Anhængertræk til lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Mukker »

Jeg skal køre med trailer efter Lupoen hver dag på Køgebugt motorvejen, i myldretiden, ikke fordi jeg skal have noget i traileren - bare fordi jeg kan.

Bliver spændende at høre næste kapitel
Super godt gået
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:
Robert skrev:Det er bare totalt iorden :D
Hvor meget mener de den må trække?
450 uden bremser, 850 med.
ligefør man overvejer at få træk på lupoen og få den indreg igen :mrgreen:
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Søren »

Mon jeg er den eneste herinde, som IKKE skal ha nogen jyde krog på min 3L :lol:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
reffub
Indlæg: 107
Tilmeldt: lør 2. maj 2015 07:07
Geografisk sted: Aalborg

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af reffub »

Dælme godt arbejde.
Der mange som får glæde af dine anstrengelser, også er det dejligt du lige fik sat de kloge hoveder på de første sider på plads ;)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

Tillykke med succes'en - kan vi ikke få et resume af den nødvendige papirgang? - det ville da være dejligt hvis jeg kunne få mit anhænger træk gjort "lovligt" på en A2'er
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Andreasf »

Skal lige ha' helt styr på det sidste, så bliver alt samlet i en stor PDF til formålet :-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Fandme flot arbejde thumbs up

Mvh,

Atju 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Andreasf »

...og det blev et nej.

Der skal åbenbart - uden at jeg lige kan læse hvor de krav stilles - stilles med dokumentation for, at bilen kan holde til at få monteret træk.
Hvis ikke producenten (af bilen) stiller med den garanti - hvilket jo netop er hele problemet at de ikke gør, så skal producenten af hængertrækket gøre det.

Den garanti er en del af enten e-/E-godkendelse eller prøvningsrapport.

Det her bliver seriøst op ad bakke - for jeg tvivler ærlig talt på vi får fabrikanten af hængertrækket til at give den garanti.

Til gengæld gad jeg virkelig godt se tilsvarende papirer for de træk der passer til andre minibiler.

...dog vil de papirer jeg har måske være nok hvis man har en synshal der ikke helt er med på beatet.
Den løsning vil jeg dog ikke selv vælge.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af KMDTHY »

Slår man typegodkendelsen op på de små trillinger på http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og ... delse.aspx, så er der ingen af dem der er godtkendt til træk....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

nej kmdthy - det er der jo ligesom ikke noget nyt i - det tror jeg nok vi alle er klar over - men - det nye er jo at de her nye små minibiler ikke behøver en og at der er nogen der har startet rygter om at det kan måske også gælde for vore gamle 3L øser. Jeg har kæmpet med SMC for at få dem til at sende en note videre fra de tyske fabrikker hvor du jo rent faktisk kan få en "keine bedenken urkunde" på en eller anden måde på de her 3L'er - men det er ikke lykkedes mig at få en da vi jo har typegodkendelsen - og her går det så i loop

mvh 2a2 - med (ulovligt) anhængertræk...
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af ph. »

nææ men hvis trillingerne ikke er typegodkendt til træk så må det jo enten være fabrikant af træk som står inde for at den kan.
ellers så er det en and, fra synshallens side fordi de ikke kan finde på andre undskyldninger til ikke at godkende den med træk.

...Hvor finder du (link) at de nye ikke behøver at være godkendt til træk af fabrikken men at ældre biler skal være det?
Senest rettet af ph. man 21. sep 2015 11:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Andreasf »

KMDTHY skrev:Slår man typegodkendelsen op på de små trillinger på http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og ... delse.aspx, så er der ingen af dem der er godtkendt til træk....
Hvorfor det - ifølge synsmanden - skal dokumenteres gennem e-/E-godkendelse eller prøvningsrapport, at bilen kan holde til det.
Og det står der intet om i mine papirer - men der står at trækket passer på bilerne.

Direkte citeret;
"Som der står, omhandler e-godkendelsen eller prøvningsrapporten kun selve trækket. Der står godt nok at den passer på bl.a. en VW Lupo. Men den omhandler ikke bilens egenskaber som trækkraft.
Så med andre ord har de kun sagt god for selve tilkoblingen."
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

efter ca 3/10 sekundes googleing kommer f.eks dette op:

http://www.fdm.dk/biler/trailer-camping ... mikrobiler

som fodnote kan jeg nævne at det er et GDW træk jeg har på A2'en

I denne artikel har vi dette:

De fleste mikrobiler er typegokendt til at få monteret anhængertræk, men det er ikke alle. Alligevel er anhængertrækket MisterDotCom blevet godkendt til mikrobilerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, mens ejere af Peugeot 107, Citröen C1 og Toyota Aygo kan få monteret det aftagelige GDW-træk. Importørerne er dog ikke udelt begejstrede for EU godkendelsen af trækkene til mikrobilerne, som betyder, at det altså er helt lovligt at montere de pågældende træk på hhv. VW-trillingerne, Peugeot 107, Citröen C1 og Toyota Aygo. Forbeholdet for monteringen af træk skyldes, at importørerne ikke mener, at bilerne er konstrueret til at kunne trække vægten fra en anhænger. Hos VW har man dog alligevel besluttet at tilbyde kunderne at få monteret træk på VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Hverken Peugeot, Citröen eller Toyota vil dog tilbyde deres kunder den mulighed, da de fortsat fraråder at montere træk på mikrobilerne.

FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopiers helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk

Og her skal vi altså være opmærksomme på at vi ikke kan forvente at det har tilbagevirkende kraft til biler der nærmer sig om end ikke veteranbiler men dog en vis alder...

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Andreasf »

2a2 skrev:som fodnote kan jeg nævne at det er et GDW træk jeg har på A2'en
Og de træk til de små biler, må åbenbart have været testet på en anden måde - eller godkendelsen må være udformet så der står, at bilen kan trække læsset.

Jeg ved det ikke, for jeg har ikke de rapporter, men det er der, dyret ligger - der står bare ingen steder, at jeg skal stille med den dokumentation, men det skal jeg så åbenbart.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

Begrundelsen fra SMC & Audi's side for at vore ikke må trække noget er gearkasse/koblingens auto-justering af tilkoblingspunktet - i hvert fald jævnfør SMC's tekniske folk dengang for nok snart 10 år siden hvor jeg prøvede...
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Andreas, imponerende stykke arbejde, trist hvis det er enden på historien.

2a2: Hvad var prisen for dit træk?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af ph. »

2a2 skrev:efter ca 3/10 sekundes googleing kommer f.eks dette op:

http://www.fdm.dk/biler/trailer-camping ... mikrobiler

som fodnote kan jeg nævne at det er et GDW træk jeg har på A2'en

I denne artikel har vi dette:

De fleste mikrobiler er typegokendt til at få monteret anhængertræk, men det er ikke alle. Alligevel er anhængertrækket MisterDotCom blevet godkendt til mikrobilerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, mens ejere af Peugeot 107, Citröen C1 og Toyota Aygo kan få monteret det aftagelige GDW-træk. Importørerne er dog ikke udelt begejstrede for EU godkendelsen af trækkene til mikrobilerne, som betyder, at det altså er helt lovligt at montere de pågældende træk på hhv. VW-trillingerne, Peugeot 107, Citröen C1 og Toyota Aygo. Forbeholdet for monteringen af træk skyldes, at importørerne ikke mener, at bilerne er konstrueret til at kunne trække vægten fra en anhænger. Hos VW har man dog alligevel besluttet at tilbyde kunderne at få monteret træk på VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Hverken Peugeot, Citröen eller Toyota vil dog tilbyde deres kunder den mulighed, da de fortsat fraråder at montere træk på mikrobilerne.

FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopiers helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk

Og her skal vi altså være opmærksomme på at vi ikke kan forvente at det har tilbagevirkende kraft til biler der nærmer sig om end ikke veteranbiler men dog en vis alder...

mvh 2a2
Ja men der står da ikke noget om at nye biler pr. automatik er godkendt til at ha monteret træk ....Hvilket de vel heller ikke er? har endnu tilgode at se en hybridbil med træk...
Der står at trækket er godkendt til bilen =trækfabrikanten har fået trækket godkendt
Det træk som Andreas har gang i... ER Godkendt til en Lupo (andre versioner end 3l.) ...men en 3l er ikke typegodkendt til at ha træk på.. men karrosseriet på en alm. lupo og en 3. er jo ens, så hvad ligger der til grund for at synshallen ikke mener at trækket ikke må bruges på en 3l?
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Andreasf »

ph skrev:....Hvilket de vel heller ikke er?
Korrekt.
ph skrev:har endnu tilgode at se en hybridbil med træk...
Den Golf GTE jeg har skrevet under på, bliver leveret med træk og 1500kg trækevne.
ph skrev:Der står at trækket er godkendt til bilen =trækfabrikanten har fået trækket godkendt
Korrekt!
ph skrev:Det træk som Andreas har gang i... ER Godkendt til en Lupo (andre versioner end 3l.) ...men en 3l er ikke typegodkendt til at ha træk på.. men karrosseriet på en alm. lupo og en 3. er jo ens,
Også korrekt! :-)
ph skrev:så hvad ligger der til grund for at synshallen ikke mener at trækket ikke må bruges på en 3l?
Et godt spørgsmål!
Jeg kan ikke se nogen steder - og jeg har ledt - at producenten af hængertrækket skal dokumentere bilen kan holde til trækket, men det giver på sin vis mening at det er tilfældet, når nu ikke producenten af bilen stiller med dokumentationen.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af ph. »

så skriv til træk-fabrik at de skal opgradere deres info til at omfatte en 3l ;)

Fedt nok at en GTE kan købes med træk :)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

hej igen
nu vil jeg lige understrege at det ikke er mig der har startet det her projekt - jeg skrev på side 1 at dette projekt er dødfødt da jeg har prøvet for 10 år siden - men det ku jo være at vi havde fået lempelige regler siden da, da NOGEN - ikke undertegnede - har startet et rygte om at de nye mikrobiler jo kan få anhængertræk uden at være typegodkendt til at trække noget.
Men anyway - jeg gav - for mange år siden - omkring 2500-3000 DKKR for et GDW aftageligt træk til min A2'er - og møgirriterende da jeg ugen efter fandt et originalt ALU træk til A2'en for omkring 500 kr mere...
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar