Taber tryk på meget kort tid.

Alt vedrørende teknikken på 3L
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Det tager min Lupo 10-15 minutter at tabe pusten (Efter jeg har slukket den), jeg har skiftet hydraulikolie, en lille o-ring, en clips, og naturligvis tryk kugle, hvor taber den så tryk ? den er ikke utæt, der kommer ingen hydraulig olie ud af systemet.

Der er lidt sjove symptomer tilknyttet dette fænomen,

Hvis man lige efter start sætter den i gear, går den ud
Hvis man kører langsom kø kørsel, og den skal skifte gear meget og koble ud (Eco) går den ud
Hvis man starter bilen, og kører gearvælgeren hurtigt frem og tilbage (ved ikke lige hvorfor det skulle prøves) går den ud.

-
Jan
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Grunden til den går ud er jo nok at der ikke længere er nok tryk til at holde koblingen udkoblet - jo flere gange du skifter gear - jo mindre tryk bliver der - det kunne nok godt tyde på din hydraulikstation driller lidt - kører pumpen lige så hurtigt som den plejer ? Den kan adskilles og renses, det er der så vidt jeg husker flere der har haft succes med ;) Der ligger en guide herinde et sted - søg og du skal finde ;) Måske kunne det også være den kontakt der skal starte pumpen - trykket kan aflæses med vag-com ;)
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Kim B Olesen skrev:Grunden til den går ud er jo nok at der ikke længere er nok tryk til at holde koblingen udkoblet - jo flere gange du skifter gear - jo mindre tryk bliver der - det kunne nok godt tyde på din hydraulikstation driller lidt - kører pumpen lige så hurtigt som den plejer ? Den kan adskilles og renses, det er der så vidt jeg husker flere der har haft succes med ;) Der ligger en guide herinde et sted - søg og du skal finde ;) Måske kunne det også være den kontakt der skal starte pumpen - trykket kan aflæses med vag-com ;)
Den kører ganske fint, har et par andre og sammenligne med :-) den sætter også det nødvendige tryk, men den taber det hurtigt, hydraulik pumpen kører også ganske ofte, så der er et eller andet sted det kan "fise igennem"
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg synes der var noget snak om en kontraventil en gang der kunne være slidt så olien kunne stå og skubbe pumpen baglæns rundt ;) Prøv at lade den køre færdigt og hive nøglen ud, sætte øret ned til pumpen - så kan du nok høre hvis den står og gør noget ;)
Her var guiden - om ikke andet så noget at kigge på :lol: viewtopic.php?f=22&t=660&hilit=hydraulikstation
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Kim B Olesen skrev:Jeg synes der var noget snak om en kontraventil en gang der kunne være slidt så olien kunne stå og skubbe pumpen baglæns rundt ;) Prøv at lade den køre færdigt og hive nøglen ud, sætte øret ned til pumpen - så kan du nok høre hvis den står og gør noget ;)
Her var guiden - om ikke andet så noget at kigge på :lol: viewtopic.php?f=22&t=660&hilit=hydraulikstation
Jeg prøver at lytte !

Og guiden har jeg læst igennem, men der var jo ingen grund til at lave en renovering af den, hvis det var f.eks. koblings cylinderen der var synderen
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det er koblingsaktuatoren mener jeg olien plejer at løbe ud - er der ikke kun en slange dertil - så kan det jo ikke løbe over i noget retur ;) Det kan jo også være gangstelleren der er noget utæthed i - det kan jo i princippet være alle de steder hvor en utæthed kan gøre at olien løber tilbage på retursiden - men det billigste og nemmeste var jo nok at starte med pumpen :( Hvis det kun er gangstelleren og pumpen der kan være synderen ;)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af VAGtech.dk »

der sidder en kontraventil, som kan være defekt / utæt..
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

VAGtech.dk skrev:der sidder en kontraventil, som kan være defekt / utæt..
Hvor henne af sidder den ? er det en løs del, eller er det en del af en større enhed ?

-
Jan
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er den jeg mener der sidder i hydraulikstationen - http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_221.pdf har du tjekket om du kan høre noget der siver baglæns i systemet ?
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Kim B Olesen skrev:Det er den jeg mener der sidder i hydraulikstationen - http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_221.pdf har du tjekket om du kan høre noget der siver baglæns i systemet ?
Der er godt nok musse stille når den slukker, jeg har været igang med stetoskobet :-)

Hmmm i hydraulikstationen, det lyder ikke som en løsdel :?
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er heller ikke sikker - måske nogle der rent faktisk har prøvet at skille noget af hydrauliksystemet ad kan byde ind :lol: Jeg tror helt sikkert kontraventilen er noget der kan renoveres med en pakning eller noget ;) men hvis den taber trykket så hurtigt som du siger må du kunne stå og se at niveauet i beholderen stiger ! Det må også være til at spore sig ligeså stille frem til - du er sikker på den o-ring på trykkuglen ikke er skadet og det ellers slutter helt tæt - jeg kan se der står noget i guiden med at det kan smutte forbi der :?
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er en løsdel, men desværre ikke noget man kan finde en ny en af, med mindre man selvfølgelig køber en ny hydraulikstation..
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Kim B Olesen skrev:Jeg er heller ikke sikker - måske nogle der rent faktisk har prøvet at skille noget af hydrauliksystemet ad kan byde ind :lol: Jeg tror helt sikkert kontraventilen er noget der kan renoveres med en pakning eller noget ;) men hvis den taber trykket så hurtigt som du siger må du kunne stå og se at niveauet i beholderen stiger ! Det må også være til at spore sig ligeså stille frem til - du er sikker på den o-ring på trykkuglen ikke er skadet og det ellers slutter helt tæt - jeg kan se der står noget i guiden med at det kan smutte forbi der :?
Tror jeg prøver at pille den af i løbet af ugen ! kuglen der sad på så faktisk helt ny ud, så jeg tror også tidligere ejer har forsøgt med de åbenlyse ting.
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

VAGtech.dk skrev:Det er en løsdel, men desværre ikke noget man kan finde en ny en af, med mindre man selvfølgelig køber en ny hydraulikstation..
Så bliver det en lidt dyr dims, men det er der jo så ikke noget at gøre ved hvis det er sådan.
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

janj_svb skrev:
VAGtech.dk skrev:Det er en løsdel, men desværre ikke noget man kan finde en ny en af, med mindre man selvfølgelig køber en ny hydraulikstation..
Så bliver det en lidt dyr dims, men det er der jo så ikke noget at gøre ved hvis det er sådan.
Øv - det er sgu da lidt træls at sådan en lille ting ikke kan fåes løs - men det kunne jo så godt være der kunne gøres noget alligevel(ny fjeder/kugle/pakning) hvad der nu er - hvis det blev lokaliseret lige nøjagtigt hvor det var galt ;)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Thore J »

Hmm.. jeg kan huske at have set nogle renoveringskit til hydraulikstationen på Ebay.de.. men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvilke stumper der indgik i de sæt... men måske det var en idé at travle ebay.de igennem..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
janj_svb
Indlæg: 66
Tilmeldt: man 20. feb 2012 21:31
Geografisk sted: Sørup

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af janj_svb »

Thore J skrev:Hmm.. jeg kan huske at have set nogle renoveringskit til hydraulikstationen på Ebay.de.. men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvilke stumper der indgik i de sæt... men måske det var en idé at travle ebay.de igennem..
Jeg kan finde et emne hvor det diskuteres, men der linkes til et rep kit til skiftemekanismen, men det kan jo naturligvis også være inde i den trykket tabes og sendes tilbage.

-
Jan
Lupo 3L 1,2 TDI 5/2000 motor ANY
-
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Hejsa

Jeg har et lignende problem og har testet den lidt under kørsel.

Min lupo taber tilsyneladende kun trykket ved gearskift og ikke når koblingen enten er inde eller ude - giver det en indikator for præcist, hvor problemet er lokaliseret? Det virker dog som om den er længere om at opnå tryk når den har stået stille nogle timer.

F.eks. jeg lader den stå i tomgang i frigear - ingen pumpe start hurtigt efter hinanden. Eller jeg kører med konstant hastighed - heller ingen pumpe start.

Lige så snart den har skiftet gear 2 måske 3 gange kører pumpen.

Jeg går næsten ud fra det må være selve hydraulik stationen?

Har i et tysk navn for det reparationskit der kunne være på ebay.de?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Prøv at søge lidt herinde - den skal gøre det du beskriver der ;) Sammenlign den lidt med en kompressor, hvor den så bruger af tanken hver gang den kobler ud/ind og når den skifter gear - så starter "kompressoren" når den er under et vist tryk igen ;)
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Hejsa Kim

Jeg har skam søgt og læst samtlige indlæg om det, som jeg kunne finde.

Men hvad mener du når du skriver: At den skal gøre det? Mener du at det er normalt?
Det er min klare opfattelse at den plejede at kunne klare temmeligt mange gearskift før den skulle opbygge tryk?? Men måske er jeg bare plaget af en pludseligt opstået paranoia?

Det som jeg var interesseret i - var om jeg skal skifte hele hydraulik stationen eller om jeg kan nøjes med at fedte med en pakning et sted i den eksisterende.

Mvh. Nicolai
Besvar