Min lupo sidder i gear og vil ikke starte - problem løst

Alt vedrørende teknikken på 3L
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Min lupo sidder i gear og vil ikke starte - problem løst

Indlæg af Ibowa »

Min lupo har de sidste to dage opført sig meget underligt og nu kan den slet ikke starte.. Det startede for to dage siden mens jeg kørte ville den lige pludselig ikke give gas mere selvom jeg trykkede på speederen. Jeg blev nød til ar holde ind til siden og slukke for bilen. Da jeg så ville starte den igen kørte det suverænt som det plejer, indtil det skete igen igår. Jeg holdte ind til siden og startede igen, men den gik ud igen da jeg kun havde kørt 2 km. Jeg prøvede igen og kunne køre de sidste par km hjem.

Da jeg så ville starte bilen i morges ville den absolut ingenting. Den grønne fodbremse lampe der normalt lyser når man drejer nøglen lyser ikke mere og det er heller ikke muligt at rykke med gear stangen..

Det er en Lupo fra 2001 som har kørt 190000. Alle service eftersyn er blevet overholdt og den plejer ellers at køre uden problemer.. Jeg bor i Ikast og det tætteste værksted til min bopæl (Ikast) er Classic Rebuild i Horsens. Har tidligere haft bilen ind til dem for at få den serviceret
Senest rettet af Ibowa fre 24. sep 2010 21:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Få den fejludlæst...... Giver du lidt til diesel kan jeg nok overtales :-)

Måske en frisk bremselys kontakt og en grundjustering vil hjælpe en del :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af sussi »

Bremselyskontakten - Montering/justering - startproblemer
viewtopic.php?f=22&t=29
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Jeg vil da lige prøve at skifte bremsekontakten, men tvivler på at det er den. Den grønne lampe lyser overhovedet ikke og når jeg trykker på bremsen aktiveres bremselysene.

KMDTHY, jo jeg kan da sagtens dække dine transport udgifter, men vil da lige starte med at udskifte bremsekontakten den kan spare os begge for en masse tid hvis det er det der er problemet :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Ibowa skrev:Jeg vil da lige prøve at skifte bremsekontakten, men tvivler på at det er den. Den grønne lampe lyser overhovedet ikke og når jeg trykker på bremsen aktiveres bremselysene.

KMDTHY, jo jeg kan da sagtens dække dine transport udgifter, men vil da lige starte med at udskifte bremsekontakten den kan spare os begge for en masse tid hvis det er det der er problemet :)
Bremselysene kan sagtens virke selvom kontakten er defekt.... det er en to kreds kontakt.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af ph. »

ja men i #1 skrives der:
#Den grønne fodbremse lampe der normalt lyser når man drejer nøglen lyser ikke mere#

så noget er der vel galt.. :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Hrmm.. Hvad med de andre kontrol lamper ? Virker som normal når der sættes tændnings på?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Jep de andre kontrollamper virker normalt.. Men når det er jeg prøver at tænde den blinker glødelampen efter lidt tid. Har lige bestilt en ny bremselyskontakt til den så må vi lige se om det hjælper :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af sussi »

Blinkende glødelampe er et sikkert tegn på defekt bremselyskontakt.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Ibowa skrev:Jep de andre kontrollamper virker normalt.. Men når det er jeg prøver at tænde den blinker glødelampen efter lidt tid. Har lige bestilt en ny bremselyskontakt til den så må vi lige se om det hjælper :)
100% bremsekontakt....

Husk at der nu ligger en fejl i fejlkøen på kontakten næste gang du har vag com på.... bare så du ikke tror det er galt igen. Bare sket fejlkøen næste gang du har adgang til et kabel.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Jeg har nu udskiftet bremsekontakten, og den vil stadig ikke tænde :( den grønne fodbrems-lampe lyser heller ikke, om jeg så trykker og slipper bremsen. Glødelampen begynder at blinke efter 15-20 sek når der er sat tænding på
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Ibowa skrev:Jeg har nu udskiftet bremsekontakten, og den vil stadig ikke tænde :( den grønne fodbrems-lampe lyser heller ikke, om jeg så trykker og slipper bremsen. Glødelampen begynder at blinke efter 15-20 sek når der er sat tænding på
Hvilken type kontakt har du fået ?? Har du fulgt vejledningen ?? Ellers kan du godt have smadret den igen..... Ledningerne på stikket ser vel ok ud ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Virker dit bremselys?? Kan du få nogle/alle pærerne til at lyse ved at træde på bremsepedalen??


/Claus
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Det er den samme kontakt der sad i bilen i forvejen mener det er en A kontakt. Jeg var rimelig forsigtig da jeg gjorde det, og fulgte vejledningen så præcis som mulig.

Nu er jeg så på arbejde (takket være offentlig transportmidler :) ) så jeg har ikke mulighed for at tjekke ledningerne, det kan jeg gøre når jeg kommer hjem :)

Altså når jeg trykker på bremsen, bliver bremselysene aktiveret, så ja de virker (på alle pærer)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Har du monteret LED-pærer istedet for standard 5/21W pærerne??



/Claus
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Nej den har standard pærer både foran og bagved, men min venstre nærlys pære har ikke virket i to uger nu, hvis det kan have en sammenhæng til problemet
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Jeg har nu fejl udlæst bilen, og der er fejl på gearvælgeren. Den grønne fod er der ikke, og den "klonker" ikke i låsen når bremsen trykkes.

Onsdag,22,September,2010,18:37:18:38100
VCDS version: NEZ 10.6.1
Dataversion: 20100908


Modeltype: 6X - VW Lupo/Lupo 3L
Styreenheder s¯ges: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 45 55 56

Stelnummer: WVWZZZ6EZ1W007304 Kilometerstand: 189890km
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: 6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr. : 6N0 927 735 F
Komponent : DS085 Getriebe 1370
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3B7E2BFF0317

1 fejl fundet:
00511 - Gearvælger (E313)
49-00 - Ingen kommunikation

Mon ikke det kunne være kontaktsættet ??
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Tak skal du have Klaus. Efter du gik startede jeg min søgen efter fejlen, og kan se at der er en gammel tråd om samme fejl
Kan læse mig frem til at han har skiftet gearvælgeren, og justeret bilen så kørte den som en drøm igen, så det er måske det jeg skal. Han skriver også han er kommet til at spilde kaffe på selve gearstangen, hvor jeg i min bil havde lidt problemer med lidt fugt og vand der trængte ind i bilen fordi udløbskanalen var stoppet til.
Senest rettet af sussi man 30. dec 2013 02:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Omtalte tråd findes ikke mere
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af KMDTHY »

Ja. Jeg ville nok prøve at afmontere det, og måle de microswitche igennem med et multimeter. Så rense med kontakt spray eller isopropyl alkohol.

Ang. vand, så kan jeg ikke lige se for mig hvordan det skulle kunne rende ind til de kontakter..... men mindre du som i den tråd du har fundet har hældt noget direkte ned i gearvælgeren.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ibowa
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 19. sep 2010 19:16
Geografisk sted: Ikast

Re: Min lupo sidder i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ibowa »

Jeg har idag fjernet dækslen til gearvælgeren, og kunne se at der under alt mekanik og kontakter var noget vand. Fik det fjernet med en sugerør lidt efter lidt og da det hele så var suget ud, begyndte den grønne fodbremse lampe at lyse igen, og jeg kunne skifte gear og tænde bilen. Da jeg så ville prøve igen senere på dage ville den ikke. Jeg kan konstatere at det er de kontakter i gearvælgeren, fordi efter jeg pillede lidt ved det igen kunne jeg starte bilen igen. Så jeg skal nok ha de kontakter udskiftet.

Nogen der har en ide om hvordan man gør ? Eller skal den ind til et værksted.
Besvar