Den tager ikke (altid) gassen
Den tager ikke (altid) gassen
Følgende sker bare ind imellem: Den går udmærket op til en 80-90 stykker, men derover sker der stort set ingenting. På flad vej kan den slæbe sig lidt op over 100. Op ad bakke skifter den ned i tredje for bare at holde de 80.
Det hjælper kun at standse, tage nøglen ud og starte igen.
Fejlen dukkede op et par gange sidste år, men nu ligner det 50% af starterne.
Ideer?
Det hjælper kun at standse, tage nøglen ud og starte igen.
Fejlen dukkede op et par gange sidste år, men nu ligner det 50% af starterne.
Ideer?
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Søg på N75 eller MAP sensor. Det lyder som et meget kendt, og MEGET velbeskrevet problem.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Det kan også "bare" være armen til turboen der hænger... det kan afhjælpes ved at motionere den lidt (med fast hånd, men uden at bruge vold)..
At det ikke er konstant, kunne netop pege i retning at turboen hænger..
At det ikke er konstant, kunne netop pege i retning at turboen hænger..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Kan også være knækket ledninger til MAP..... som regel lige ved stikket nede ved sensoren på trykrøret....
En fejludlæsning vil ikke være dumt
En fejludlæsning vil ikke være dumt
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Øhh, det er et velbeskrevet problem det med den manglende gas, men/hvis det er et mekanisk problem med turboen, kunne det være en smule spændende at vide hvordan det mekaniske problem så forsvinder ved stop/start?Thore J skrev:Det kan også "bare" være armen til turboen der hænger... det kan afhjælpes ved at motionere den lidt (med fast hånd, men uden at bruge vold)..
At det ikke er konstant, kunne netop pege i retning at turboen hænger..
Men ja, jeg erkender det lugter af turbo, men som følge af en fejl at "styringen" af den.
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Jamen, det kan jeg da godt forstå.. du rører ved noget, som en del uddannede og erfarne mekanikere desværre heller ikke altid magter - nemlig systemforståelse.. (og det har jeg efterhånden en hel del erfaringer med - senest var det min venindes Smart, som jeg fik ud af kløerne på en klamphugger på Sjælland, der giver den som "Smart-specialist", og ja jeg har også oplevet det på egen bil ved en af "lupo-specialsterne")383CI skrev: Øhh, det er et velbeskrevet problem det med den manglende gas, men/hvis det er et mekanisk problem med turboen, kunne det være en smule spændende at vide hvordan det mekaniske problem så forsvinder ved stop/start?
Men ja, jeg erkender det lugter af turbo, men som følge af en fejl at "styringen" af den.
Jeps, det er styringen af turboen der fejler, men husk nu, at det i sidste ende er en mekanisk bevægelse i enden af et system der styrer turbotrykket! N75-ventilen aktiverer vha. vacuum, den arm, som styrer geometrien på turboen.
Dvs. at fejlen kan være en(eller flere) af følgende ting.. N75-ventil er defekt, den elektriske forbindelse til N-75-ventilen fejler, slangen fra N-ventilen til aktuatoren kan være utæt, aktuatoren kan være defekt (dog sjældent), og armen på turboen kan have manglende bevægelighed ... ALLE disse fejl vil give samme symptom (nogle dog muligvis flere), de vil få bilen til at gå i nødprogram ... Det særlige interessante ved disse fejl er 4 af dem ofte ikke giver en fejl, der kan udlæses..
Det forsvinder ved stop og start pga. at bilen går i nødprogram, fordi turboen som sagt laver for højt tryk (mener at det ved præcis 2300 omdr/min den går nødprogram) som følge af den manglende bevægelse i armen, der styrer de bladene i turboen, pga. en eller flere af de 5 nævnte årsager.
Til info, det er en VGT (Variabel Geometri Turbo) og har ikke en wastegate som mange fejlagtigt tror..
og MAP-sensoren er som sagt også værd at kontrollere, da den giver info til bilen om hvor meget luft den får ind, og hvis værdierne i det samlede regnestykke ikke passer, så går bilen også i nødprogram..
Håber at det var svar nok
Senest rettet af Thore J tors 24. jan 2013 09:24, rettet i alt 3 gange.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Tak for en udførlig og lærerig forklaring
M.v.h. Sussi
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Man sku næsten tro at Thore er uddannet 3L mekaniker . Nøj du ved meget om de forskellige ting og sensore på vore kære lille bil
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Den tager ikke (altid) gassen
kender godt ham smart tumpen... been there done that. systemforståelse er et godt ord. Og ja det er fantastisk godt beskrevet, hele problemstillingen bag fejl som ikke umiddelbart blir logget i styreboksen så er det at den oldschool mekanikker skal på banen. :0) :0)
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Det er netop det jeg ikke er, netop derfor er mit sind ikke forstyrret af en ubændig til blind fejludlæsning og trangen til at skifte alt fra en ende afSøren skrev:Man sku næsten tro at Thore er uddannet 3L mekaniker
Jeps ... Det faktum at den komponent som fejlloggen knytter sig til ikke nødvendigvis er der fejlen findes, er tilsyneladende helt ubegribeligt for nogle "mekanikere" (eller komponentudskiftere som min saglig fader kaldte den slags )opelhaj skrev:... hele problemstillingen bag fejl som ikke umiddelbart blir logget i styreboksen så er det at den oldschool mekanikker skal på banen. :0) :0)
F.eks. melder biler med almindelige turboer (med wastegate) ofte fejl på EGR'en , når der er fejl på enten, turbo, MAP-sensor, N-75 (og/eller dennes forbindelser) eller problemer med indsugningsmanifolden..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Det er jo netop derfor VAG skifter bl.a. gangstellere, selv om de ikke fejler noget, jeg har altid bare kaldt dem reservedelsudskiftere og ikke mekanikereThore J skrev:Det er netop det jeg ikke er, netop derfor er mit sind ikke forstyrret af en ubændig til blind fejludlæsning og trangen til at skifte alt fra en ende af
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Hejsa,
Det er LMM'en der varetager målingen af 'hvor meget luft den får ind'
/Claus
MAP = Manifold Air Pressure. Den sensor måler trykket i indsugningskanalen. Signalet fra denne sensor er den væsentligste reguleringsparameter til turboladergeometrien.Thore J skrev:...og MAP-sensoren er som sagt også værd at kontrollere, da den giver info til bilen om hvor meget luft den får ind, og hvis værdierne i det samlede regnestykke ikke passer, så går bilen også i nødprogram..
Det er LMM'en der varetager målingen af 'hvor meget luft den får ind'
/Claus
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Jeg skriver giver info til .. men enig..
LMM .. måler masse og flowrate.. så sammen med MAP-sensoren fodrer den bilens computeren med data ..dvs.. Masse (LMM) x Tryk (MAP) = reel luftmænge (hvor mange Mol atmosfærisk luft) bilen får
LMM .. måler masse og flowrate.. så sammen med MAP-sensoren fodrer den bilens computeren med data ..dvs.. Masse (LMM) x Tryk (MAP) = reel luftmænge (hvor mange Mol atmosfærisk luft) bilen får
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Sikken masse fine svar. Løvebarnet er åbenbart psykisk - som en computer - for fejlen forsvandt, da jeg havde spurgt til den. Lige til i går. Min svoger dukkede så tilfældigvis op i dag med en !"Mobilscan": Fejlkode-og-alt-muligt-andet-udlæser til en Android-debiltelefon. Smart.
Lupoen havde NUL fejlkoder gemt.
Lupoen havde NUL fejlkoder gemt.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Prøv med VCDS.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Så var den på værksted, og der blev fundet en revnet slange til turboen samt en træg arm. Derefter virkede den fint, indtil jeg skulle til Jylland. To gange på vejen gik den i udu, og fungerede igen efter stop på næste rasteplads. Sidder nu i Brønderslev. Er der være nogen her i nærheden, der (i dag eller i morgen) kan udpege N75 og MAP så jeg kan prøve at massere ledningerne inden jeg skal retur til Hundested,, vil jeg være yderst taknemlig.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Hvad gjorde mekanikeren ved den træge arm, for det tyder på det er problembarnet...
Her ses den famøse arm...
http://www.youtube.com/watch?v=0t8czCt_70c
/Stig Allan
Her ses den famøse arm...
http://www.youtube.com/watch?v=0t8czCt_70c
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Den tager ikke (altid) gassen
Tak for videolinket, jeg vil gå ud at finde stedet og så se på vej sydover. Det passer bare ikke med min logik, at et sådan et problem i et stangtræk kan sætte ind, når jeg kører ud af en jævn motorvej med fartpilot. Min hjerne vil have, at sådant driller, når jeg f.eks. giver gas.