Bærearme skal være ALU ??

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
pasam
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 7. jan 2013 01:47
Geografisk sted: Grenå 8500

Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af pasam »

Hej, jeg sidder her og skal have bærearm til min 3L,

skal det være alu bærarme før syns mand kan syne bilen?

syns jeg læste på et forum??
Lupo 3L
Årgang: 2003
Km: 252.000
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Vyffe »

Ja det skal det. Jeg købte brugt bærearm ved en hugger til 300 kr sidste år før syn. Gik fint og holder stadig.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
pasam
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 7. jan 2013 01:47
Geografisk sted: Grenå 8500

Re: Sv: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af pasam »

Vyffe skrev:Ja det skal det. Jeg købte brugt bærearm ved en hugger til 300 kr sidste år før syn. Gik fint og holder stadig.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Fik bestilt hos nymann for 1000 kr stykket self i ALU

(bilen skal jeg beholde i nogen år endnu)
Lupo 3L
Årgang: 2003
Km: 252.000
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Sv: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Thore J »

Vyffe skrev:Ja det skal det.
Hvorfor det? - omend jeg ikke har kendskab til en med samme dimensioner i andet end alu..
Vyffe skrev:Jeg købte brugt bærearm ved en hugger til 300 kr sidste år før syn. Gik fint og holder stadig.
Brugte styretøjsdele :shock: - du købte forhåbentlig et sæt fra samme bil i det mindste så eller?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Sv: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Vyffe »

Mener at have læst at den ikke kan synes med stål-bærearme.

Ro på Thore, så et det vist heller ikke værre. Første højre bærearm kørte 450.000 km. Den venstre fejler stadig ikke noget. Den nye brugte har kørt ca. 100.000 km. Mon ikke bilen dør inden bærearmen gør det. Ellers kan jeg skifte den ud to gang mere og stadig have sparet penge.

Købe dem sætvis? Byt why? Det et da noget vrøvl medmindre man har for mange penge. Kom ikke og fortæl mig at det handler om sporing..

Skifter du også begge bærearme til nye hvis den ene bliver defekt? :shock:

Nå, nok galde herfra :smile:

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej - så længe det ikke er brugte bremsedele eller støddæmpere i den ene side - så går det nok ;)
Mm jeg mener faktisk også der er nogle bærearmen i stål der passer på, så kan man også skifte bærekuglen :) men ok hvis de holder 450 K så kan det vist ikke betale sig at rode med - desuden KAN der blive problem til syn hvis man ryger i en emsig synsmand ;)
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Johnni_winther »

Godaften her fra

Med hensyn til bærearms snakken. JA det "BØR" være alu bærearme.

Synsmanden er i sin ret til ikke at godkende bilen hvis denne er monteret med stål bærearme.

Det umiddelbare problem i skift til den type stålbærearm alle snakker om er at på 3L vs polo/lupo er der forskel i krængningsstabilisator forbindelsen (kødbenet) 3L monteres horizontalt i bærearmen med en bolt. Hvor polo-udgaven går igennem bærearmen.

Mvh Jo9 :-)
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Johnni_winther »

Men mit ?

Hvor er alu modellen billigst?

T-hansen / hoyer 1499,- - procenter til dem der kan få det.
Vagshop 999,-

er der andre ??
evt udland?

Mvh

Jo9
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Andreas K »

842,- for originale, kan jeg få dem til.
så det kan de fleste der kender en hos Vw vel også :)
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af doktorfrank »

De fleste udskiftninger af bærearme er vist forårsaget af, at bærekuglen dør. Og det gør den tit, fordi gummimanchetten er mør "allerede" efter 8-10 år. Min erfaring er, at hvis man ved service ser begyndende revnedannelse, så vand kan trænge ind, er det tid at skifte gummimanchetten. Skal den endelig være helt ny, så snup en af de billigste styrekugler (ca. 7€) - gummidimsen er identisk. Eller - når man er en rigtig nærigrøv (guess who) så holder den fra sidste styrekugleskift sikkert nogle år endnu (de forekommer jo med en del større hyppighed).
Ja, og øv - nu gjorde jeg det igen: Et forsøg på at ødelægge forretningen for dygtige erhversdrivende. :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Johnni_winther
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 22:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Johnni_winther »

Ganske rigtigt som Dr.Frank skriver.
Løse gummimanchetter kan son regel købes i maskinforretninger. Sikkert billigere end 7€ for Lupo størrelse. ;-)

Mvh

Jo9
;-) VW Lupo 1,2 Tdi 3L, årg 2002. km. 636.000 sølv
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Bandit »

En ældre tråd, men faldt lige over en sammenligning mellem alu og stål bære arme.
https://3l-auto.de.tl/Querlenker.htm

Alu-armen er lidt længere og har et hul til stabilisatoren.
De er altså ikke direkte udskiftelige
Vedhæftede filer
Alu vs. stål 1.jpg
Alu vs. stål 1.jpg (764.4 KiB) Vist 1186 gange
Alu vs. stål 2.jpg
Alu vs. stål 2.jpg (14.61 KiB) Vist 1186 gange
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af KMDTHY »

Tak Bandit. Det er lidt skidt med de bærearme. Ender jo med man ikke kan få synet sin Lupo grundet mangel på dele :cry:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Bandit »

Hvis bærearme i stål kan accepteres af synsmænd generelt, bør de ( altså bærearmene) kunne modificeres til at passe.
Bærekuglen skal rykkes lidt længere ud og der skal "monteres" et gevindhul.
Men igen, det hele afhænger af synsmanden.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af doktorfrank »

Hos mit meget imødekommende synssted vil man ikke se uoriginale bærearme, der er forandrede/svejst eller på anden måde bearbejdede som tilpasning til 3L. Punktum.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Bandit »

doktorfrank skrev: lør 16. dec 2023 11:30 Hos mit meget imødekommende synssted vil man ikke se uoriginale bærearme, der er forandrede/svejst eller på anden måde bearbejdede som tilpasning til 3L. Punktum.
Så ingen modifikationer af selve bærearmen, check :)
Spørgsmålet er om de kan acceptere et beslag, fastgjort til de 3 bolte til bærekuglen?
Hvis ja burde det være forholdsvis simpelt at lave et stykke plade i korrekt form, med et "påmonteret gevind hul', som kunne monteres på eksisterende bolte.

Da jeg monterede gevind undervogn skulle hullerne i bunden af dæmpere modificeres for at få den rette camper. Jeg vil faktisk tro at dæmpere ville passe direkte på stål bærearme uden modifikationer og camperen vil kunne sætte korrekt.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af doktorfrank »

Det er godt tænkt, MEEN ændring af sporvidde og cambervinkel er vel trods alt bekymrende? Måske viser trækslerne sig at være for lange dvs gå i bund i klokkerne ved maksimalt opslag af hjulet.
Jeg tager den med mit synssted om nogle få dage 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bærearme skal være ALU ??

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - hvis det er så meget forskel på længden af bærearmene som det ser ud til på billedet, kommer trækakslerne i klemme eller også skal den spores så camper står helt ad helvede til 🤪🙈
Har døjet med min svogers engang fordi trækakslen kom lidt i klemme i venstre side under sving, dette var helt standard både støddæmpere og bærearme, så der er ikke meget at gære med 😬
Besvar