Fortsættelse af Del 2.Hydraulikpump kører konstant, måleblok 20/4=2.5V LØST
Hydraulik systemet holder fint tryk, når den står i R-D eller TIPTRONIC 1-2-3-4-5
Der måles 1.82 måleblok 002-2
Specified value for engaged clutch: 1.85 … 1.95 V
Hydraulikpumpen kører kontinuerligt i STOP og N, 10 sec tændt og 10 sec slukket.
Der måles 3.82 måleblok 002-2
Specified value for disengaged clutch: 3.7 … 4.1 V
Så sættes bilen i TIPTRONIC 1.gear, trykket holdes igen fint
Der måles 1.82 måleblok 002-2
Specified value for engaged clutch: 1.85 … 1.95 V
Så holdte jeg bremsen i bund.
Hydraulikpumpen kører kontinuerligt, 10 sec tændt og 10 sec slukket.
Der måles 3.82 måleblok 002-2
Specified value for disengaged clutch: 3.7 … 4.1 V
Det ser ud til at trykket tabes lige så snart koblingen bliver aktiveret !
Hydrauliksystemet taber IKKE olie, så er man fristet til at råbe det er KOBLINGSCYLINDEREN der er færdig. Men som Kim B. Olesen siger så er der kun en slange til koblingscylinderen, så en indre utæt burde ikke gøre at systemet taber tryk.
Er der nogle der kan komme med en logisk forklaring på ovenstående?
Del 3.Hydrapump kører ofte i STOP-N. LØST GANGSTELLER RENOV.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Del 3.Hydrapump kører ofte i STOP-N. LØST GANGSTELLER RENOV.
Senest rettet af batmann67 lør 5. jan 2013 16:26, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
VAGtech.dk (overført fra Del 2.)
Magnet ventilen til koblingen evt?
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Magnet ventilen til koblingen evt?
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
Nærmere oplysninger om denne magnet ventil søgesbatmann67 skrev:VAGtech.dk (overført fra Del 2.)
Magnet ventilen til koblingen evt?
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
- hvad hedder den præcis
- har den et nummer
- hvor sidder den (Den sidder i hydraulikpumpen)
- kan den renses/skylles ud
- kan der laves udlæsning / måling er på ventilen
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
Hejsa,
Husk lige på ar når bilen står med tænding og gearskiftegrebet i pos N så 'lever' koblingsarmen - en form for keep-signal. Dette koster temmelig meget tryk og olieflow, hvorfor hydraulikpumpem vil starte ofte.
/Claus
Der findes ikke et mere præcist navn end en magnetventil. Magnetventilen er lineært styret.batmann67 skrev: Nærmere oplysninger om denne magnet ventil søges
- hvad hedder den præcis
Det er en integreret del af hydrauliksystemet og kan ikke købes som original selvstændig reservedelbatmann67 skrev:- har den et nummer
Foran på hydraulikstationen. Der løber to grønne ledninger til denbatmann67 skrev:- hvor sidder den
Jaa, men hvad vil du opnå med det (a.k.a det er ikke der dit problem ligger)batmann67 skrev:- kan den renses/skylles ud
Ja, koblingsposition og strømmen i magnetventilen udlæses i VCDS måleblokke.batmann67 skrev:- kan der laves udlæsning / måling er på ventilen
Husk lige på ar når bilen står med tænding og gearskiftegrebet i pos N så 'lever' koblingsarmen - en form for keep-signal. Dette koster temmelig meget tryk og olieflow, hvorfor hydraulikpumpem vil starte ofte.
/Claus
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
Jeg var ikke klar over der var meget forbrug i N
Er der også meget forbrug ved dette?
Bilen i TIPTRONIC 1.gear, trykket holdes fint
Der måles 1.82 måleblok 002-2
Specified value for engaged clutch: 1.85 … 1.95 V
Så holdes bremsen i bund.
Hydraulikpumpen kører kontinuerligt, 10 sec tændt og 10 sec slukket.
Der måles 3.82 måleblok 002-2
Specified value for disengaged clutch: 3.7 … 4.1 V
Det ser ud til at trykket tabes lige så snart koblingen bliver aktiveret !
Er det naturligt?
Er der også meget forbrug ved dette?
Bilen i TIPTRONIC 1.gear, trykket holdes fint
Der måles 1.82 måleblok 002-2
Specified value for engaged clutch: 1.85 … 1.95 V
Så holdes bremsen i bund.
Hydraulikpumpen kører kontinuerligt, 10 sec tændt og 10 sec slukket.
Der måles 3.82 måleblok 002-2
Specified value for disengaged clutch: 3.7 … 4.1 V
Det ser ud til at trykket tabes lige så snart koblingen bliver aktiveret !
Er det naturligt?
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
Hejsa,
Et par muligheder:
* Koblingsaktuatoren er fyldt med vand/rust/skidt på hydrauliksiden. Idet aktuatoren er det fysisk laveste punkt i hele hydrauliksystemet, samt det faktum at der ikke her er hydraulikoliegennemstrømning, gør at alle urenheder (vand, gummi- og metalrester m.v.) med tiden vil lægge sig i aktuatoren. Er dette sket skal der et ENORMT olietryk til at åbne og bibeholde koblingen åben.
* koblingsarmens føringsrør kan være opslidt/knækket. Det kan/vil udmønte sig i det samme krav til et ENORMT olietryk
/Claus
Intet unormalt i dette. Jeg formoder dette er konstateret ved motorstilstand og tænding trin II?batmann67 skrev:Er der også meget forbrug ved dette?
Bilen i TIPTRONIC 1.gear, trykket holdes fint
Der måles 1.82 måleblok 002-2
batmann67 skrev:Så holdes bremsen i bund.
Hydraulikpumpen kører kontinuerligt, 10 sec tændt og 10 sec slukket.
Der måles 3.82 måleblok 002-2
Specified value for disengaged clutch: 3.7 … 4.1 V
Et par muligheder:
* Koblingsaktuatoren er fyldt med vand/rust/skidt på hydrauliksiden. Idet aktuatoren er det fysisk laveste punkt i hele hydrauliksystemet, samt det faktum at der ikke her er hydraulikoliegennemstrømning, gør at alle urenheder (vand, gummi- og metalrester m.v.) med tiden vil lægge sig i aktuatoren. Er dette sket skal der et ENORMT olietryk til at åbne og bibeholde koblingen åben.
* koblingsarmens føringsrør kan være opslidt/knækket. Det kan/vil udmønte sig i det samme krav til et ENORMT olietryk
Det er, i min verden, en forhastet konklusion. Og nej, det er ikke et typisk funktionsmønster.batmann67 skrev:Det ser ud til at trykket tabes lige så snart koblingen bliver aktiveret !
/Claus
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Del 3.Hydraulikpump kører ofte i STOP-N. Fint tryk i R-D
De seneste uger har bilen ofte og ofte sat ud, typiske ved kø og bykørsel.
Da jeg ikke har kunne sige præcis om det er hydraulikpumpen eller koblingscylinderen, der er synderen.
Så har jeg valgt at skifte koblingscylinderen, da bilen ikke har kunne starte i STOP og hellere ikke låser hjulene de sidste par år.
Det skulle skyldes nedslidt potmeter i koblingscylinderen, som ikke kan renoveres.
Så koblingscylinderen skulle være godt slidt, så den udskiftes.
Så ser jeg om der stadig er problemer med at holde hydrauliktryk efter udskiftningen.
Jeg vender tilbage lige så snart koblingscylinderen er skiftet...
Koblingscylinderen er nu skiftet, nu kan bilen start i STOP og hjulene lås også.
Gearskiftet går klart blødere end før.
Bilen sætter heller ikke ud når bilen går i tomgang.
Indtil videre har vi ikke haft problemer med at bilen sætter ud ved almindelig kørsel
Den store test bliver imorgen når fruen skal kører rundt i Aalborg .
Da jeg ikke har kunne sige præcis om det er hydraulikpumpen eller koblingscylinderen, der er synderen.
Så har jeg valgt at skifte koblingscylinderen, da bilen ikke har kunne starte i STOP og hellere ikke låser hjulene de sidste par år.
Det skulle skyldes nedslidt potmeter i koblingscylinderen, som ikke kan renoveres.
Så koblingscylinderen skulle være godt slidt, så den udskiftes.
Så ser jeg om der stadig er problemer med at holde hydrauliktryk efter udskiftningen.
Jeg vender tilbage lige så snart koblingscylinderen er skiftet...
Koblingscylinderen er nu skiftet, nu kan bilen start i STOP og hjulene lås også.
Gearskiftet går klart blødere end før.
Bilen sætter heller ikke ud når bilen går i tomgang.
Indtil videre har vi ikke haft problemer med at bilen sætter ud ved almindelig kørsel
Den store test bliver imorgen når fruen skal kører rundt i Aalborg .
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Del 3.Hydrapump kører ofte i STOP-N. LØST GANGSTELLER RE
Senere kom problemet tilbage, og jeg renoverede gangstelleren med nye O-ring og pakdåse.
Det løste problem. Se hele historien i denne tråd.
viewtopic.php?f=13&t=2763&start=40
/Stig Allan
Det løste problem. Se hele historien i denne tråd.
viewtopic.php?f=13&t=2763&start=40
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN