Trækaksel lyde

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Trækaksel lyde

Indlæg af Madsen9911 »

Efter at jeg har erhvervet mig endnu en ulv, så synes jeg at jeg er begyndt at høre lyde, som min anden lupo ikke siger :roll:

Når jeg kommer med fart, og bremser nede, samt den selv nedgeare, så synes jeg at der kommer lidt rasle/ralle fra højre trækaksel/forhjul.
Jeg har ikke hørt dette før, dog har jeg heller aldrig døjet med trækakslen før, men synes at jeg har kommet over et par tråde (som jeg selvfølgelig ikke kan finde nu), der har omhandlet noget med trækakslen.

Nogen der har haft/set/hørt/døjet med dette ??
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Brugeravatar
abi
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 22. okt 2011 19:02
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af abi »

jeg har den samme lyd i min lupo, og jeg høre den i mange andre lupoer, tror ikke det er trækakslen, men derimod noget motor ,nede i bundkaret ( kæden som rasler eller andet ) har nemlig selv spekuleret hvad det kunne være.
Abidin ( Lupo 3L )
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af sussi »

abi skrev:jeg har den samme lyd i min lupo, og jeg høre den i mange andre lupoer, tror ikke det er trækakslen, men derimod noget motor ,nede i bundkaret ( kæden som rasler eller andet ) har nemlig selv spekuleret hvad det kunne være.
Man må da håbe, at der ikke er nogen, der har puttet en kæde i bundkarret :lol: :lol:
Alle 3L raller mere eller mindre, det er medfødt, kommer fra trækakslen (tripoderne)
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Trækaksel lyde

Indlæg af Madsen9911 »

sussi skrev:
abi skrev:jeg har den samme lyd i min lupo, og jeg høre den i mange andre lupoer, tror ikke det er trækakslen, men derimod noget motor ,nede i bundkaret ( kæden som rasler eller andet ) har nemlig selv spekuleret hvad det kunne være.
Man må da håbe, at der ikke er nogen, der har puttet en kæde i bundkarret :lol: :lol:
Alle 3L raller mere eller mindre, det er medfødt, kommer fra trækakslen (tripoderne)
M.v.h. Sussi
Det spøjse er bare, at lige pt har jeg 2 lupo'er, men det er kun den ene som gør det.
Men jeg vil prøve at se om det vil hjælpe at bytte akslerne, og hvis det er det, så må jeg ha fat i en ny.
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af H.J.Knudsen »

Prøv at kontrollere om nederste motorophæng er korrekt fastspændt i alu. rammen. Ophænget skal være fuldstændig fastspændt så det ikke kan bevæge sig ved skift fra motor-træk til motor-brems. Hvis det sidder løst lyder det som små bankelyde fra motorrummet.
Mener det er en 10 mm bolt (med møtrik på oversiden af alu. rammen).
Kan spændes nedefra, men møtrikken er lidt triki at få en nøgle på.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af arj9k »

H.J.Knudsen skrev:Prøv at kontrollere om nederste motorophæng er korrekt fastspændt i alu. rammen. Ophænget skal være fuldstændig fastspændt så det ikke kan bevæge sig ved skift fra motor-træk til motor-brems. Hvis det sidder løst lyder det som små bankelyde fra motorrummet.
Mener det er en 10 mm bolt (med møtrik på oversiden af alu. rammen).
Kan spændes nedefra, men møtrikken er lidt triki at få en nøgle på.
Er det ophænget der er spændt fast i forbroen du tænker på?
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af H.J.Knudsen »

Yes
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af Madsen9911 »

Er der nogen herinde som har hørt om at det yderste leje i gearkassen (højre side) kan blive slidt ??
Bilen fik ny gearkasse i midten af '10, så det burde jo ikke kunne ske på 50000km :(

Har fundet ud af at lydene kommer når den veksler mellem acceleration og motorbremse :?:
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Rottweiler
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 18. maj 2011 08:20
Geografisk sted: København N

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af Rottweiler »

har hørt den med lejet før, har min egen mistænkt for det. men den hyler ved bestemte omdrejninger. (har lige fået tandrem med dertilhørende. så det er ingen af dem)
men min "banker" os lidt ved motorbrems men min venstre stabilisator er os gået. men tror nu bare akslerne snakker lidt.

nogen der ved om der er dobbelt svinghjul i 3l ern? for det er en frygtelig skavank på alle andre vw`er.
oem fartpilot, fk gevind undervogn, 16" Dotz mugello fælge, pioneer avh-3200bt, 98 hk.
(igangværende projekter. - sort himmel, omlakkering begge dele kommer til at ske i april)
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af Madsen9911 »

Rottweiler skrev:har hørt den med lejet før, har min egen mistænkt for det. men den hyler ved bestemte omdrejninger. (har lige fået tandrem med dertilhørende. så det er ingen af dem)
men min "banker" os lidt ved motorbrems men min venstre stabilisator er os gået. men tror nu bare akslerne snakker lidt.

nogen der ved om der er dobbelt svinghjul i 3l ern? for det er en frygtelig skavank på alle andre vw`er.
Er dine "lyde" kommet lige efter tandremsskift?? For det lyder da lidt spøjst at din lyd er RPM bestemt, og ikke hastigheds bestemt :arrow: ville nok prøve at følge lidt op på det tandrems skift der, evt. se om det var den remstrammer som har en lille mislyd.
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
Rottweiler
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 18. maj 2011 08:20
Geografisk sted: København N

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af Rottweiler »

nej de var der også inden. troede det var et af julene. men det er det så ikke.

jeg skal lige ha fundet et sted at stå med den, og så skal jeg have den tjekket efter. for det er en nedern lyd.
oem fartpilot, fk gevind undervogn, 16" Dotz mugello fælge, pioneer avh-3200bt, 98 hk.
(igangværende projekter. - sort himmel, omlakkering begge dele kommer til at ske i april)
Brugeravatar
Madsen9911
Indlæg: 133
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 12:18
Geografisk sted: Frashawn

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af Madsen9911 »

Lille update...
Ny org. aksel monteret, dog har det ikke hjulpet :(
Prøvede så med nyt org hjul leje, heller ingen forbedring.
Så er der kun gearkasse renovering tilbage :)
Lupo 3L '02 | 343.000km | Servo | Aircon | Højdejusterbare stole | OEM fartpilot | OEM tagbøjler | Tåbelygter |
MSEriksen
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 11. jun 2014 20:36
Geografisk sted: Aarhus - Arbejde Esbjerg

Re: Trækaksel lyde

Indlæg af MSEriksen »

Hey Madsen

Fandt du nogensinde ud af hvor fejlen lå? Jeg bøvler nemlig lidt med samme problem...

Vh Mikkel
Besvar