Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
Hej Lupoentusiaster
Jeg er ved at samle sammen til at renovere undervognen på min 3L der har kørt 335.000 km.
Jeg er brændt varm på Monroe ReFlex Gas støddæmpere, da de er både billigere og bedre end de originale.
Bagest passer: E1236
Problem: Forrest passer E4291 IKKE til 3L men til alle andre Lupo; fra 1,0 og frem.
Hvad er forskellen på forreste støddæmpere til almindelig og Lupo og 3L?
- er det udelukkende vægtforskel?
- er der forskel på bolthullernes placering?
- er der forskel på fjederdiameter 3L /ikke 3L?
- andre designmæssige forskelle?
Vil jeg kunne bruge dem?
Jeg er ved at samle sammen til at renovere undervognen på min 3L der har kørt 335.000 km.
Jeg er brændt varm på Monroe ReFlex Gas støddæmpere, da de er både billigere og bedre end de originale.
Bagest passer: E1236
Problem: Forrest passer E4291 IKKE til 3L men til alle andre Lupo; fra 1,0 og frem.
Hvad er forskellen på forreste støddæmpere til almindelig og Lupo og 3L?
- er det udelukkende vægtforskel?
- er der forskel på bolthullernes placering?
- er der forskel på fjederdiameter 3L /ikke 3L?
- andre designmæssige forskelle?
Vil jeg kunne bruge dem?
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
Du kan nok bruge dem, tror mere det er godkendelser der er problemet.... så derfor bliver forhandleren nødt til at skrive det.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
kan godt være jeg husker galt men er en 3l ik lavere end de andre?
-
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
- Geografisk sted: Svendborg
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Hmm... det var så lige der, at jeg ville tænke mig godt om..MichaelSmed skrev:..... så noget med akseltryk osv. ...
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Her vil jeg gerne sætte en Vejgaard-dollah på, at en frisk dæmper fra f.eks. en benzin Lupo er _væsentlig_ bedre end en slidt 3L dæmper, som har gået 335kkm!Thore J skrev:Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Til trådstarter: Som de andre skriver, så kan man uden problemer montere gevindundervogne, som er beregnet til benzin Lupoer på en 3L. Dermed skulle det ikke være noget problem fysisk, at skrue en dæmper på fra en benziner eller 1,4 TDI/SDI på en 3L, men dæmperen er designet til en anden kørehøjde samt akseltryk.
-
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
- Geografisk sted: Svendborg
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Ja, ændret til det bedre. Min Lupo blev så meget bedre rent køredynamisk ved at smide en ny gevindundervogn på, endda en af de billige fra en benziner, i stedet for den der har siddet på siden den blev født. Rent komfort mæssigt er sådan en standart undervogn jo snotblød, og flyder mere end en udtrådt vandseng.Thore J skrev:Hmm... det var så lige der, at jeg ville tænke mig godt om..MichaelSmed skrev:..... så noget med akseltryk osv. ...
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Muligt den er designet til et andet akseltrykSVK skrev:Her vil jeg gerne sætte en Vejgaard-dollah på, at en frisk dæmper fra f.eks. en benzin Lupo er _væsentlig_ bedre end en slidt 3L dæmper, som har gået 335kkm!Thore J skrev:Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Til trådstarter: Som de andre skriver, så kan man uden problemer montere gevindundervogne, som er beregnet til benzin Lupoer på en 3L. Dermed skulle det ikke være noget problem fysisk, at skrue en dæmper på fra en benziner eller 1,4 TDI/SDI på en 3L, men dæmperen er designet til en anden kørehøjde samt akseltryk.
Men eftersom at det er et sænkningskit så er dæmper vel designet til netop Den ridehøjde
...På en benzin Ville det (måske) gi' 40mm sænkning
men en Lupo er allerede std. i forhold til en benzin sænket 20.mm så det vil vel "kun" sænke differencen på l3l og sænkningskit
=et 40.mm kit vil sænke en l3l 20.mm
Med mindre man vælger en gevind for så står det jo en frit for om man vil sænke eller hæve sin l3l
taget i betragtning hvor elendig en OE l3l undervogn er så JA Det kan Kun være en forbedring næsten uanset Hvad man vælger at smide på af undervogn
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Hvis jeg køber originale 3l fjedre fra VW men støddæmperen til 1,0?MichaelSmed skrev:Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
- hvordan vil det påvirke højden?
- vil det også hæve den 2 cm?
- eller stikker enden bare 2 cm længere op af toplejet?
Yderlig spørgsmål: Min 3L har servo og AC så den vejer en my mere foran end standard 3L.
- er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Kort og godt, nej, der er ingen forskel...Ottosen skrev: - er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Er du stensikker på de er ens? Hvis det er tilfældet er der jo mange penge at spare på ebay.KMDTHY skrev:Kort og godt, nej, der er ingen forskel...Ottosen skrev: - er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?
- KMDTHY
- Indlæg: 4985
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
Så mange kg vejer et AC system nu heller ikke
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Nej det gør det ikke, men det var mest mht. Konstruktionen på de almindelige lupo støddæmpere. Et særligt originale nye lupo 3l dæmpere er jo ret dyre, så det ville være en stor besparelse, hvis man kunne finde et alternativ.KMDTHY skrev:Så mange kg vejer et AC system nu heller ikke
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo
Hvilken for-fjeder skal man købe til en ikke 3L støddæmper foran, den fjeder der passer til en 3L eller den der passer til en ikke-3L Lupo?Ottosen skrev:Hvis jeg køber originale 3l fjedre fra VW men støddæmperen til 1,0?MichaelSmed skrev:Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
- hvordan vil det påvirke højden?
- vil det også hæve den 2 cm?
- eller stikker enden bare 2 cm længere op af toplejet?
Eller kan man bruge begge model fjedre?
Pft Klaus
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
Den der passer til din støddæmper. I dette tilfælde en ikke 3L.
Sendt fra min U8860 med Tapatalk
Sendt fra min U8860 med Tapatalk
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
akseltryk er bestemt ikke uvæsentligt i forhold til godkendelser osv. i det at 3l jo er sparet for ca. 150kg. (ret mig hvis jeg tager fejl) og det var noget at sige med hvilke fjedre osv. når man f.eks. køber en Gevind undervogn.
Men det må også betyde noget med "rebound" osv når der er 150 kgs. forskel på bilerne, selvom der bruges 3l fjedre på hhv. en 3l dæmper eller en 1.4 tdi dæmper.
Men det må også betyde noget med "rebound" osv når der er 150 kgs. forskel på bilerne, selvom der bruges 3l fjedre på hhv. en 3l dæmper eller en 1.4 tdi dæmper.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
3L fjeder passer ikke på en 1,4 tdi dæmper. Det er slet ikke en option.
Sendt fra min U8860 med Tapatalk
Sendt fra min U8860 med Tapatalk
Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?
så på en benzin dæmper. det var blot et eksempel med 1.4 tdi.
men hvis ikke fjedrene fra 3l passer på 1.4 tdi, så passer de vel nødvendigvis heller ikke på alle de andre støddæmpere ?
men hvis ikke fjedrene fra 3l passer på 1.4 tdi, så passer de vel nødvendigvis heller ikke på alle de andre støddæmpere ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde