Styrekugle advarsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Bandit »

Har godt set at vinklen ikke er helt ens, men den som refreko kaldte for højre, var helt spejlvendt.
Jeg skulle bruge den med det samme så, kunne ikke vente på post danmark.
At den uoriginale så er 150 kr billigere var også med i overvejelserne ;)

Har fået sporet bilen efter skiftet :) 500 kr ved Give dækcenter, hvis nogle skulle være interesseret.
Skræmmende at nogle værksteder monterer styrekugler bare ved at tælle omgangene når de afmonterer den gamle og så giver den nye samme antal. Jeg talte omgangene, man endte alligevel et godt stykke uden for tolerancefeltet.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Vyffe »

Den gamle er roteret i fht den nye på billedet, så den skitse holder ikke sussi :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Bandit »

Vyffe skrev:Den gamle er roteret i fht den nye på billedet, så den skitse holder ikke sussi :-)

Aah Vyffe, Sussi har nu ret. Jeg har forsøgt at holde dem så ens som muligt på billedet, men det kan da godt være at de er drejet en lille smule i forhold til hinanden.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Vyffe »

For mig er det tydeligt at den gamle er roteret... men der er nu nok noget om snakken alligevel.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Thore J »

Jeg synes nu heller ikke at det ligner at de er paralle på billedet.. :shock:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af sussi »

OK har redigeret lidt, jeg mener stadig ikke de er 100% ens
men det kan det da godt være at jeg tager fejl 8-)
Sussi
Vedhæftede filer
file2.jpg
file2.jpg (398.59 KiB) Vist 3432 gange
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Thore J »

Det som er interessant er ikke de ydre dimensioner!

Det er retningen (og laengden) af gevindet ift. placeringen af selve styrkuglen!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Riis »

sussi skrev:Det lader til at vinklen ikke er den samme på de to :geek:
(Nederste sorte linie sammenholdt med øverste)
Spar 50kr og betal for en styretøjsudmåling, eller for 500kr. ekstra dækslitage, bare et estimat ;)
Jeg køber hos Steffen, så er jeg sikker på at få det rigtige.
http://www.vagshop.dk/
m.v.h. Sussi
Ps. Jeg har ingen interesse, hverken økonomisk eller på anden måde, i Vagshop, bortset fra at jeg handler hos ham.
Vinklen er fuldstændig irrelevant for virkningsgraden af en styrekugle. Vinklen er lavet så den ikke "går på" når ratstillingen er i yderpositioner. Det der tæller er afstanden (i lige linje) imellem "omdrejningspunktet" i hhv styrekugle og tandstang. Om der er slage-s eller forbindelsen går ud-ind-eller-op-og-ned er fuldstændig ligegyldigt.

Prøv at se hvordan styrekugler ser ud på biler der er bygget om til drifting. Der kan man tale om opfindsomme løsninger. :D :D

Tommelfingerregel fra min tid som værktøjsmager:
- et gevinds holdbarhed kan kun garanteres hvis længen af gevindet, der er i indgreb, er minst 1,5 gange diameteren af gevindet. Dette gælder for jern/stål, for alu. Er faktoren 2,5.
Byt til Brugt.
Coolcat
Indlæg: 68
Tilmeldt: lør 7. sep 2013 09:38
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Styrekugle advarsel

Indlæg af Coolcat »

@Sussi. Hvis du kigger på gevind starten på de to kugler kan du se at de ikke ligger lige. Har selv haft samme problem med forkerte kugler ved billigforhandler og de havde samme vinkel da jeg satte dem op på "enden".
3L 2002
Besvar