor sidder den hall censor?

men jeg er med nu... Montere dem et efter et, og når udslaget kommer, så er det den komponent der lige monteret når udslag kommer, der er fejl på!!!
Jesus mand.. Jeg beklager min blankhed/blondinethed.. Hårde og stressede dage på arbejdet.. Beklager!!! Plejer ellers at være ret skarp i sådanne tråde her!

Kommer til at skylde øl.. Ved det! :)
Besvar