Dørlås driller - LØST

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Dørlås driller - LØST

Indlæg af Vyffe »

Min dørlås i førerdøren har valgt at strejke.

Det jeg mener er: Kan sagtens låse førerdøren op, men kan ikke låse den igen. Den siger en form for fjeder lyd, når den er på vej tilbage fra "vridet" mod højre. Men den låser desværre ikke døren.

Jeg har forsøgt med begge bilnøgler og har givet den låsespray, uden effekt.

Har søgt rundt i forum, men har ikke fundet en løsning endnu.

Gode løsningsforslag modtaget gerne :)

Har overvejet bare at skifte låsen ud fra den anden side. Men vil da helst, at begge låse fungerer optimalt..
Senest rettet af Vyffe ons 28. mar 2012 22:00, rettet i alt 1 gang.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Dørlås driller :-/

Indlæg af Thore J »

du kan ikke bruge den fra den anden side... de er spejlvendte, plus at de heller ikke konstrueret ens..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Dørlås driller :-/

Indlæg af KMDTHY »

Der er en mekanisme der gør at du ikke kan låse døren når den er åben, måske denne der er fejlet...
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Dørlås driller :-/

Indlæg af Vyffe »

Jeg tænker at det måske er selve låsecylinderen der er slidt?

I så fald ville jeg bytte rundt på dem jvf. dette indlæg fra Sussi:
viewtopic.php?f=11&t=1451&p=11692&hilit ... A5s#p11692

Ender nok med at jeg må skille det af i morgen :/
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Dørlås driller :-/

Indlæg af Vyffe »

Yir!!

Så fik jeg løst problemet.

Det er låsecylinderen der er slidt. Den fungerer fint når den ikke er belastet af at dreje slidsen i låsen mod højre. Så snart den sættes i slidsen og jeg forsøger at låse, så takker den over.

Jeg har, indtil videre, bare taget låsecylinderen fra passagersiden og monteret i førersiden. Nu virker det hele spejlvendt i forhold til før og jeg kan nu ikke låse passagerdøren op. Men det overlever jeg nok :P

Håber det gir' mening! ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller :-/

Indlæg af MichaelSmed »

KMDTHY skrev:Der er en mekanisme der gør at du ikke kan låse døren når den er åben, måske denne der er fejlet...
Undskylder på forhånd for at trække dette lidt ældre topic frem, men...
Kan man fjerne den mekanisme?
Er igang med at montere en uorg. centrallås i min Lupo, men hver gang jeg prøver at låse den, springer den op igen. Og fejlen ligger i, at motoren ikke kan trække stangen til låsen lige op, grundet den mekanisme, den trækker derved skævt, og hiver skidtet op igen.
Har prøvet at justere på stængerne naturligvis, så den burde trække lige op, men den bliver ved at trække skævt. Og i passagersiden, hvor den mekanisme ikke er der, er der absolut intet problem.
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af sussi »

MichaelSmed skrev:Har prøvet at justere på stængerne naturligvis, så den burde trække lige op, men den bliver ved at trække skævt. Og i passagersiden, hvor den mekanisme ikke er der, er der absolut intet problem.
Du er da så "fingernem" lav en trækstang (der trækker lodret ned), af noget der et kraftigere end de "tynde pinde" der følger med sættet, så virker det. ;) ;)
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

sussi skrev:
MichaelSmed skrev:Har prøvet at justere på stængerne naturligvis, så den burde trække lige op, men den bliver ved at trække skævt. Og i passagersiden, hvor den mekanisme ikke er der, er der absolut intet problem.
Du er da så "fingernem" lav en trækstang (der trækker lodret ned), af noget der et kraftigere end de "tynde pinde" der følger med sættet, så virker det. ;) ;)
M.v.h. Sussi
Jamen problemet ligger ikke i selve stangen, så vidt jeg kan se.
Pga af, at passasersidelåsen ikke har den mekanisme der gør at man ikke kan låse den, kan hele det system frit glide op og ned, uden at den vender og drejer sig, men i førersiden, der er det som om den mekanisme låser det hele fast, så det vrider skævt :(
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Og det er ikke selve stangen der vrider sig, det er stænger der rykker sig til siden også, så den vrider skævt, og derved på en måde går i baglås.
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Problemet er løst!
Og min første antagelse var fandme rigtig :shock:
Det var den her mærkelig anordning, så man ikke kan låse førerdøren indefra, som drillede. Efter at have skildt hele døren ad, pillet hele låsen ud, skildt den ad fuldstændig, og så glemme hvordan man samler det igen, så pillede jeg passagerlåsen ud også, for at sammenligne, og efter et stykke tid bemærkede jeg, at der sad et lille slags stop, som gjorde at låsen vred sig som beskrevet før. Det blev skåret af med en bette dremmel, det hele blev renset og smurt gevaldigt, det hele samlet igen, og det virkede i første huk :D 8-) :twisted:
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
erik1303
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 22:17
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af erik1303 »

Du får da godt nok noget tid til at gå med at rode med Lupoen.
Men det er også noget man lærer af og får noget erfaring.
Nu må du huske at rette i din signatur, så du sletter "ingen centrallås". :D
Audi A2 3l 2001 pt. 317000 km pr 04/12.
VW 1303 cabriolet 1976
Fiat Punto 60 (reservebilen)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

erik1303 skrev:Du får da godt nok noget tid til at gå med at rode med Lupoen.
Men det er også noget man lærer af og får noget erfaring.
Nu må du huske at rette i din signatur, så du sletter "ingen centrallås". :D
Ja det må man sige, gik først i seng kl 6 i morges da centrallåsen virkede :grin:
Men ja, man får satme lært noget, kan snart skille sådan en lås af på 30sek. Men ja det bliver rettet 8-)
Og kæresten er også lidt træt af, at jeg næsten har brugt hele ferien på lupoen :lol:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Hej igen folkens :)
Et nyt problem er dukket op. Dørlåsen i førersiden driller hos mig.
Når jeg sætter nøglen i, og drejer rundt, sker der intet. Og det er lige meget hvilken side jeg drejer til. Der er ingen modstand. Hvad er der lige sket her? For 20min siden fungerede den uden det mindste problem 8-)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er nok et eller andet der er faldet af derinde så ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af sussi »

Det kunne tyde på en af de små tappe var brækket, eller irret i stykker.
http://www.ebay.de/itm/Reparatursatz-Sc ... _Autoteile
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
doerlaas.jpg
doerlaas.jpg (12.8 KiB) Vist 10786 gange
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Årh, ikke lige det jeg har brug for nu 8-)
Nå, men det må vente, kontoen er knastør efter jul og specielt nytår :smile:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af sussi »

Få fat i en brugt cylinder og udskift det knækkede/defekte det tager under 1 time.
M.v.h. Sussi
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Will do. Hvis der er nogle der ligger inde med førnævnte, sig endelig til!
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Dørlås driller - LØST

Indlæg af MichaelSmed »

Det var begge tapper der var knækket 8-)

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Dørlås driller - LØST

Indlæg af sussi »

Helt normalt :mrgreen:
M.v.h. Sussi
Besvar