Gearkasse #2 nede

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Damned - lugt af gearolie og nu også lyd a la Sporvogn. jeg har angiveligt ødelagt min anden gearkasse - og denne gang har der været 3,1 liter gearolie på.

Nu skal jeg lige samle mig sammen mentalt før jeg foretager en nærmere undersøgelse, for der er ingen oliedryp under bilen sådan som sidst.

Der står sgu ikke lige "Ny gearkasse" i budgettet, så den side af sagen skal jeg også lige have styr på. Øv øv øv.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
erik1303
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 22:17
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af erik1303 »

Ja Øv ØV og tre gange Øv.
Det er da surt nu igen, håber du får det bedste ud af det.
Prøvede det næsten selv i sidste uge (øv øv surt show), men det endte da heldigvis lykkeligt, og efter en grundjust. hos Jesper kører bil perfekt.
Gearkassens gamle indstilling var iøvrigt helt OK, så det var nemt tjente penge, men så er den side af sagen jo iorden.
Held og lykke. :)

Erik
Audi A2 3l 2001 pt. 317000 km pr 04/12.
VW 1303 cabriolet 1976
Fiat Punto 60 (reservebilen)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Og alle 4 biler i underskriften er nu nede:

VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003 - defekt gearkasse
Fiat Punto 1995 - afmeldt - kasseret til syn p.gr.af rust i bagerste inderskræm - opmagasineret
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937 - under restaurering siden 1982 :-/
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri fra Kettinge karosserifabrik - defekt gearkasse - dog repareret og under samling.

Lige nu satser jeg på at få Ford T'en ud at køre igen. Det er den der er nemmest lige nu.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af 383CI »

Der må da være sket en fejl hvis/siden den kan brænd af igen så hurtigt. Hvis du selv lavede den må der være et eller andet der er samlet forkert, eller spændt for meget eller forkert.
Omvendt, hvis ikke du selv lavede den, må der da være en garanti der dækker. Den kasse på Lupo1 holdt 350k km. og blev kun renoveret fordi den skulle af i forbindelse med skift af kobling, så de kan holde. Endog til at køre med, i det her tilfælde +78 hk.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Det er en fabriksrenoveret ombytter hvor der blev fyldt efter til 3,0 - 3.1 l gearolie på.

Den blev købt hos VW i Bitburg i Tyskland og det er formentlig >2 år siden, og jeg er ikke sikker på jeg stadig har fakturaren. Men denne gang er jeg stoppet med at køre i den efter 1. gang jeg hørte sporvognslyden! Ja, det vil sige jeg humpede hjem og undgik motorbremsning (hvor lyden kom). Sidt kørte jeg videre indtil der var slidt hul igennem godset ind imod koblingen (ja ja det var lidt åndsvagt).

Denne gang har jeg selv tænkt mig at lave den. Jeg købte gerne en ombytter oppe hos Gearteknik, men jeg har simpelthen ikke 10000 kr. Så enkelt er det. Og i al ydmyghed, så mener jeg ikke jeg er totalt mekanikblind, så mon ikke jeg kan finde ud af det? Jeg har ikke rigtig noget andet valg.

Sidste gang havde jeg adgang til en lift og tog gearkassen af nedenud og lod motoren sidde i. Denne gang har jeg IKKE det og tænker på om det er så farligt at løfte motor og gearkasse ovenud? Ja ja - man skal stadig nedunder og løsne nogle ophæng og drivaksler mm. men jeg har en kran mm. så af med frontklappen og en hulens andre ting, men er det så anderledes svært at løfte motoren ovenud i forhold til så mange andre biler?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af Vyffe »

SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Tak Vyffe - ja, han gør det jo uden lift, men jeg noterer mig at han også mener det er ret bøvlet at få gearkassen af. Sådan husker jeg det også selvom jeg sidst kunne stå nedenunder og have en gearkasse løfter på.

Anyway - det er en flot guide! Og teksten af selve renoveringen er jo lige til at gå til. Det ser også ud til at jeg har hvad der skal til af aftrækkere, dorne mm.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Gearkasse #2 nede

Indlæg af MichaelSmed »

Må så sige jeg var uenig i med at få gearkassen ned. Det gik utrolig nemt for mig, det tog under 2min fra den var skruet fra, til den var nede. Og det samme med at få den os, det tog også under 2min :) havde slet ikke problemer med at den ene skål gik på undervognen som han beskrev :)

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Hvis jeg husker ret var det noget med at den skulle tiltes på en eller anden vis og så var den lige til at få ned. Man skulle bare lige gennemskue det tilt.

Enough said. Nu skal Ford T'en lige samles og ud af pitten, så bliver det Lupoens tur.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Ja, så er der nyt om denne tråd - dårligt nyt. Fortsat føljeton.

Ja, der er gået en hel sommer og lidt til, men økonomien har altså været (og er fortsat) meget stram da banken vil have kassekredit og kreditkort betalt ud, så der er ikke meget at gøre godt med. Så motivationen til at finde ud af hvad der var sket har været lille når jeg alligevel ikke havde penge til at købe stumper.

Så hele sommeren har min Ford T fra 1922 måttet holde for i det omfang jeg ikke har kunnet låne f.eks., min mors Golf - for eksempel når jeg var nødt til at køre til byen på kontoret. Jeg er så priviligeret at jeg kan arbejde meget hjemmefra.

MEN - her for nogle uger siden fik jeg pillet gearkassen af med hjælp fra en "svigersøn" og det var faktisk ikke så slemt som jeg huskede det - alt taget i betragtning. Første indikation var da jeg tappede gearolien af. Den har jo kørt 150.000 på den olie så lidt mørkebrun var den vel nok blevet, men den var koksgrå! Dog ikke med sølvstænk i, så i første omgang var jeg sådan come ci come ca.
Da jeg begyndte at åbne den tog jeg først dækslet der sidder over 5 gearet (?) i den ene ende af gearkassen af - hm - fine spåner - ØV!
Endedæksel med spåner
Endedæksel med spåner
PA280007_web.JPG (97.65 KiB) Vist 9375 gange
Efter at trækakselklokkerne var fjernet og et antal bolte kunne jeg skille gearkassen i 2 og se hvor de spåner kom fra. Her er en af lejeskålene i koblingshuset:
Kvæstet lejeskål og omgivelser
Kvæstet lejeskål og omgivelser
PA280001_web.JPG (103.84 KiB) Vist 9375 gange
Arrgghhhh! Der er fuldstændigt samme leje som gik i den første gearkasse. Den gang kørte jeg så videre indtil olien løb ud fordi akslen havde slidt hul i koblingshuset - denne gang fik jeg stoppet med at køre i bilen inden det gik så galt!

Rullelejet på akslen er "ikke-eksisterende" mere:
Revnet indre lejebane.
Revnet indre lejebane.
PA280004web.JPG (99.59 KiB) Vist 9375 gange
Denne gang studerer jeg "vraget" grundigere end sidst, hvor jeg jo havde arrangeret en ombytter fra Tyskland for 1500 Euro, og opdager at den indvendige lejering er revnet! Det siger sig selv at når denne ring revner, så skal det ikke vare længe før alle rullerne knuses og det er så det der er sket her.

Fortsættes.....
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Fortsat:
Her ligger resten af lejet:
Knust rulleleje
Knust rulleleje
PA280006web.JPG (129.2 KiB) Vist 9391 gange
Bortset fra at det hele nu skal skilles ad og renses for spåner mm, så ser det nydeligt ud:
Det indre af gearkassen.
Det indre af gearkassen.
PA280010_web.JPG (141.46 KiB) Vist 9391 gange
og de andre rullelejer ser helt fine ud:
Nydeligt rulleleje
Nydeligt rulleleje
PA280012_web.JPG (103.92 KiB) Vist 9391 gange
Fortsættes...
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Fortsat:

Det store rulleleje ved udgangsakslen fra differentialet ser lidt "grumset" ud, men det er nok fordi der er nogle aluspåner der har været en tur igennem:
Udgangs aksel leje - lidt "grumset"
Udgangs aksel leje - lidt "grumset"
PA280011_web.JPG (88.73 KiB) Vist 9389 gange
Jeg kan se at VAGTech har et renoveringskit - så alle 3 lejepar bliver selvfølgelig skiftet. Formentlig også skiftegaflerne (nu vil jeg lige se hvordan de ser ud). Der ER mærker på tandhjulene ved det ødelagte leje, men jeg skal vurdere dem nøjere inden jeg beslutter om de skal skiftes. Det kommer også lidt an på hvad de koster. Det vil jeg undersøge i de kommende dage.

Det jeg er meget mere interesseret i - hvorfor sker det 2 gange for mig? Den revne ligner en varmerevne - altså skidtet er blvet for varmt og akslen har udvidet sig mere end ringen kunne holde til. Hvad siger vores gearkasse renovatører? Har I set lignende skader?

Jeg overvejede om jeg skulle måle lejerne op og finde nogle andre fra f.eks. SKF eller evt undersøge om samme lejer, men fra anden leverandør (FAG Tyskland i stedet for FAG Kina), findes fra VW til f.eks. Polo. De overvejelser er jeg ikke færdige med og her er input også velkomment.

Så hermed er sagen fremlagt til åben diskussion. Let the show begin....... :mrgreen:
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Terkelcat
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 14. jul 2012 21:15
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af Terkelcat »

Det er bare med at komme igang med aftrækker osv, så skal den nok komme ud og trille igen.
Leje sættet fra Steffen (vagtech) indeholder alt hvad du skal bruge og det er SKF lejer, så der er ikke noget at komme efter.

Du skal dog være opmærksom på at de lejeruller som kommer fra det ødelagte leje har det med at knække tænder på tandhjulene i det omfang de suser med rundt i maskinen.
Det er typisk første tandhjul på højgears akslen og det modsvarende på mellemgearsakslen (tror jeg nok den hedder)

Hvis alle tandhjul ellers er intakte så er det bare derudaf med et nyt lejesæt og så kører du igen for et par tusinde.

god fornøjelse
Lupo 1,2 TDI (3L), årgang 2000 (indreg. 1999), ANY motor, 438.000 Km.
Original VCDS på Dansk
4000 Roskilde
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Terkelcat skrev:Det er bare med at komme igang med aftrækker osv, så skal den nok komme ud og trille igen.
Leje sættet fra Steffen (vagtech) indeholder alt hvad du skal bruge og det er SKF lejer, så der er ikke noget at komme efter.
Der lyder fornuftigt! To sjæle en tanke.
Terkelcat skrev:Du skal dog være opmærksom på at de lejeruller som kommer fra det ødelagte leje har det med at knække tænder på tandhjulene i det omfang de suser med rundt i maskinen.
Det er typisk første tandhjul på højgears akslen og det modsvarende på mellemgearsakslen (tror jeg nok den hedder)
Foreløbig ser det fornuftigt ud, men jeg skal have mig en ordentlig låseringstang før jeg kan få det hele ud.
Hvad der dukkede frem når man "vendte bunden i vejret og rystede"...
Hvad der dukkede frem når man "vendte bunden i vejret og rystede"...
PB040002_web.JPG (160.63 KiB) Vist 9262 gange
Differentialet incl. det store tandhjul har ingen mærker efter løse genstande overhovedet:
PB040003_web.JPG
PB040003_web.JPG (120.82 KiB) Vist 9262 gange
"Modparten", som jo har siddet lige ved lejet har nogle helt små mærker på spidserne af tænderne og i kanterne ud mod lejet, men ikke noget jeg (tror jeg) vil gøre noget ved:
PB040007_web.JPG
PB040007_web.JPG (157.73 KiB) Vist 9262 gange
Øvrige tandhjul ser ikke ud til at have været nær de løse ruller.
Terkelcat skrev:Hvis alle tandhjul ellers er intakte så er det bare derudaf med et nyt lejesæt og så kører du igen for et par tusinde.

god fornøjelse
Ja, et par tusinde+/- afhængig af om man tager skiftegaflerne med. Et komplet repsæt med skiftegafler fra VAGTech står til 2349,- mens det uden står til 1699,-. Hertil kommer lidt fragt.

Skulle være inden for rækkevidde ved næste lønningsdag :-)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Så er der bestilt lejer fra Steffen på Fyn (VAGTech).

Det er ikke lykkedes mig at fange Steffen på telefonen, så jeg har ikke fået verificeret lejefabrikat, men jeg har heller ikke prøvet at ringe mere end et par gange. Nu kan jeg jo se hvad det er når jeg får dem en gang i næste uge.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Gearkasse #2 nede

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er original lejer :-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af dykker5502 »

Det er længe siden jeg har kommet med en update her og det er der nogle gode (???) grunde til.

Jeg fik de omtalte lejer fra Steffen og de ser fine ud. Det er originale lejer - dvs. FAG lejer (FAG = Tysklands svar på Sveriges SKF). De er allelavet i fjernøsten, men det er alle lejer i de alm. størrelser idag. Selv om kugle-og rulleleje fabrikation idag er næsten 100% automatiseret må lønniveauet alligevel betyde noget og mange af kunderne ligger jo også derude.

Jeg har haft andre biler at køre i (bl.a. min Ford T ;-) ) så jeg har brugt en del tid på at forske lidt i hvad årsagen kunne være og om man kunne gøre noget for at undgå gentagelser. 2 gearkasser på 260.000 km. syntes jeg er et problem.

Mange, især ikke-Lupo ejere, har jo fra dag et peget på at gearkassen er svag og yderligere svækket ved hule aksler og tandhjul med huller i godset for at spare vægt.

Det er ikke tilfældet!

Min fornemmelse af at det ligner en 5 trins Polo gearkasse hvorpå man har boltet en hydraulisk actuator til gearskiftet er faktisk korrekt. Det er en type 085 gearkasse som er brugt på Polo fra Mk.1 til Mk.4 og også på nogle af de små Golfer.

Det er med andre ord en gammel velkendt konstruktion! Og det viser sig da også at Polo'erne har haft de samme problemer som vi ser her hvor det rulleleje der sidder øverst i gearkassen, nemlig udgangsakslen med "spidshjulet" også går på Polo'erne, hvis de mangler olie!
Der sket typisk det, at pakdåsen hvor gearskiftemekanismen kommer ud af gearkassen og som sidder allernederst, bliver utætte. Pakdåserne ved drivakslerne kan også blive det. Så siver olien lige så stille ud.

Det leje der er gået i min (se billeder ovenfor) er helt klart kørt hurtigt med for lidt olie og er løbet varmt. Inderringen er blevet så varm så den har kørt en lille smule på akslen, men heldigvis ikke mere end at den nye leje sidder fast påakslen når det presses ned. Ellers havde det været en ny aksel (eller et forsøgmed en masse kørnerprikker). Det er næppe underdimensioneret som jeg har hørt nogen være inde på, men det er i stor fare for at fåforlidt olie.

Og det er jo ikke en nyhed i virkeligheden, forvi regner jo her med at der skal 0,4 liter mere gearolie på end VW anfører. Det er ud over niveauproppen på siden af gearkasse huset, så man hælder de sidste 0,4 liter i igennem speedometertrækket.

Det gjorde jeg også med den gearkasse der nu er død,men jeg har ikke checket olieniveau i gearkassen undervejs. Jeg har så heller ikke set noget til noget oliespild før jeg tog gearkassen af. Der sad der faktisk en gul oliedråbe nederst på bilen - tydeligvis gearolie.

Nu er så opgaven fremadrettet at kontrollere gearolie ved hvert motorolieskift - men er der nogen der har ideer til hvordan man gør det nemmest?

Jeg ser 2 måder:

1: Udtag niveauproppen og aftap overflødig olie. Skrue proppen iog tilfør0.4l.igennem speedometertrækket.

2: Hvis muligt - lav en pejlepind der kan bruges ned igennem speedometer trækkets hul og pejl derigennem og top op til det mærke du har lavet påpinden der viser korrekt niveau (3.1 l).

Den første har vel den fordel at der hele tiden kommer lidt frisk olie til mens den sidste giver et bedre billede af olietabets omfang.

Er der nogen der byder ind med kommentarer?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af KMDTHY »

Var det ikke bedre at få stoppet lækagen :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af Søren »

Kunne det være din "veteran bil" , jeg har set et par gange i Helsinge ( ved gadekæret) mener den er rødlig og sort?
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse #2 nede

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor langt har du kørt pr gearkasse og hvor tit har du skiftet olie i dem ?
Min er også lidt utæt, der hænger altid en dråbe under den, men det er ikke sådan det hele sejler i gearolie ;) der manglede ikke ret meget olie da jeg skiftede det efter 60000 km :)
Hvor langt kører du på motorolien ? Jeg ved sgu ikke om det kan betale sig at kontrollere, jeg tror bare jeg ville skifte det oftere og så kontrollere mængden ;) eller også også fylde 0,1 liter på halvvejs :D
Besvar