Sporing

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mr.L
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 21. nov 2012 20:20
Geografisk sted: Slagelse - DK

Sporing

Indlæg af Mr.L »

Hej Lupo Eksperter

I sidste uge havde jeg min Lupo 3L til sporing.

Efter justering hos Euromaster undrede jeg mig lidt over målerapporten.
Caster var næsten indenfor mål før justering, men venstre hjul ændrede sig ved justering og er væsentlig anderledes end Højre hjul.
De siger hos Euromaster, at man ikke kan justere Caster, hvilket undrer mig, når det venstre hjul ikke er det samme som før justeringen.

Er der nogen der ved om man kan justere Caster og i givetfald hvordan man gør.?
Vedhæftede filer
Sporingsdata
Sporingsdata
Sporing Lupo 3L.jpg (149.45 KiB) Vist 5631 gange
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sporing

Indlæg af Vyffe »

Jeg tvivler på at man direkte kan justere caster, MEN castervinklen ændrer sig ved drejning af hjulene. Altså forstås, at en kombination af justering af toe-in/out og camber har resulteret i den caster du har fremvist. Så et eller andet fusk har Euromaster sikkert foretaget sig, for at få de andre parametre til at være inden for data.

Caster er hældningen af styreakslen fremad (negativ) eller bagtil (positiv). En negativ caster kan
findes, når tolerancen for eksempel siger +30 minutter +/-40 minutter. Det betyder, at en caster
kan have -10 minutter og stadig være indenfor specifikationerne.
Vinklen sørger for retningsstabilitet og formindsker sidevindsfølsomhed. En stor positiv caster kræver en servostyring. Er castervinklen ikke i orden, så kan det føre til, at bilen opfører sig ustabilt ved kloakdæksler, hvide streger eller lignende på vejen.

Læs lidt her:
http://www.gripping.dk/hjul.html
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Sporing

Indlæg af manuela »

Godt svar, fed artilkel, meget lærerigt , tak for det, Vyffe.
vh Michael.
Mr.L
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 21. nov 2012 20:20
Geografisk sted: Slagelse - DK

Re: Sporing

Indlæg af Mr.L »

Tak for svaret Vyffe, det er godt beskrevet.

Jeg tror også at han kæmpede en del med at få de andre mål indenfor tolerancerne. Det tog ihvertfald en times tid.
Jeg må vist gå et andet sted hen og få den sporet, for de ved vist ikke hvad de skal gøre når det ikke står i deres computer.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sporing

Indlæg af Vyffe »

Det var så lidt :)

Der er mere læsning her, incl. en pæn dame som blikfang:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles ... 09_016.pdf

:ugeek:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Sporing

Indlæg af Qaxius »

Tak Mr. L for diagrammet med de tal som jeg har ledt længe efter.
Og tak Vyffe, for lidt aftenlæsning.

Jeg har fået lavet en gør-det-selv sporingskontrol som mildt sagt var ubrugelig.
Camperen stod indad og toe stod udad.
Kørte den så ned til kærestens ven for at få sporet den med måleresultater.
Han går så igang med campervinkelmåler ( den fra biltema ) og siger at camper står indad og toe-out.
Tåben går så igang med at ændre sporestængerne så den står rigtigt toe-in ved hjælp af sit dybt forældede Dunlop sporingsudstyr som ligner lidt de gardinstænger der er snakket om herinde tidligere, dog med to spejle og en gradmåler.
Jeg påpeger at det da er en underlig fremgang, da toe vil ændre sig, når han ændre camper.
Han vrisser lidt om hvem der er mekaniker og hvem der ikke er. ( jeg tænker ingen af os.... ).
Han fortsætter indtil jeg igen nævner det med camper og siger til ham om vi ikke bare skal stoppe, for det jeg søgte var noget mere præcist, da jeg allerede har fået lavet en fuskersporing, som nu har kostet mig en god raspning af mine fordæk.


Er det iøvrigt nogle der har en god måde til at kontrollere tårnlejer på?
Jeg tror ikke at de fejler noget. Det er bare for en sikkeheds skyld.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sporing

Indlæg af Vyffe »

Qaxius skrev: ved hjælp af sit dybt forældede Dunlop sporingsudstyr som ligner lidt de gardinstænger der er snakket om herinde tidligere, dog med to spejle og en gradmåler.
Det er i øvrigt måden at www.nsauto.dk i Horsens laver sporing på - så er I advaret derude.

Du skal have den optisk udmålt. Det andet er noget pjat og kun til grov-justering.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar