Tandempumpe på Lupo 3L

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af arj9k »

På vagcars er tandempumperne blevet beskrevet som en svaghed på alle tdi pd motorer: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=72604

Er det også et udpræget problem på lupo 3l?
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af Silver »

Nej.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af Vyffe »

Jeg har læst samtlige indlæg under "Teknik" og mindes ikke at have stødt på sådanne problemer :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af arj9k »

Jeg har heller ikke kunne finde noget konkret omkring emnet i teknik. Et det dog ikke samme pumpe der sidder på lupo 3l som på nogle af vw's 4 cyl. Dieselmotorer?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af sussi »

Der er skrevet 25.000 indlæg her i klubben, og der er kun én der har skiftet tandempumpe på mistanke om fejl IIRC.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af ph. »

sussi skrev:Der er skrevet 25.000 indlæg her i klubben, og der er kun én der har skiftet tandempumpe på mistanke om fejl IIRC.
M.v.h. Sussi
på vagcars er det fordi de blander olie i diesel'n!
Nej det er ikke et kendt problem på L3l
der er nogle stykker der er skiftet pga de ikke længere pumpede diesel effektivt nok
men det er jo ikke sammenlignelige problemer
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af VAGtech.dk »

De bliver også utætte for olie, det er de samme pumper der bruges på 8 ventilet tdi motorer..

Men jeg synes heller ikke problemet er så udbredt på lupo 3l som diverse 1.9 og 2.0 tdi motorer..

Men vi jar skiftet nogle stykker..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af KMDTHY »

VAGtech.dk skrev:De bliver også utætte for olie, det er de samme pumper der bruges på 8 ventilet tdi motorer..

Men jeg synes heller ikke problemet er så udbredt på lupo 3l som diverse 1.9 og 2.0 tdi motorer..

Men vi jar skiftet nogle stykker..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Spændene, skal da lige prøve at hælde diesel ud af filteret næste gang.

Tak for info.

Måske pumpen bare ikke er nær på belastet på de små motorer her ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad det har at sige, men så vidt jeg ved sidder der på alle andre VW'er end Lupo 3L en fødepumpe i tanken, der laver fortryk til pumpen, men skulle det ikke slide mindre på tandem pumpen :?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af VAGtech.dk »

KMDTHY skrev:
VAGtech.dk skrev:De bliver også utætte for olie, det er de samme pumper der bruges på 8 ventilet tdi motorer..

Men jeg synes heller ikke problemet er så udbredt på lupo 3l som diverse 1.9 og 2.0 tdi motorer..

Men vi jar skiftet nogle stykker..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Spændene, skal da lige prøve at hælde diesel ud af filteret næste gang.

Tak for info.

Måske pumpen bare ikke er nær på belastet på de små motorer her ?
Det kan du ikke se sådan.. Skift dieselfilter, og kør 2000 km og så løft returventilen op og se om det er sort..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af arj9k »

Men et dieselfilter bliver jo relativt hurtigt "beskidt", da det jo som det også fremgår af navnet, skal filtrere urenheder fra dieselolien. Havde diesel indsatsfilteret ude af en 1,9 tdi bls octavia 1z og det var filteret mørkebrunt efter 5000 km, men det var ingen oliefilm på filteret. Den kører endda med samme tandempumpe som en lupo 3l. Det er bare rart at vide fra en lupo 3l fagmand, at der ikke er et problem på lupo 3l.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af Søren »

Kommer det ik an på hva diesel du køre på? syns flere siger at køre du på diesel fra de billige selvskaber, så er der flere urenheder i det
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
ruma01
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 12. okt 2012 14:19
Geografisk sted: næstved

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af ruma01 »

Hej Søren og andre interesseret.

Nu køre jeg tankvogn for skanol, og jeg ved at alt det diesel/benzin der bliver leveret på alle tankstationer på sj og ørene bliver leveret og lavet på statoils raf. fra kalundborg og fra olielager i hedehusene, statoil,jet, 1-2-3 og metro er ovenikøbet statoils "egen" brændstof, for de andre selvskaber (ok-shell-q8-f24-uno-x osv) er den ENESTE forskel additiverne de putter i..

DET der så kan være forskel på er hvor rene selvskabernes tanke i jorden er, vand/slam, men kvaliteten af brændstof i dk/eu er meget høj

rune

har forresten sendt dig en pm søren
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvis det et kul sort som motor olie så er det problemer..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af arj9k »

ruma01 skrev:Hej Søren og andre interesseret.

Nu køre jeg tankvogn for skanol, og jeg ved at alt det diesel/benzin der bliver leveret på alle tankstationer på sj og ørene bliver leveret og lavet på statoils raf. fra kalundborg og fra olielager i hedehusene, statoil,jet, 1-2-3 og metro er ovenikøbet statoils "egen" brændstof, for de andre selvskaber (ok-shell-q8-f24-uno-x osv) er den ENESTE forskel additiverne de putter i..

DET der så kan være forskel på er hvor rene selvskabernes tanke i jorden er, vand/slam, men kvaliteten af brændstof i dk/eu er meget høj

rune

har forresten sendt dig en pm søren
Brændstof kvaliteten er ifølge flere eksperter på diverse fora bedre i Tyskland end i Danmark, hvilket også er en grundene til at stort set alle dieselbiler i Danmark får problemer med sod før eller siden. Desuden bruger tyskerne mtbe i benzinen, hvilket man kun kan få på ganske få udvalgte tankstationer i Danmark. Mener jeg læste at vi i Danmark undgå eller finder alternativet til forskellige additiver i vores brændstof, for bl.a at beskytte vores grundvand.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er et problem på alle tdiere..

Men det lader ikke til at være så slemt på lupo motoren, som på de større..


Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
MSN
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 16. feb 2012 09:28
Geografisk sted: Frøbjerg

Re: Tandempumpe på Lupo 3L

Indlæg af MSN »

Ved godt tråden er gammel.

Jeg vil bare informere om, hvad jeg har gjort ved min tandempumpe/vakuumpumpe som lækkede lidt diesel omkring det forreste dæksel.

Efter lidt søgning på nettet fandt jeg ud af, at andre havde tætnet det med varmebestandig siliconepakning.

Det gjorde jeg også ved min for et par måneder siden, og det har virket fint, så det kan anbefales.

For dem der har mod på at renovere hele pumpen, fandt jeg følgende reparationssæt: http://www.meat-doria.com/product_meat/91147
Sort Lupo 3L fra 2002, 330.000 km (aug. 16)
Besvar